Gå til innhold

Nikon AF-S 70-200mm f/2.8E FL ED VR og PC 19mm f/4E ED tilt shift lansert

Anbefalte innlegg

PC 19mm ser veldig bra ut; man kan rotere tilt og shift helt uavhengig (som tidligere ikke har vært mulig), men naturligvis er det et objektiv for de spesielt interesserte.

70-200mm f/2.8E FL ED VR derimot ser veldig lovende ut.

AF-S NIKKOR 70–200mm f/2.8E FL ED VR er tilgjengelig fra 10. november 2016 til en veiledende pris på 31.490,-.

Ikke så lovende pris da. Jeg står som #1 på listen, så venter i spenning.

• Brennvidde 70–200 mm
  • Største blenderåpning f/2.8, automatisk elektro-magnetisk blenderstyring
  • Minste blenderåpning f/22, automatisk elektro-magnetisk blenderstyring
  • Bildestabilisator 4.0 trinn (med innstillingen NORMAL, basert på CIPA-standarder). Tilgjengelige innstillinger: VR AV, NORMAL, SPORT. Kan brukes sammen med stativ (automatisk gjenkjenning)
  • Objektivkonstruksjon 22 elementer i 18 grupper (inkludert seks ED-glass, ett fluorittelement og ett HRI-linseelement og linseelementer med nanokrystallbelegg eller fluorbelegg)
  • Bildevinkel 34°20'–12°20' (22°50'–8°00' med kamera i DX-format)
  • Nærgrense 1,1 m fra fokusplanet. Bryter for fokusgrense tilgjengelig (5 m–∞ eller 1,1 m–∞)
  • Største gjengivelsesforhold 0,21x
  • Antall blenderlameller 9 (avrundet blenderåpning)
  • Filterfatning 77 mm
  • Diameter x lengde (lengde fra objektivfatning) ca. 88,5 mm største diameter × 202,5 mm (avstand fra objektivets monteringsflens, basert på CIPA-retningslinjene)
  • Vekt ca. 1430 g (basert på CIPA-retningslinjene)
  • Tilbehør som følger medBakre objektivdeksel LF-4, 77 mm fremre objektivdeksel LC-77, halvmyk objektivveske CL-M2

Solblender følger også med, så det er tykkfeil på de Norske sidene.

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare basert på solblenderne kan man se at man slipper at objektivet går ned mot 135mm ved nærgrensen.

HB-48 (Nikon AF-S 70-200mm f/2.8 VR II)

post-182759-0-10370000-1476895589_thumb.png

HB-78 (Nikon AF-S 70-200mm f/2.8E FL ED VR)

post-182759-0-56742700-1476895633_thumb.png

Oppløsning:

AF-S 70-200mm f/2.8 VR II

post-182759-0-46518800-1476896055_thumb.png

AF-S 70-200mm f/2.8E FL ED VR

post-182759-0-25735800-1476896078_thumb.png

Lenke til kommentar

Zoom og fokus-ring har også byttet plass (ikke sikker på at jeg synes det er en god plan; men uansett).

I tillegg er det lagt til programerbare knapper på objektivet mellom fokus og zoom-ring. Samme som finnes på alle de tyngre tele-objektivene (f.o.m. 300mm f/2.8 og 200-400mm f/4 og oppover).

Lenke til kommentar

Det er 4 programmerbare knapper; som kan knyttes til fokus (eller annen funksjonalitet). Samme som finnes på AF-S 200mm f/2 VR, AF-S 300mm f/2.8 VR II, AF-S 200-400mm f/4 VR II, AF-S 400mm f/2.8E VR, AF-S 500mm f/4E VR, AF-S 600mm f/4E VR og AF-S 800mm f/5.8E VR.

post-182759-0-25741500-1476908954_thumb.jpeg

post-182759-0-04428800-1476908977_thumb.png

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

AF-S 70-200mm f/2.8E FL ED VR skal være tilgjengelig torsdag neste uke; ser frem til å få fingrene på et eksemplar. Mest spent på fokushastigheten, opplever i enkelte tilfeller at den ikke henger helt med på nåværende utgave (vi snakker da om rimelige ekstreme tilfeller, så fokus på nåværende er rask, men i disse tilfellene merker jeg at enkelte eksponeringer bommer på fokus; spesielt i høy hastighet (på motivet) og høy seriehastighet på kamera.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Gratulerer :-) Sikkert spennende objektiver, men jeg må egentlig si at jeg ønsker meg en annen tankegang enn Nikon her.

Tilt og shift optikk optikken er grei, der er jo noe nytt slik jeg forstår. Men et speilsal objektiv.

Et nytt 70-200 objektiv er nok sikkert også greit, men hvor mye bedre kan dette nye bli i forhold til det "gamle" eller Tamron SP 70-200mm f2.8 VC? Begge glimrende objektiver.

For min del ville jeg sett noe i gaten som Tamron har lansert. Få bildestabilisering inn i lyssterke fast objektiver. Tenk om Nikon kunne slått Tamron her og lansert et f1.4 objektiv med bildestabilisering. Eller et 24mm f1.8 VR

I og med at Nikon også satser på DX med sitt siste D500. Hvorfor ikke et nytt landskaps objektiv til DX. For eksempel et fast objektiv på 10mm eller en ny 10-24mm med fast blender på f2.8 og en bildestabilisering i tillegg. Banken min hadde blitt tømt med en gang.

Endret av Bringisen
Lenke til kommentar

24-70mm f/2.8, 70-200mm f/2.8, 300mm f/2.8, 400mm f/2.8, 500mm f/4 og 600mm f/4 er de viktige objektivene; resten er spesialistere utgaver som kan være kjekt å ha, men grunnfjellet i utvalget er rekken nevnt her, med kanske utvidelse av 14-24mm f/2.8 (under tvil). Så at de oppgraderer 70-200mm siden det er 7 år siden forrige gang er ingen stor sensasjon, siden det er objektivet alle som jobber med foto bruker. 

Lenke til kommentar

24-70mm f/2.8, 70-200mm f/2.8, 300mm f/2.8, 400mm f/2.8, 500mm f/4 og 600mm f/4 er de viktige objektivene; resten er spesialistere utgaver som kan være kjekt å ha, men grunnfjellet i utvalget er rekken nevnt her, med kanske utvidelse av 14-24mm f/2.8 (under tvil). Så at de oppgraderer 70-200mm siden det er 7 år siden forrige gang er ingen stor sensasjon, siden det er objektivet alle som jobber med foto bruker.

Jada, jeg skjønner selvfølgelig akkurat det. Men den forrige modellen var vel ikke spesielt dårlig heller, på tross av focusbreathing.

Når Nikon sliter slik som de tydeligvis gjør, skal man tro de siste nyhetene, så ser jeg ikke helt at akkurat disse objektivene skal øke profitten eller skaffe Nikon nye kunder.

Lenke til kommentar

Forrige utgave fungerte helt fint den (og fungerer fint fortsatt). God skarphet, rask fokus, bra bildestabilisator og bra byggekvalitet. Jeg bruker ikke 70-200mm på nærgrensen vanligvis; så helt problemfritt med tanke på focus breathing for min del.

Jeg håper på enda bedre byggekvalitet; enda raskere/mer nøyaktig fokus og selvsagt endre bedre skarphet. Focus breathing vet jeg er løst bare ved å se på spesifikasjonen til den nye. Den er som 70-200mm f/2.8 VR (generasjon 1); og som siste utgave av Canon 70-200mm f/2.8.

Edit:

En ting jeg er mer skeptisk til på den nye er bytting av posisjon på fokus og zoom-ring. Ser ikke helt at det er en god ting, men jeg får se om jeg skifter mening her etter litt bruk.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Jada, jeg skjønner selvfølgelig akkurat det. Men den forrige modellen var vel ikke spesielt dårlig heller, på tross av focusbreathing.

Når Nikon sliter slik som de tydeligvis gjør, skal man tro de siste nyhetene, så ser jeg ikke helt at akkurat disse objektivene skal øke profitten eller skaffe Nikon nye kunder.

Nikon selger i bøtter og spann av disse objektivene. Så dette er god butikk, til tross for skremmende priser. Tror ikke målgruppen bryr seg så mye om prisen er 25.000 eller 31.000 ink. mva (for min del hadde dette 0 betydning ved bestilling).

Edit:

Skille mellom mine 2 AF-S 70-200mm f/2.8 VR II er ca 450.000 eksemplarer (ref serienummer)

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Nikon selger i bøtter og spann av disse objektivene. Så dette er god butikk, til tross for skremmende priser. Tror ikke målgruppen bryr seg så mye om prisen er 25.000 eller 31.000 ink. mva (for min del hadde dette 0 betydning ved bestilling).

Edit:

Skille mellom mine 2 AF-S 70-200mm f/2.8 VR II er ca 450.000 eksemplarer (ref serienummer)

En kamerat av meg snakket med en av Nikons representanter i Norge, og vedkommende fortalte at salget av systemkamera og objektiver har falt betraktelig. Derfor var det færre å dele kostnaden på (utviklingskostnadene), og dette førte til dyrere objektiver.

Aktører som Sony og, ikke minst, Fuji, spiser jo av Nikon (og Canon for den saks skyld) markedsandeler. Et annet moment er jo at tredjepartsobjektiver som Sigma og Tamron, har kommet med objektiver med utrolig god kvalitet og OK pris.

Da jeg i 2013 kjøpte min D800E med de tre 2.8 zoomene, så kostet det meg 60.000. I dag ville jeg måtte ha betalt over 100.000 for disse (hvis jeg skulle kjøpe nyeste versjon av 24-70 og 70-200). Ikke samme objektivene, selvsagt (det er jo en forbedring), men allikevel.

Lenke til kommentar

Da har jeg fått hentet 70-200mm f/2.8E. Skal sammenligne litt mot tidligere utgave. Men første inntrykk, merkbart lettere vekt. Bra skrudd sammen (føles solid). Autofokus er 2-3 ganger raskere (det er absolutt ingen venting eller nøling av systemet, tester med kontinuerlig fokus og switcher mellom noe nært og noe langt borte. Det gamle virker også mindre nøyaktig, og det mikrokorrigerer hele veien på et motiv også under kontinuerlig fokus, det nye objektivet går rett på uten noe nøling (testet nå i relativt dårlig lys; 1/200; ISO6400 og f/2.8.

Ny og gammel utgave av 70-200mm er testet på identiske D5 hus med helt like innstillinger; switchet t.o.m. kamerahus for å utelukke den faktoren (de oppførte seg identisk på det samme objektivet).

Oppdatering:

Fra uendelig til nærgrense og tilbake til uendelig igjen så er den nye litt raskere (ikke mye). Men den responderer raskere fra man trykker inn AF-ON knappen vs den gamle (MYE raskere, vil si estimert 1/2 til 1/3 av tiden). Fokusmotoren virker også mer nøyaktig, den har flere steg. Treffer fokus uten å måtte mikrojustere etterpå kontinuerlig.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

VR er også mye raskere i gang (mindre ventetid før den stabiliserer seg; den gamle tok opp mot 1 sekund). Mindre lyd av bildestabilisatoren (uten å ha testet veldig mye så ser det ut som man klarer strekke eksponeringstiden ned 1 trinn vs den gamle også). Fokusmotoren lager også veldig mye mindre lyd.

Lenke til kommentar

All zoom-optikk med innebygd zoom (objektivet utvides ikke) vil ha dette problemet. Ikke testet dette spesifikt, men i følge spesifikasjonen skal Nikon nå være lik med Canon sin siste utgave av 70-200 med tanke på "focus-breathing". Problemet ligger i at reell brennvidde blir kortere når man fokuserer mot nærgrensen (dette vil alltid være et problem med et slikt design, men forrige utgave av Nikon hadde et litt større utslag av denne effekten enn konkurrenter og tidligere utgaver).

Edit:

Jeg vet utsnittet blir tettere ved samme avstand (tett mot nærgrensen) og samme brennvidde på det nye vs det gamle, men ikke målt hvor mye dette utgjør.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Spørsmål: Den gamle 70-200 fikk noe kritikk på at maks zoom på 200mm ikke var 200mm (litt for stor billedvinkel). Har du noe erfaring med om dette er tilfelle med den nye versjonen? (Dette utsagnet hørte jeg fra en video med Tony Northrup).

Det er vel stort sett de som bruker det til portretter som klager, siden brennvidden blir kortere jo nærmere man kommer motivet. Det er lite merkbart ved 3 meter, og stort sett borte ved 5. 

Kanskje viktigere, og mindre diskutert, er at VRII faktisk er 70 mm ved nærgrensen, der VRI var 80. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...