Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Famliemedlem sporte ned legen min. Lovlig?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Jeg har en famliemedlem som forsøker å ødelegge livet mitt. Jeg order ikke å gå i detaljer rundt alt, men det kan virke som hun er bestemt på å få meg innlagt ved å spre løgn til nesten alle rundt meg og fortelelr løgn på løgn.

Det siste hun nå gjorde var å spore ned legen min og legge ut at jeg var selvmordisk, ustabil, aggressiv, deprimert osv osv. Så da jeg skulle til lege for vanlig time fordi jeg var syk, tok han opp at noen hadde ringt han. Jeg viste med en gang hvem det var. Han var helt uforstående til hennes påstander, men det har uansett skapt han å være bekymret.

Men så er det jeg lurer på, hvordan i alle dager klarte hun å finne ut hvem min lege var? Hun har ikke samme etternavn som meg, hun er heller ikke oppført som min nød-kontakt hos lege.

Er det hun gjorde lovlig? Brøyt legekontoret loven ved å bekrefte at jeg var kunde hos dem? Jeg tipper hun har ringt til alle legekontorer rundt der jeg bodde og spurte om jeg hadde lege der.

Anonymous poster hash: 1c097...121
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan du utelukke at hun har funnet ut hvem legen din er på andre måter? Hva om hun har vært på ditt bad og rotet i skuffen med medikamenter og funnet en resept eller pakning med legens navn klistret på?

Så vidt jeg vet er det ingenting i veien for om en person sier ting om en annen til en lege. Legen har selvsagt taushetsplikt og kan ikke bekrefte om du er hans pasient, men kan likevel ta i mot bekymringsmeldinger etc.

Jeg har hørt om et tilfelle der slektninger av en person med begynnende demens kontaktet legen til vedkommende og fortalte ting som førte til at legen kalte henne inn til undersøkelse som senere førte til at førerkortet ble inndratt. Legen hadde visstnok ikke brutt taushetsplikten sin under mottak av informasjonen.

Lenke til kommentar

Kven som er legen din er ikkje tausheitsbelagt. Kven som helst kan ta kontakt med fastlegeformidlinga for å få navnet på fastlegen din.

Dei spør vanligvis om fødselsnummeret, men du får også hjelp med andre opplysningar, som f.eks navnet på personen, bustad og omtrentleg alder.

Det å oppsøke fastlegen er den vanligaste måten å formidle bekymringsmeldingar på om personar som kan ha behov for hjelp enten det er bekyrming for at personen er suicidal, har dårlig boevne, rusproblemer og liknande.

Så det å overlevere bekymringsmelding er fult lovleg, skal det være ulovleg så må det då eventuelt være fordi påstandane er usanne og at det derfor er ei handling som likner på æreskrenkelse (som nå er tatt ut av straffelova) eller misbruk av offentlege ressursar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...