Gå til innhold

Signalering i rundkjøringer

Dubious

Anbefalte innlegg

Kiaen signaliserte med plassering at den skulle til venstre

Nei

En signaliserer at en skal til venstre ved å blinke til venstre

iogmed at denne rundkjøringen egentlig er et felt så signaliserte det at han ville slippe frem de som skulle til høyre, noe som er helt vanlig i kryss

Endret av Hårek
Tråd splittet ut fra "Tråden for egne og andres dashcam-videoer". Ref http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1517746&p=23523746
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei

En signaliserer at en skal til venstre ved å blinke til venstre

iogmed at denne rundkjøringen egentlig er et felt så signaliserte det at han ville slippe frem de som skulle til høyre, noe som er helt vanlig i kryss

Statens vegvesen sier at en rundkjøring skal oppfattes som en flerfeltsvei dersom det er plass til flere biler i bredden.

Lenke til kommentar

NeiEn signaliserer at en skal til venstre ved å blinke til venstreiogmed at denne rundkjøringen egentlig er et felt så signaliserte det at han ville slippe frem de som skulle til høyre, noe som er helt vanlig i kryss
Statens vegvesen sier at en rundkjøring skal oppfattes som en flerfeltsvei dersom det er plass til flere biler i bredden.

Enig, her var det to felt inn og plass til i rundkjøring.

Kiaen legger seg markert til venstre på vei inn i rundkjøring, hadde selv tolket dette som om den skulle til venstre...slik som bilen bak Kiaen.

Legg også merke til at til tross for at den ligger i innerste felt så unnlater den å blinke ut av rundkjøring, altså en sjåfør som ikke vet hvordan man skal oppføre seg i trafikken.

• Liker 5
Lenke til kommentar

NeiEn signaliserer at en skal til venstre ved å blinke til venstreiogmed at denne rundkjøringen egentlig er et felt så signaliserte det at han ville slippe frem de som skulle til høyre, noe som er helt vanlig i kryss

Enig, her var det to felt inn og plass til i rundkjøring.

Kiaen legger seg markert til venstre på vei inn i rundkjøring, hadde selv tolket dette som om den skulle til venstre...slik som bilen bak Kiaen.

Legg også merke til at til tross for at den ligger i innerste felt så unnlater den å blinke ut av rundkjøring, altså en sjåfør som ikke vet hvordan man skal oppføre seg i trafikken.

Noen klarer ikke å dy seg så da skal ikke jeg holde meg heller..

Det er IKKE 2 felt inn, men det er plass til 2 biler i bredden, KIAen kunne ha plassert seg i midten og ingen biler kunne ha passert

Mange rundkjøringer er faktisk laget for at store biler skal kunne komme seg igjennom forholsdvis lett

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du har rett, det er ikke to felt inn. Men legg merke til at Kiaen holder godt til høyre før den legger seg markert over til venstre rett før den entrer rundkjøring.

Enhver som har sertifikat vil tolke dette som at Kiaen skulle til venstre i rundkjøring, er du virkelig uenig i det?

• Liker 5
Lenke til kommentar

Du har rett, det er ikke to felt inn. Men legg merke til at Kiaen holder godt til høyre før den legger seg markert over til venstre rett før den entrer rundkjøring.

Enhver som har sertifikat vil tolke dette som at Kiaen skulle til venstre i rundkjøring, er du virkelig uenig i det?

Delvis 

En legger seg til venstre i kryss også, så folk kan kjøre forbi på høyre side om de skal til høyre og jeg tolker det er det samme her siden Kia ikke blinker til venstre

Men enden på visa er at ingen gjorde noe ulovlig, rett og slett fordi den eneste loven for rundkjøringer er at du skal blinke ut

Lenke til kommentar

Aldri lurt å spørre om trafikkregler på diskusjonsforum. Du vil aldri få bare det riktige svaret. Av en eller annen grunn blir det alltid diskusjon. Skummelt med tanke på trafikken der ute.

Snodig nok så får man mer korrekt svar her på forumet enn hva man ellers kan finne de fleste plasser. Selv fra politi, forsikringsselskaper mm. Selvfølgelig får man også svar som ikke er riktige, men det får man også andre plasser. Fordelen her er at man ofte siterer lovverket/forskriftene og det er tross alt disse man har å forholde seg til. Dog er det for rundkjøringer si diffust at man kan kun vente på flere konkrete avgjørelser i høyesterett før man kan si noe 100%

• Liker 2
Lenke til kommentar

Man signaliserer også med plassering i veibanen og valg av felt.

Jeg stoler ikke på kjøretøys plassering i veibanen. Erfaringen har lært meg at det alt for mange ganger ikke er samsvar mellom plassering i veibanen og hvor kjøretøyet faktisk skal. Jeg kjører på sykkel, og da ser jeg virkelig hvor mange som er uoppmerksomme i trafikken, både motorisert trafikk, men også andre syklister.

Lenke til kommentar

Men enden på visa er at ingen gjorde noe ulovlig, rett og slett fordi den eneste loven for rundkjøringer er at du skal blinke ut

Man skal også blinke inn.

Når man vingler fra fil til fil, ingen klar veiledning via plassering, så kan det være til unødvendig hinder for både de på siden og de bak, samt andre som skal inn i rundkjøring.

Man skal ikke blinke inn

Lenke til kommentar

Man skal også blinke inn.

Når man vingler fra fil til fil, ingen klar veiledning via plassering, så kan det være til unødvendig hinder for både de på siden og de bak, samt andre som skal inn i rundkjøring.

Man skal ikke blinke inn

I Stavanger/Sandnes lærer dem å blinke inn i rundtkjøring. Stort sett vil et tydelig feltvalg inn mot rundkjøring ha samme nytte for andre trafikanter. 

En ting de aller færreste ser ut til å ha fått med seg er at man også har vikeplikt for dem som er i rundkjøringen før deg. Om trafikkstrømmen gjennom rundkjøringen naturlig kutter av første arm fra høyre, har man likevel vikeplikt for biler fra høyre om dem har krysset vikelinjen før deg - selv om du "kommer fra venstre". Førstemann inn i en rundkjøring har rett og slett forkjørsrett. Så var det dette om det er fornuftig å kjempe for sine rettigheter i en rundkjøring, eller om man bare skal vente til en bil i strømmen viser tydelig at han/hun vil slippe deg fram. Selv pleier jeg å gjøre en mellomting. Glir fram, slik at biler fra venstre har god tid til å avpasse farten før meg. Om en eller annen fjott ønsker å ta forskjermen min for å "bevise" at han ikke kan trafikkreglene, så får det heller være.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...