Redaksjonen. Skrevet 19. oktober 2016 Del Skrevet 19. oktober 2016 Det er ikke de irriterende strømkundene som er problemet, sier Per Øyvind Voie i Elektroforeningn i denne kommentaren.«Hadde en ikke visst bedre skulle en nesten trodd at forbrukerne var til for kraftselskapene, og ikke motsatt» Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 19. oktober 2016 Del Skrevet 19. oktober 2016 Her tok han bransjen virkelig på kornet. For øvrig har jeg et skriv liggende fra min lokale nettleverandør som kan meddele meg at jeg snart får ny smart strømmåler. Blant fordelene med ny strømmåler nevnes 'nye muligheter i fremtiden'. Det mer enn aner meg at disse 'nye mulighetene' ikke nødvendigvis er til *min* fordel.. 9 Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 19. oktober 2016 Del Skrevet 19. oktober 2016 "Enovas virkelighetsbilde om elektrisitet som en klimafiende" Ja, dette har også jeg reagert på. Når staten tjener ca 30 øre/kWh og fornybar energi er energi fra solen, hvorfor spare? Jeg også ser at nettet får problemer dersom effekten blir tatt ut samtidig hos flertallet, men en strømmåler av gamle-sorten(med overforbruk), ville fått oss strømkunder til å unngå stort forbruk samtidig. Energiverkene har nok en skjult agenda, politikerne går i flokk og blir styrt av lobbyister. 1 Lenke til kommentar
XIFXEGLO Skrevet 19. oktober 2016 Del Skrevet 19. oktober 2016 Det er da helt naturlig at bransjen ber det offentlige å se på muligheter for regulering. Det er de offentlige subsidieringene av el-biler som gjør at differansen mellom peak og normalforbruk er i dag større enn noensinne. Dette er en kapsitetsøkning som er kommet i løpet av få år, og oppgradering av nettet klarer ikke å holde følge hvis det fortsetter i samme tempo. Det _er_ ett problem at El-biler, komfyr og oppvarming settes på samtidig, for hele nettet må dimensjoneres for å ta den lasten. TU har tidligere skrevet om saken: http://www.tu.no/artikler/elbiler-og-induksjonskomfyrer-kan-knekke-lavspentnettet/222638 Det er ikke urimelig at de kundene som belaster nettet mest, og tvinger fram oppgaderinger, også tar mest av regningen. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 19. oktober 2016 Del Skrevet 19. oktober 2016 (endret) Det er ikke urimelig at de kundene som belaster nettet mest, og tvinger fram oppgaderinger, også tar mest av regningen. Kundene tar alltid hele regningen og betaler en liten sum over det regningen er på, det er slik kjøp/ salg funker. Hadde bedriften tatt regningen selv så hadde de gått i minus. Ja, statsstøtte er en ting, men det betaler også kundene via skatt. Endret 19. oktober 2016 av SlikGårNoDagan 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 19. oktober 2016 Del Skrevet 19. oktober 2016 Kundene tar alltid hele regningen og betaler en liten sum over det regningen er påKorrekt nok. Noe av utfordringen er å kunne frakte energien, og ikke bare det økonomiske aspektet. Husk f.eks. alt bråket rundt "monstermaster" for en tid tilbake. Jeg har en viss forståelse for at bransjen kan føler seg litt beklemt av "kravet om å levere uten selv å kunne avgjøre hvordan". Eletristet vil nok bli dyrere fremover ettersom nettet må kunne håndtere større last. Det vil kreves investeringer. Lenke til kommentar
Dovreekspressen Skrevet 19. oktober 2016 Del Skrevet 19. oktober 2016 Det _er_ ett problem at El-biler, komfyr og oppvarming settes på samtidig, for hele nettet må dimensjoneres for å ta den lasten. Kunne ikke da noen i det minste bedt elbileiere om de kunne være så snill å utsette lading til etter middag? Littegrann informasjon fra kraftselskaper og myndigheter kan gjøre en forskjell. Noen vil sikkert ikke bry seg, men for ganske mange blir det ett fett når bilen lades. Hadde jeg hatt én eneste god grunn til å forskyve lading så hadde jeg gjort det sporenstreks. Jeg har til og med testet ut lading på natta med redusert effekt, og det fungerer helt ok. Jeg savner litt holdningsskapende arbeid, kampanjer m.m. Det er nesten så en skulle tro at netteierne er mer interessert i å bygge ut nettet enn å optimalisere bruken av det vi allerede har. Hvorfor står det ikke en liten notis på strømregninga som oppfordrer til å prøve å spre forbruket utover døgnet? 1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 19. oktober 2016 Del Skrevet 19. oktober 2016 Kundene tar alltid hele regningen og betaler en liten sum over det regningen er påKorrekt nok. Noe av utfordringen er å kunne frakte energien, og ikke bare det økonomiske aspektet. Husk f.eks. alt bråket rundt "monstermaster" for en tid tilbake. Jeg har en viss forståelse for at bransjen kan føler seg litt beklemt av "kravet om å levere uten selv å kunne avgjøre hvordan". Eletristet vil nok bli dyrere fremover ettersom nettet må kunne håndtere større last. Det vil kreves investeringer. Jah, folk klager seg ihjel. Monstermaster koster en slikk og ingenting, men siden det ikke er pent så går det ikke.... Så må prisene økes fordi man må bruke mange titalls ganger mer på andre løsninger og klagingen blir verre. Kompromisser er ikke noe vi liker og politikerne er så innmari redde for å gjøre noe upopulært siden de nesten bare tenker på å beholde makten sin. Et stort problem er fremtidsretting. Jeg ville hatt som krav at det skulle legges minst 4 ganger, om ikke mer, kapasitet enn det som trengtes på nåværende tidspunkt. Kunne spart oss for mange av problemene vi har i dag hvis de hadde tenkt slik for 40 år siden. Ser det på vann og avløp her i byen, et salig rot. Lenke til kommentar
Stefse Skrevet 19. oktober 2016 Del Skrevet 19. oktober 2016 Det _er_ ett problem at El-biler, komfyr og oppvarming settes på samtidig, for hele nettet må dimensjoneres for å ta den lasten.Kunne ikke da noen i det minste bedt elbileiere om de kunne være så snill å utsette lading til etter middag? Littegrann informasjon fra kraftselskaper og myndigheter kan gjøre en forskjell. Noen vil sikkert ikke bry seg, men for ganske mange blir det ett fett når bilen lades. Hadde jeg hatt én eneste god grunn til å forskyve lading så hadde jeg gjort det sporenstreks. Jeg har til og med testet ut lading på natta med redusert effekt, og det fungerer helt ok. Jeg savner litt holdningsskapende arbeid, kampanjer m.m. Det er nesten så en skulle tro at netteierne er mer interessert i å bygge ut nettet enn å optimalisere bruken av det vi allerede har. Hvorfor står det ikke en liten notis på strømregninga som oppfordrer til å prøve å spre forbruket utover døgnet? Hvis arbeidsgivere kunne tilbudt lading på dagtid når bilen står, hadde ikke det vært nødvendig å lade bilen samtidig med middagsbrasingen... Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 19. oktober 2016 Del Skrevet 19. oktober 2016 Det _er_ ett problem at El-biler, komfyr og oppvarming settes på samtidig, ... NVEs egen undersøkelse tyder på at dette ikke er tilfelle. https://www.nve.no/Media/4720/elbil_strømnett_rapport.pdf På side 12 ser vi den *målte* ladeprofilen, først etter kl 20 øker det på. Rapporten ser også på hvordan det går med lavspentnettet seg etter som elbilandelen øker. Hvis alle gjør som nå går det bra, noen trafoer må byttes i større modeller men det kan stort gjøres når de uansett må byttes på grunn av alder. Verre blir det hvis alle gjør som du sier og plugger inn kraftige ladere rundt middagstider. Et alternativ er dyre oppgraderinger av anlegg som fortsatt har mye igjen av levetiden sin. Et annet alternativ finner vi på side 28 hvor NVE ser på styrt lading, altså toveiskommunikasjon mellom bil og strømnett. NVE sier ikke noe om hvordan dette skal gjennomføres i praksis, smarte målere er en mulighet men en netttilknyttet bil kan like greit kommunisere direkte med nettleverandør. Lenke til kommentar
Dovreekspressen Skrevet 19. oktober 2016 Del Skrevet 19. oktober 2016 Ut fra den ladeprofilen ser det ut til at jeg med god samvittighet kan sette bilen til lading rett etter jobb. Da er den ferdig ladet før kl. 20.00. Fin rapport, forresten. Lettlest nok til at de fleste bør kunne skjønne det meste der. Kan det være at VVB er et vel så stort problem? Så fort noen tapper varmtvann, dusjer, fyller badekaret for barna osv. så starter VVB å pøse på effekt. Kanskje opptil flere familiemedlemmer trener og dusjer på kveldstid. Gir morradusjen samme forbrukstopp? Btw. Jeg har brukt ca. 6500 kWh på elbillading i løpet av to år. Det blir omtrent 9 kWh/døgn. Lader med ca. 2,5 kW, så oppunder 4 timer ladetid. Bilen står vanligvis parkert fra 17.00 - 07.00, det er 14 timer. Så jeg har god mulighet til å sjonglere tid og effekt for ladinga. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 19. oktober 2016 Del Skrevet 19. oktober 2016 Tja, en ansvarlig elbileier burde lade når totalbelastningen på nettet er lav, det vil si sånn ut på kvelden når husholdningsforbruket synker. Så får du begrense lading på ettermiddagen til det 'nødvendige'(jeg er villig til å legge lista lavt her, et hvilket som helst ærend som krever mer strøm inn på batteriet er viktig nok.) Jeg er fan av automatisering, så jeg ønsker meg en ladeløsning som kobler seg til automatisk(induktivt?), sjekker nettbelastning/pris, og sørger for at bilen alltid er klar til bruk når jeg trenger den. Lenke til kommentar
Dovreekspressen Skrevet 19. oktober 2016 Del Skrevet 19. oktober 2016 Tja, en ansvarlig elbileier burde lade når totalbelastningen på nettet er lav, det vil si sånn ut på kvelden når husholdningsforbruket synker. Men det er jo motsatt av hva rapporten sier! Belastningen øker fra kl. 20.00. Min bil er ferdigladet typisk kl. 19.00 Så jeg gjentar, hvis noen kan si meg når jeg skal lade, så kan jeg tilpasse meg. Evt. må det finnes informasjon som jeg selv kan tolke. Jeg er også tilhenger av automasjon. Skulle gjerne hatt detaljoversikt over forbruket i huset, og mulighet for automatisk styring. Oppvarming, VVB, komfyr og elbil m.m. kunne "snakket" sammen. F.eks kunne varmen i huset økes bittelitt før middagstid, for deretter å være avslått når komfyren brukes. Varme og VVB kunne vært av og på vekselvis av hverandre. Elbil kunne ventet til alt annet er ferdig. Det kunne vært en viss prioritering av forbruk. 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 19. oktober 2016 Del Skrevet 19. oktober 2016 Grafen på side 12 viser ladebelastningen, den kommer på toppen av øvrig last. Totallasten når en topp tidlig på kvelden, Se grafene s17-18. Fra kl 20 og utover er et fint tidspunkt å starte på. Mange biler har dessuten 'ladekalender' så du kan starte lading på et forhåndsbestemt tidspunkt, altså koble til bilen kl 17 og den vil fortsatt starte lading kl 21(eller et annet tidspunkt du setter selv). Ulempen ved den metoden er at den bør være enkel å overstyre de gangene du faktisk trenger å lade på ettermiddagen. Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 20. oktober 2016 Del Skrevet 20. oktober 2016 Ut fra den ladeprofilen ser det ut til at jeg med god samvittighet kan sette bilen til lading rett etter jobb. Da er den ferdig ladet før kl. 20.00. Fin rapport, forresten. Lettlest nok til at de fleste bør kunne skjønne det meste der. Kan det være at VVB er et vel så stort problem? Så fort noen tapper varmtvann, dusjer, fyller badekaret for barna osv. så starter VVB å pøse på effekt. Kanskje opptil flere familiemedlemmer trener og dusjer på kveldstid. Gir morradusjen samme forbrukstopp? Btw. Jeg har brukt ca. 6500 kWh på elbillading i løpet av to år. Det blir omtrent 9 kWh/døgn. Lader med ca. 2,5 kW, så oppunder 4 timer ladetid. Bilen står vanligvis parkert fra 17.00 - 07.00, det er 14 timer. Så jeg har god mulighet til å sjonglere tid og effekt for ladinga. "Ut fra den ladeprofilen ser det ut til at jeg med god samvittighet kan sette bilen til lading rett etter jobb. Da er den ferdig ladet før kl. 20.00." Fig. 3-1 i rapporten viser at denne konklusjonen er feil. NVE har intervjuet dagens el-bil eiere, som viser at de fleste lader hjemme om natten. Dersom samme mønsteret også brukes for 1,5 mil. biler i 2030 vil belastningen på nettet være svært liten, og økningen på 4 TWh takles med små justeringer. Skulle flertallet finne på å lade fra 17.00 til 20.00 må nettet oppgraderes vesentlig, så jeg er ikke enig i konklusjonen din. En måler av gamlesorten med overforbruk over 4 kW vil styre billadingen til natten, slik det stort sett er i dag. Enkelt og effektivt. Lenke til kommentar
TeiteVetle Skrevet 20. oktober 2016 Del Skrevet 20. oktober 2016 Heldigvis slipper jeg å gidde å svare sånne forståsegpåere som Per Øyvind Voie. Han kan jo ikke gå til kokurrenten uansett Lenke til kommentar
b115242 Skrevet 20. oktober 2016 Del Skrevet 20. oktober 2016 Hvem som er til for hvem er bare et gradsspørsmål. Begge parter er avhengige, men en leverandør, som har tilnærmet monopol, har vel mer å si enn en kunde? Kan jeg reelt sett velge leverandør av nettverk og strøm? På lissom! De fleste av oss er vel i denne situasjon? Med en slik ubalanse må det komme inne offentlige organer som kan justere når galskapen tar overhånd. Det er klart at med en realtime-måler på veggen, så blir strømmen sendt mer til det markedet som vi betale mest til enhver tid. Det kommer helt sikkert til å bli mest lønnsomt og dusje til enkelte tider etc. Alt motivert av en initiell god vilje, supplert av noen som selvsagt gjør det de gjør ut i fra egen vinning. Dette er så innlysende som å forutse hvor vannet vil renne. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 20. oktober 2016 Del Skrevet 20. oktober 2016 Offentlig regulering av bransjen er nok påkrevet ja. Leste for litt siden om en familie som var så tankeløse å installere et varmestyringssystem for huset. De var stort sett borte i uka så huset ble holdt kjølig til de kom hjem fredag ettermiddag. De sparte mye energi på det. Greia er at det trengs en del effekt å få opp varmen i løpet av fredagen og siden det lokale nettselskapet hadde innført effekttariff så *tapte* de penger på å spare energi. Med den slags dumheter så tigger bokstavelig talt bransjen om å bli regulert hardere! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå