Redaksjonen. Skrevet 19. oktober 2016 Del Skrevet 19. oktober 2016 – Norsk næringsliv taper for ofte kampen mot de nye digitale vinnerne. Resepten er å koble næringsliv med ledende forskere, skriver Christine Korme og Hilde Erlandsen i denne kommentaren.«Etablerte virksomheter utfordres av aktører som inntar markedet med en helt ny innfallsvinkel» Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 19. oktober 2016 Del Skrevet 19. oktober 2016 "Dette er teknologi møbelprodusenten ikke har kunnet kjøpe ferdig, men har investert betraktelig i å utvikle selv, i samarbeid med forskere." Ja, men dersom et forskningsprosjekt viser at Ekornes har betalt 90% av automatiseringen selv, hvilken nytte har vi da av institusjoner som Innovasjon Norge? Både denne og andre artikler om automasjon har ofte et ullent preg, hvor noen som er betalt for å synse kommer med meningene sine. Trolig har vi mye å lære av Ekornes sin måte å automatisere på, og da er det snakk om roboter som er spesialbygget for å øke produksjonen og spare arbeidstimer. På den måten kan vi konkurrere med Kina og andre land med billig arbeidskraft. "Den fjerde industrielle revolusjon handler om å koble de eksisterende maskinene sammen i nett og få dem til å samhandle ved hjelp av tjenester." Hadde vært interessant å vite hva de har i tankene de som former denne type setninger? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-P0LhtEd81A Skrevet 19. oktober 2016 Del Skrevet 19. oktober 2016 Det var veldig moderne med roboter som samhandlet på 70 og 80 tallet. Ikke nå lenger. Dette er subsidiering og ikke forskning. Begrepet samhandling var forresten kanskje ikke funnet opp på 70 tallet. De store avanserte leverandørene av roboter er japanske og vi forsker ikke på dem. Vi er brukere. Martin Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå