Gå til innhold

Sykling og ta opp fag under befalsskolen

Kovalevskaja

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg vurderer å søke meg inn på befalsskolen, slik at jeg har mulighet til å gjøre noe samtidig som jeg får tatt noen fag jeg trenger. Men har da også noen spørsmål:

1. Ca. hvor mye egentid er det? Er det mulig/lovlig å ta med (litt større) egne eiendeler, som en landeveissykkel, og benytte seg av det? 

2. Er det noen her som har tatt opp fag mens de var i forsvaret/befalsskolen? Tenker å ta opp r1+r2, kjemi1+2 og fysikk1, men spørs jo litt på hvor mye tid det blir på siden. Leste også at man kan få dekket opp mot 80% av eksamensavgiften.

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du sier ingen ting om hvilken befalsskole du har tenkt å søke noe som kan være interessant for de som skal gi svar på det du spør om.

Egentid. Tja, det kommer litt an på, men du kan påregne at du har fri de aller fleste ettermiddager og helger.  Det blir god tid til egentrening. Det er nok fullt mulig å ta med en sykkel også, men det kan kanskje være litt kinkig med oppbevaring i perioder.

Hvis du greier å komme inn på en befalsskole med de karakterene du har fra videregående er det kanskje ikke nødvendig å ta fag opp igjen?  Selve befalsskoleåret regnes som førstegangstjeneste, og da er det muligheter for noe støtte i form av midler til studier.  I pliktåret er du ansatt, og da vi det være små sjanser til å få dekket utgifter, samt at det ikke gis permisjon til lese- og eksamensdager til allerede beståtte eksamener.

Lenke til kommentar

Du sier ingen ting om hvilken befalsskole du har tenkt å søke noe som kan være interessant for de som skal gi svar på det du spør om.

Egentid. Tja, det kommer litt an på, men du kan påregne at du har fri de aller fleste ettermiddager og helger.  Det blir god tid til egentrening. Det er nok fullt mulig å ta med en sykkel også, men det kan kanskje være litt kinkig med oppbevaring i perioder.

Hvis du greier å komme inn på en befalsskole med de karakterene du har fra videregående er det kanskje ikke nødvendig å ta fag opp igjen?  Selve befalsskoleåret regnes som førstegangstjeneste, og da er det muligheter for noe støtte i form av midler til studier.  I pliktåret er du ansatt, og da vi det være små sjanser til å få dekket utgifter, samt at det ikke gis permisjon til lese- og eksamensdager til allerede beståtte eksamener.

Ikke sikker hvilken befalsskole jeg har tenkt å søke, håper å komme inn på noe innen sanitet (men tror ikke dette er noe alternativ innen befalsskolen?), så derfor muligens teknisk.

Tror karakterene mine vil holde, vet jo ikke helt hva jeg kommer til å havne på men til nå ser det ut til å bli mellom 5.5-5.85+-. Mangler dog r2+fys1 for arkitektstudiet eller kjem1+2 for medisin, så ønsker dermed å ta opp noen fag.

Lenke til kommentar

Vanligvis kaller man det å ta opp fag når man har vært gjennom de tidligere, ikke når man ønsker å ta eksamen i nye fag.

Med innføringen av OMT (Ordning for militært tilsatte) ligger det endringer i utdanningsordningene.  Det vil ikke lenger være alle tekniske utdanninger som inneholder befalsutdanning. Uansett snakker vi om en to-tre års utdanning for tekniske befalsskoler. (Og tilsvarende lang plikttjeneste i etterkant.)

Lenke til kommentar

Da jeg gikk BS var det en del som hadde med sykkel, men den fikk ikke være på rommet eller i gangene (brannsikkerhet), så tror de måtte stå ute eller under trappa i kjellern. Ikke gitt at det er noe tak å sette den under utendørs. Varierer nok fra leir til leir og kaserne til kaserne.

Tror det er ambisiøst å ta så mange fag på en gang - vi hadde i hvert fall mye kveldstjeneste og øvelser. Sikkert enklere i pliktåret, da man kan disponere tida si litt mer sjøl som ansatt (og har eget rom).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...