Snart18 Skrevet 19. oktober 2016 Del Skrevet 19. oktober 2016 Hallo! har en gammel veteran bil som er blitt brukt som jordebil. Jeg kjøpte den av en mann, og fikk ikke med papirer eller skilter da siden bilen var avskiltet (var mening å bruke den som herjebil så skulle ikke ha skilter heller). Kan jeg levere denne på vraking UTEN noe som helst av papirer og få pengene for bilen? Eller må jeg ha bevis på at jeg har hatt bilen registrert på meg? Takk for svar på forhånd! Lenke til kommentar
Akselev Skrevet 19. oktober 2016 Del Skrevet 19. oktober 2016 Heisann! Litt usikker, men jeg mener å huske at årsavgift for inneværende år må være betalt, - og at det er denne som blir refundert. Lenke til kommentar
Inz4ne Skrevet 19. oktober 2016 Del Skrevet 19. oktober 2016 (endret) Uten papirer får du i utgangspunktet ikke vrakpant, vrakpanten er ikke årsavgift som blir refundert.Tips er å spøre vedkommende du kjøpte den av om å levere en salgsmelding, slik at du blir registrert som eier så ber du om et midlertidig vognkort på vegvesenet etter at salgsmelding er levert slik at du kan ha med dette når du leverer den.Av nysgjerrighet, hva slags bil er det? Endret 19. oktober 2016 av Inz4ne Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 19. oktober 2016 Del Skrevet 19. oktober 2016 Heisann! Litt usikker, men jeg mener å huske at årsavgift for inneværende år må være betalt, - og at det er denne som blir refundert. Dette er på ingen måte korrekt. Uten papirer får du i utgangspunktet ikke vrakpant, vrakpanten er ikke årsavgift som blir refundert. Tips er å spøre vedkommende du kjøpte den av om å levere en salgsmelding, slik at du blir registrert som eier så ber du om et midlertidig vognkort på vegvesenet etter at salgsmelding er levert slik at du kan ha med dette når du leverer den. Av nysgjerrighet, hva slags bil er det? Tidligere har vrakpant blitt utbetalt til den som har levert bilen, uavhengig av om dette er eieren. Når ble det endret praksis her? Jeg har ikke fått det med meg.. 2 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 19. oktober 2016 Del Skrevet 19. oktober 2016 VrakpantMå bilen være registrert for å kunne heve vrakpanten? Hilsen Rolf Hei! Det er ikke noe krav om at bilen er registrert, men den må ha en hel ramme / chassis hvor understellsnummeret er preget. Dette slik at man kan identifisere kjøretøyet. Hilsen NAF Advokat 2 Lenke til kommentar
Inz4ne Skrevet 20. oktober 2016 Del Skrevet 20. oktober 2016 Uten papirer får du i utgangspunktet ikke vrakpant, vrakpanten er ikke årsavgift som blir refundert. Tips er å spøre vedkommende du kjøpte den av om å levere en salgsmelding, slik at du blir registrert som eier så ber du om et midlertidig vognkort på vegvesenet etter at salgsmelding er levert slik at du kan ha med dette når du leverer den. Av nysgjerrighet, hva slags bil er det? Tidligere har vrakpant blitt utbetalt til den som har levert bilen, uavhengig av om dette er eieren. Når ble det endret praksis her? Jeg har ikke fått det med meg.. Jeg fikk hvertfall ikke levere vrak uten papirer sist jeg prøvde, problemet var da at jeg ikke hadde vognkort, hadde jeg hatt vognkort selv med feil navn så ville jeg fått gjort det. Jeg tolket hvertfall OP sin post til at h*n ikke har vognkort. Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 20. oktober 2016 Del Skrevet 20. oktober 2016 Det kreves i utgangspunktet ikke noe annet enn at du skriver under bekreftelse på at du har levert bil med det og det understellsnummeret til vraking for å få utbetalt vrakpant. Hvis noen har annen praksis så må det være noe de har innført lokalt. - Dersom du leverer en bil som ikke er din vil det jo kunne spores tilbake til denne bekreftelsen dersom det oppstår problemer. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 20. oktober 2016 Del Skrevet 20. oktober 2016 Ring et vrakmottak og spør. Om du ikke får vrakpant, kan det hende at du får levert den gratis, eller får noen kroner for metallverdien. Millionær blir du ikke, men du blir i hvert fall kvitt bilen. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 21. oktober 2016 Del Skrevet 21. oktober 2016 MINSTEKRAV TIL STANDARD VED VRAKING Ifølge Miljøverndepartementets avfallsforskrift som gjelder kasserte kjøretøy (lovdata.no), er dette minstekravet til et panteberettiget vrak: Hel, ikke oppdelt ramme, chassis eller selvbærende karosseri, hvor understellsnummeret er preget. Det forutsettes at kjøretøyet ble registrert (påskiltet) etter 1. januar 1977. Kjøretøyet kan også ha blitt registrert (påskiltet) tidligere, men det er et krav at det fortsatt var registrert 1. januar 1977. Fra 1. januar 2016 er det Skatteetaten som utbetaler panten. DETTE KREVES AV DEG VED INNLEVERING Du må dokumentere kjøretøyets siste kjennemerke ved å vise fram vognkort, kvittering fra Statens vegvesen for innleverte skilter eller for betalt forsikring. De som tar i mot kjøretøyet, kontrollerer kjøretøyets understellsnummer opp mot vognkortet. 1 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 21. oktober 2016 Del Skrevet 21. oktober 2016 For å oppsummere; bilen trenger aldri å ha vært registrert på deg, den trenger heller ikke ha vært registrert, overhodet, på VELDIG, VELDIG, LENGE (de siste 40 årene, grovt sagt), men det er du som må dokumentere at den 1) har vært registrert i Norge, og 2) ikke ble avskiltet før 1977, enten med vognkort, kvittering for innleverte skilt, kvittering for betalt forsikring, eller annen dokumentasjon. Ringer du Statens Vegvesen/motorvognregisteret og har chassisnr, så kan de ganske sikkert fortelle deg (og gi deg det skriftlig) om kjøretøyet har hatt norske skilt, og når det ble avskiltet, selv om det skjedde for 40 år siden. Det papiret må du så ta med deg til hoggeren. 1 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 21. oktober 2016 Del Skrevet 21. oktober 2016 Hel, ikke oppdelt ramme, chassis eller selvbærende karosseri, hvor understellsnummeret er preget. Betyr dette at kollisjonsskadde vrak ikke er panteberettiget? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 22. oktober 2016 Del Skrevet 22. oktober 2016 Bare hvis deler er skåret/klippet osv. bort, slik jeg tolker det ("ikke oppdelt"). Bulkete og forvridd er greit, men det skal ikke mangle deler av "ramme, chassis eller selvbærende karosseri", annet enn de løse delene som lar seg skru av. (skjermer, bakluke, panser osv) Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 22. oktober 2016 Del Skrevet 22. oktober 2016 Som regel er det forsikringsselskapet som eier kollisjonsskadde biler som ikke lar seg reparere (ved kaskoforsikring) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå