Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 20. oktober 2016 Del Skrevet 20. oktober 2016 ...Oppmerking er et hjelpemiddel, ikke en forutsetning.Dersom de autome bilene klarer seg uten merkingen er det en god ting. Hvorfor så veldig billig? I dag brukes det over 300000 kr/år*km vei. Hvorfor så veldig hurtig? Rom var ikke bygget på en dag. Ei heller det norske veinettet for manuell kjøring. Her gikk jeg ut fra at merkingen ble sett på som en forutsetning for autonome kjøretøy. Da må prive kunne etablere slik merking på egen tomt. Ved ulykker eller andre stengsler må det hurtig kunne etableres midlertidige ruter f.eks. på gressplen etc. (det er ikke omkjøringsmuligheter via annen vei alle småsteder). Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. oktober 2016 Del Skrevet 20. oktober 2016 Da må prive kunne etablere slik merking på egen tomt.Selvsagt. Flere reflekser og deres posisjon i terrenget burde kunne kartlegges automatisk av bilens øvrige sensorer, eller med hjelp fra brukeren (f.eks hvor i oppkjørselen man foretrekker å parkere). Men disse punktene bør kvalitetssikres på et vis før de formidles til kart-databasen og andre bileiere. Forøvrig tror jeg reflekspunkter på egen tomt blir overflødig for de aller fleste. Bilen bør ved hjelp av andre sensorer kunne klare å plassere seg riktig på tomta. Her er det snakk om lav hastighet i et kjent miljø. Ved ulykker eller andre stengsler må det hurtig kunne etableres midlertidige ruter f.eks. på gressplen etc. (det er ikke omkjøringsmuligheter via annen vei alle småsteder).Selvsagt, men merk at refleksene vil være et hjelpemiddel, ikke en forutsetning. Finner bilen ut at veibanen er sperret og at det er mulig å kjøre trygt forbi på en annen måte så bør det kunne la seg gjøre. Men kanskje ikke akkurat gå så langt som å herpe plenen til den som tilfeldigvis bor akkurat ved ulykkesstedet. Lenke til kommentar
Kalevala Skrevet 21. oktober 2016 Del Skrevet 21. oktober 2016 (endret) Artikkel fra Vegnett.no: "I Trondheim kjører det rundt en Volvo som alltid har god flyt i lyskryssene. " 48 trafikklys i Trondheim gir tips til sjåføren Endret 21. oktober 2016 av Kalevala Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 21. oktober 2016 Del Skrevet 21. oktober 2016 Naboen har en sånn gressklipper som ser ut som en trilobitt. Den klarer seg med en isolert kobbertråd i bakken . La noen få lov til å legge en optisk fiberkabel midt i veien ved neste asfaltering - så tar han sikkert omkostningen med en enkelt isolert kobbertråd, med på kjøpet. (Med forbehold om at jeg vet ingenting om asfaltering). 1 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 22. oktober 2016 Del Skrevet 22. oktober 2016 Naboen har en sånn gressklipper som ser ut som en trilobitt. Den klarer seg med en isolert kobbertråd i bakken . La noen få lov til å legge en optisk fiberkabel midt i veien ved neste asfaltering - så tar han sikkert omkostningen med en enkelt isolert kobbertråd, med på kjøpet. (Med forbehold om at jeg vet ingenting om asfaltering). Må seie meg einig med Thonord. Ingen grunn til å konstruere problemer. Enkelte deler av bykjernene vil jo bli langt mer aktraktive med en mer effektiv og presis transport. Er det arbeidere som slepp rush-trafikken med en halvtime kø, og påfølgendes parkeringsproblemer som gir unødig kjøring så blir vel dei glade for det. Turister og tilreisende vil kunne få betre opplevelser og muligheter. Sene kveldstimer og restaurang besøk kan bli mer overkomlig. Små nisjebutikker med kvalitetsvarer får et betre kundegrunnlag, og mer effektive vareleveranser. Noe konkuranse må da storsenter og nettbutikker kunne leve med. Som Thonord skriv over, med ledetråd eller anna, og doble datamaskiner som vet hvordan hver mm skal se ut, og muligheter for en annen doning å lede den demente bilen om noe skulle gå gale, kan dette vere overkomlig. Noe satsingen til alle gigantselskaper tyder på. At Russland ikke er med grunnet mangel på teknologi, eller at Norge aldrig vil kunne skrape i hop kapital til slike store prosjekter er noe annet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå