Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Frykter Volkswagens diesel-straff kan gi dem lademonopol


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er problemet?? Om VW pålegges å sette opp ladepunkter, så kan vel de andre gjøre det samme. Det er jo bare et pålegg, og ikke en sponsing av VW??

 

Hvis derimot andre nektes å sette opp ladepunkter, fordi VW skal fullføre "straffen", så blir saken en annen

Lenke til kommentar

Hva er problemet?? Om VW pålegges å sette opp ladepunkter, så kan vel de andre gjøre det samme. Det er jo bare et pålegg, og ikke en sponsing av VW??

 

Hvis derimot andre nektes å sette opp ladepunkter, fordi VW skal fullføre "straffen", så blir saken en annen

 

Problemstillingen er at man risikerer å slå beina under ett marked for bygging av ladestasjoner. Dersom VW pøser disse pengene inn fordi de blir pålagt det i en periode så kan det ta livet av alle "små" selskapene som bygger nettverk i dag. Når da VW har brukt opp den pålagte pengesummen sin og potensielt sluter å bygge så er det ingen andre selskaper igjen fordi de alle har gått konkurs.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hva er problemet?? Om VW pålegges å sette opp ladepunkter, så kan vel de andre gjøre det samme. Det er jo bare et pålegg, og ikke en sponsing av VW??

 

Hvis derimot andre nektes å sette opp ladepunkter, fordi VW skal fullføre "straffen", så blir saken en annen

 

Problemstillingen er at man risikerer å slå beina under ett marked for bygging av ladestasjoner. Dersom VW pøser disse pengene inn fordi de blir pålagt det i en periode så kan det ta livet av alle "små" selskapene som bygger nettverk i dag. Når da VW har brukt opp den pålagte pengesummen sin og potensielt sluter å bygge så er det ingen andre selskaper igjen fordi de alle har gått konkurs.

Og når alle produsenter er gitt mulighetn, hvordan får VW en fordel, kun gjennom et pålegg??

Lenke til kommentar

 

 

Hva er problemet?? Om VW pålegges å sette opp ladepunkter, så kan vel de andre gjøre det samme. Det er jo bare et pålegg, og ikke en sponsing av VW??

 

Hvis derimot andre nektes å sette opp ladepunkter, fordi VW skal fullføre "straffen", så blir saken en annen

Problemstillingen er at man risikerer å slå beina under ett marked for bygging av ladestasjoner. Dersom VW pøser disse pengene inn fordi de blir pålagt det i en periode så kan det ta livet av alle "små" selskapene som bygger nettverk i dag. Når da VW har brukt opp den pålagte pengesummen sin og potensielt sluter å bygge så er det ingen andre selskaper igjen fordi de alle har gått konkurs.

Og når alle produsenter er gitt mulighetn, hvordan får VW en fordel, kun gjennom et pålegg??

 

 

Fordelen deres er vel at de etter å ha fullført denne straffen potensielt sitter med kontrollen på ett stort ladenettverk, eventuelt dersom det blir gjort fritt for alle så sitter de potensielt som eneste aktør for oppsetting av ladekapasitet (gitt at de andre er konkurs). Det kan potensielt gi de en stor strategisk fordel over andre aktører.

 

Problemet slik jeg ser det er at VW skal ha en straff og mange vil argumentere for at dette er en mildere straff, siden de potensielt får endel igjen for pengene. Dette kan nok løses ved at VW må betale inn pengene til et uavhengig fond som så bruker pengene på ladepunkter uten tilknytning til VW konsernet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Hva er problemet?? Om VW pålegges å sette opp ladepunkter, så kan vel de andre gjøre det samme. Det er jo bare et pålegg, og ikke en sponsing av VW??

 

Hvis derimot andre nektes å sette opp ladepunkter, fordi VW skal fullføre "straffen", så blir saken en annen

Problemstillingen er at man risikerer å slå beina under ett marked for bygging av ladestasjoner. Dersom VW pøser disse pengene inn fordi de blir pålagt det i en periode så kan det ta livet av alle "små" selskapene som bygger nettverk i dag. Når da VW har brukt opp den pålagte pengesummen sin og potensielt sluter å bygge så er det ingen andre selskaper igjen fordi de alle har gått konkurs.
Og når alle produsenter er gitt mulighetn, hvordan får VW en fordel, kun gjennom et pålegg??

 

 

Fordelen deres er vel at de etter å ha fullført denne straffen potensielt sitter med kontrollen på ett stort ladenettverk, eventuelt dersom det blir gjort fritt for alle så sitter de potensielt som eneste aktør for oppsetting av ladekapasitet (gitt at de andre er konkurs). Det kan potensielt gi de en stor strategisk fordel over andre aktører.

 

Problemet slik jeg ser det er at VW skal ha en straff og mange vil argumentere for at dette er en mildere straff, siden de potensielt får endel igjen for pengene. Dette kan nok løses ved at VW må betale inn pengene til et uavhengig fond som så bruker pengene på ladepunkter uten tilknytning til VW konsernet.

Men hva er fordelen?? Dette kan de da gjøre, "straff" eller ei. Det kan jo uansett ikke, problemfritt, bryte med lover som skal regulere markedene.

At det blir en fordel på markedet ,etter investeringer er jo likt for alle ,dersom det ikke er subsidier inne i bildet?

Lenke til kommentar

Og når alle produsenter er gitt mulighetn, hvordan får VW en fordel, kun gjennom et pålegg??

Det er ikke nødvendigvis noen fordel for VW, men de må uansett gjøre det. Problemstillingen er ikke at VW får en fordel, men at det slår bena under mindre aktører.

 

Prosjektet som de blir pålagt å gjøre er presumptivt et tapsprosjekt, eller ihvertfall noe som har dårlig ROI

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Bilfabrikanter hverken eier eller monterer bensinstasjoner og det bør nok fortsette slik også med ladestasjoner.

 

VW bruker vel mindre aktører til å montere slikt, da det er kjøretøy de selv produserer. Jeg antar også de får beskjed om hvilken teknologi som skal benyttes på stasjonene de skal betale for, det ville vært underlig om de får lov å etablere stasjoner som kun passer til VW biler.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

 

Og når alle produsenter er gitt mulighetn, hvordan får VW en fordel, kun gjennom et pålegg??

Det er ikke nødvendigvis noen fordel for VW, men de må uansett gjøre det. Problemstillingen er ikke at VW får en fordel, men at det slår bena under mindre aktører.

 

Prosjektet som de blir pålagt å gjøre er presumptivt et tapsprosjekt, eller ihvertfall noe som har dårlig ROI

Men om de taper på det, så ville tapet vært der, uansett. Og dersom det er et tap de kan ta, for å vinne markedsandeler, og fortsatt bestå, så hadde de gjort det, uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...