Gå til innhold

Forutrense sinnet med syke filmer, syk kunst og syke dataspill

Anbefalte innlegg

Javel, du går for det som høres greit ut, uten mer dikkedarer og undersøkelse ..  :wee:

Jeg går ikke for det men finner det ikke ut fra mitt ståsted sansynlig at det ligger mere bakom.

Derimot tror jeg at hjernen vår har egenskaper som gjør den i stand til å lure eieren trill rundt der den holder på med både bevisthet og underbevisthet uten at vi har så altfor mye kontroll på det.

Så ganske enkelt det du mener er bevistheten som kjører sitt eget løp som ligger langt forbi og bakom det vi kan kalle fysisk kropp og biologi tror jeg er en prosess som kun foregår inni hodet på hvert enkelt individ uten at det henger sammen med noe større.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg snakker ut fra hvilken erfaring man gjør seg med ateister som trekker til Buddhas lære, og de fleste av dem får det rett og slett ikke til  lengden. Samvittighet er også noe man tror på, hvis du dissekerer den biten av deg selv, finner du at det er helt tomt der også, og mangler ett "selv"

Ok, jeg kjenner ikke mange buddhister, og ingen av dem har vært ateister før, så jeg kan ikke diskutere det med deg.

Samvittighet er ikke noe man tror på. Samvittighet er jo egentlig bare en god eller dårlig følelse basert på ens egne moralske og etiske koder etter valg man har tatt.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Javel, du går for det som høres greit ut, uten mer dikkedarer og undersøkelse ..  :wee:

Jeg går ikke for det men finner det ikke ut fra mitt ståsted sansynlig at det ligger mere bakom.

Derimot tror jeg at hjernen vår har egenskaper som gjør den i stand til å lure eieren trill rundt der den holder på med både bevisthet og underbevisthet uten at vi har så altfor mye kontroll på det.

Så ganske enkelt det du mener er bevistheten som kjører sitt eget løp som ligger langt forbi og bakom det vi kan kalle fysisk kropp og biologi tror jeg er en prosess som kun foregår inni hodet på hvert enkelt individ uten at det henger sammen med noe større.

Dette er noe man må erfare hos seg selv, ellers gir det ingen mening, og det er umulig å beskrive det godt nok. Det jeg sier er at jo mer subtile nivåer av bevisstheten du erfarer, jo mindre er det av deg der, og til slutt er du helt borte - og det er bare awareness - og den har ikke noe med fysisk kropp å gjøre sli \k det erfares. 

Hvis du lukker øynene litt, ser du da kroppen i bevisstheten eller ser du bevisstheten i kroppen?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg snakker ut fra hvilken erfaring man gjør seg med ateister som trekker til Buddhas lære, og de fleste av dem får det rett og slett ikke til  lengden. Samvittighet er også noe man tror på, hvis du dissekerer den biten av deg selv, finner du at det er helt tomt der også, og mangler ett "selv"

Ok, jeg kjenner ikke mange buddhister, og ingen av dem har vært ateister før, så jeg kan ikke diskutere det med deg.

Samvittighet er ikke noe man tror på. Samvittighet er jo egentlig bare en god eller dårlig følelse basert på ens egne moralske og etiske koder etter valg man har tatt.

Samvittighet er vel mye fortrengte følelser og hendelser, noe du ikke vil se nærmere på. Det er forbudet med den oppdragelse og den kulturen du har blitt formet i. Og personer er som sagt psykologiske byggverk lagd av bits and pieces, altså mer en illusjon og fantasi, eller falsk agent om du vil. og jo mer man identifisere seg med person, jo mer lukket blir man for kunnskap, selv om den er rett foran øya på en. Tror du det bare er sånn at religiøse så gjerne vil se gud, og så ser de han - mens en som ikke vil se gud, heller ikke ser han - men det betyr ikke at gud ikke var der, det betyr heller at han ble ikke sett fordi man nekter seg selv den friheten å se fullt ut

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...