Krig og fred Skrevet 19. oktober 2016 Del Skrevet 19. oktober 2016 Jeg sliter vanvittig med studier (har slitt hele livet med konsentrasjon)og skal snart utredes for adhd. Lurer på hva slags erfaringer folk har, og eventuelt om medisin har gjort at de kan konsentrere seg bedre. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 19. oktober 2016 Del Skrevet 19. oktober 2016 (endret) Jeg er veldig ukonsentrert, men har ikke adhd.. Medisiner som hjelper mot adhd kan gjøre deg mer fokusert, men har også bivirkninger. Dersom du skal studere så hjelper det veldig å finne noe du interesserer deg for. Jeg fikk beste karakterer i studiene Europeisk Historie feks.. Hadde ikke problemer med konse der eller Samfunnsfag og filosofi, men i alle andre fag så kjedet jeg meg ihjel og klarte ikke konse. Men jeg er helt elendig i Matte, og ikke helt stødig i andre språk enn morsmål og engelsk. Derfor finn ut hva som interesserer deg mest og fokuser på det, dersom det er andre fag som du må ta så sett fokus på å bestå faget opp til middels karakter. For noen interesserer kunst... da gå for det. Andre kan være veldig praktiske og gode i matte... gå for elektroingeniør eller lignende ingeniøryrker Andre er veldig gode på empati og å hjelpe.. gå for pleieryrker eller pedagogiske yrker, det er feks veldig lønnsomt å jobbe som vernepleier med autister feks. Tjener glatt 40-50 i mnd etter skatt. Andre er veldig interessert i motorer, mekaniker etc Andre er praktiske og hendige- gå for bygg anlegg Historie og filosofi... - Typiske læreryrker.. Det er mye å ramse opp, men poenget er at ingen behøver å være best i alt, er man god i enkelte områder så er det det man skal velge. Endret 19. oktober 2016 av Gouldfan 1 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 19. oktober 2016 Del Skrevet 19. oktober 2016 (endret) Folk jeg kjenner som har ekstrem ADHD har det gått veldig bra for. En kamerat av meg er grunder og har startet et firma med bilpleie og styling, gjør det bedre enn noen andre jeg kjenner. Jeg synes heller man skal se på ADHD som en ressurs enn et hinder, og heller lære seg å leve med det, og så bør man sef bruke de medisiner legen råder til. Endret 19. oktober 2016 av Gouldfan Lenke til kommentar
Krig og fred Skrevet 21. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2016 Folk jeg kjenner som har ekstrem ADHD har det gått veldig bra for. En kamerat av meg er grunder og har startet et firma med bilpleie og styling, gjør det bedre enn noen andre jeg kjenner. Jeg synes heller man skal se på ADHD som en ressurs enn et hinder, og heller lære seg å leve med det, og så bør man sef bruke de medisiner legen råder til. Jeg er veldig ukonsentrert, men har ikke adhd.. Medisiner som hjelper mot adhd kan gjøre deg mer fokusert, men har også bivirkninger. Dersom du skal studere så hjelper det veldig å finne noe du interesserer deg for. Jeg fikk beste karakterer i studiene Europeisk Historie feks.. Hadde ikke problemer med konse der eller Samfunnsfag og filosofi, men i alle andre fag så kjedet jeg meg ihjel og klarte ikke konse. Men jeg er helt elendig i Matte, og ikke helt stødig i andre språk enn morsmål og engelsk. Derfor finn ut hva som interesserer deg mest og fokuser på det, dersom det er andre fag som du må ta så sett fokus på å bestå faget opp til middels karakter. For noen interesserer kunst... da gå for det. Andre kan være veldig praktiske og gode i matte... gå for elektroingeniør eller lignende ingeniøryrker Andre er veldig gode på empati og å hjelpe.. gå for pleieryrker eller pedagogiske yrker, det er feks veldig lønnsomt å jobbe som vernepleier med autister feks. Tjener glatt 40-50 i mnd etter skatt. Andre er veldig interessert i motorer, mekaniker etc Andre er praktiske og hendige- gå for bygg anlegg Historie og filosofi... - Typiske læreryrker.. Det er mye å ramse opp, men poenget er at ingen behøver å være best i alt, er man god i enkelte områder så er det det man skal velge. Takk for svar og innsikt. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 21. oktober 2016 Del Skrevet 21. oktober 2016 Jeg mener selv at jeg har ADD (ADHD uten H), men ikke blitt utredet og går ikke på medisiner Har lærevansker og dårlig hukomelse Min Engelsk er bedre enn min Norsk på de fleste punkter Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 21. oktober 2016 Del Skrevet 21. oktober 2016 Jeg sliter vanvittig med studier (har slitt hele livet med konsentrasjon)og skal snart utredes for adhd. Lurer på hva slags erfaringer folk har, og eventuelt om medisin har gjort at de kan konsentrere seg bedre. Kanskje lydbøker kan være et greit supplement til studiene dine? NLB har en god del studiebøker, hvis du dokumenter at du har ADHD så kan du bli låner. Ikke alle bøkene er innlest, en del er produsert med talesyntese, men det kan kanskje være til hjelp Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 22. oktober 2016 Del Skrevet 22. oktober 2016 Fetteren min har ADHD. Sammen med andre ting gjorde det det utfordrende å studere og han trengte mer tid enn normert. Men han fullførte til slutt ingeniørutdannelsen sin på NTNU. Lenke til kommentar
Visum Skrevet 22. oktober 2016 Del Skrevet 22. oktober 2016 Fetteren min har ADHD. Sammen med andre ting gjorde det det utfordrende å studere og han trengte mer tid enn normert. Men han fullførte til slutt ingeniørutdannelsen sin på NTNU. Fikk han jobb? Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 22. oktober 2016 Del Skrevet 22. oktober 2016 Han fikk relevant jobb, men ikke umiddelbart etter studiene. Og det var ikke så lenge før oljeprisfallet høsten 2014, så han mistet den. Men det gjorde jo også mange som ikke har ADHD. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå