Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Straffbart å selge alkohol til en person (over 18) som ikke har på seg legitimasjon?

Krautern

Anbefalte innlegg

Er jo litt rart egentlig, at hvis en selv mener at man ikke trenger å se legitimasjonen til personen man selger til, fordi en allerede "vet" at personen er over 18 år av ulike grunner, så slipper man. For hvordan skal en kontrollør vite hva eventuelt de bak kassen vet? Hvis hun bak kassen feks husker meg fra russebussen jeg var på (gikk med russegenseren den kvelden), og vet derfor at jeg er 18+?

Endret av Krautern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man slipper egentlig ikke, man kan få et helsikes trøbbel når sjefen finner ut at du selger alkohol/sigs til mindreårige. Og gjør du det en gang kan du vedde på at kompisene deres prøver seg de også, og stiller seg spesifikt i køen til din kasse. 

Egentlig skal du som ansatt tenke at enhver person kan være en kontrollør, og oppføre deg deretter.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Husker det var en kompis som kom innom butikken da jeg satt i kassen. Han var ikke 18, men skulle kjøpe røyk og gikk til kassen der jeg satt. Selvfølgelig trodde han at jeg ville la ham kjøpe siden jeg var venn med ham, men jeg visste jo at han ikke var 18, og måtte nekte ham. Han ble selvfølgelig ikke blid, men det er dårlig gjort å sette venner i en sånn situasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...