Gå til innhold

Signalering i rundkjøringer

Dubious

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da blinker man ikke inn, man blinker ut tidlig

Hvis man skal til høyre og blinker i forkant vil motgående trafikk som kommer fra samme gren som bilen som blinker skal inn i, kunne fortsette inn i rundkjøringen uten stans. Det gir best trafikkflyt.

Ja, men det blir ikke det samme som å blinke seg inn i rundkjøringen da man faktisk blinker seg ut

å blinke inn er en uting som heldigvis ikke skjer så ofte

Blink til venstre når en skal til venstre

Blink til Høyre når en skal til høyre

Blink til høyre før du skal kjøre ut av rundkjøringen

Jeg lærte bare at en har vikeplikt og at en skal blinke ut, heldigvis så har mange den egenskapen at vi lærer så lenge man lever

• Liker 1
Lenke til kommentar

Man skal ikke blinke inn

Jo, selvfølgelig skal man det. Skal man ikke ut første eller andre avkjørsel, så blinker man for å veilede andre om at man skal lengre i rundkjøringen. Altså slik regelverket rundt blinklys sier, man skal bruke det for å veilede andre trafikanter.

At du syns det er en uting er vel ikke overraskende akkurat.

Endret av KarpeSkrotum
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, men det blir ikke det samme som å blinke seg inn i rundkjøringen da man faktisk blinker seg ut

å blinke inn er en uting som heldigvis ikke skjer så ofte

Blink til venstre når en skal til venstre

Blink til Høyre når en skal til høyre

Blink til høyre før du skal kjøre ut av rundkjøringen

Jeg lærte bare at en har vikeplikt og at en skal blinke ut, heldigvis så har mange den egenskapen at vi lærer så lenge man lever

Å blinke til venstre når en skal til venstre = å blinke inn (og så slår man over til høyreblink når man passerer siste avkjørsel før man skal ut av rundkjøringen).

Å blinke til høyre når en skal til høyre = å blinke inn (og blinke ut, de to operasjonene er slått sammen).

Det å blinke feil inn er som du sier heldigvis ganske sjeldent. Jeg tror jeg har opplevd én gang at noen blinket til venstre når de egentlig skulle rett fram, mens manglende blinking opplever jeg daglig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Mange som ikke har den samme meningen om å blinke inn og det jeg anser som å "blinke inn" er når noen blinker til venstre, men skal rett fram, og det er en uting

å blinke til venstre eller høyre ser jeg ikke på som å blinke seg inn, men å blinke seg ut, å vise hvor en skal før en kjører inn i rundkjøringen

Men, eneste loven når det gjelder blinking er kun blinking til høyre når en skal ut

• Liker 1
Lenke til kommentar

Mange som ikke har den samme meningen om å blinke inn og det jeg anser som å "blinke inn" er når noen blinker til venstre, men skal rett fram, og det er en uting

å blinke til venstre eller høyre ser jeg ikke på som å blinke seg inn, men å blinke seg ut, å vise hvor en skal før en kjører inn i rundkjøringen

t

Tror du er ganske alene om en slik tolkning av begrepene blinke inn/ut!

• Liker 2
Lenke til kommentar

t

Tror du er ganske alene om en slik tolkning av begrepene blinke inn/ut!

Kan jo ikke forvente at alle er like logiske som meg :p

Lenke til kommentar

Jeg henviser ikke til noen lov

Ok "eneste loven"

Btw: det er ikke nødvendig å sitere alt

Jeg siterer ikke til noen lov og du kommer ikke med mer fakta til hvorfor det er feil, så da har jeg vel rett da?

og tipper at du kommer med din klassike "feil" ..

Lenke til kommentar

Men, eneste loven når det gjelder blinking er kun blinking til høyre når en skal ut

Feil

Etter loven skal man gi tegn til høyre før man forlater rundkjøringen. Det er og selvsagt påbudt å gi tegn ved feltskifte. 

Men f.eks i Rogaland, så blinker man til venstre når man skal til venstre, og mange blinker og til venstre når de skal rett frem, og de andre blinker ikke i hele tatt. Og de blinker kun til høyre om de skal til høyre. 

Dette er ikke bare lovstridig, men også uheldig, siden man i Rogaland lå på bulketoppen i rundkjøringer. 

Er det virkelig så vanskelig å blinke ut av rundkjøringer? Blink gjerne til venstre om du skal til venstre. Men det forteller ikke alle andre trafikanter at man skal til venstre. Det forteller bare at man har tenkt å forsette i rundkjøringen, enten om man skal til venstre eller ta hele runden for å snu. 

Og som sagt tidligere, så har en rundkjøring to felt dersom det er plass til to biler i rundkjøringen, uansett om den er merket med et eller to felt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men det forteller ikke alle andre trafikanter at man skal til venstre. Det forteller bare at man har tenkt å forsette i rundkjøringen, enten om man skal til venstre eller ta hele runden for å snu.

Poenget er at det er til veiledning, slik blinklys skal brukes ihht forskriften

Man skal ikke til høyre, rett fram - man forteller at man skal lengre enn rett over.

Rundkjøring og plassering er vanskelig for medtrafikanter å vite hvor den andre skal. Riktig plassering og riktig lysbruk er med å veilede og skape trafikkflyt.

Her er det altså langt mer behov for veiledning med blinklys enn for mange andre situasjoner, der også blinklys er påbudt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...