Gå til innhold

Excel: Stort regneark veldig tregt

*F*

Anbefalte innlegg

Har i lenge tid jobbet med et ganske stort regneark som blir større og større.

en fane på litt over 1000 linjer + noen småfaner.

i tillegg hentes en de informasjon til en statistikk-fane, dette ved bruk av =ANTALL.HVIS.

Problemet er at arket blir tregere og tregere, etter små operasjoner må jeg vente lenge før jeg kan gjøre neste ting, dette gjenspeiler seg i forskjellige excel versjoner (nå 2016) og PC-er.

Er det noen triks for å optimalisere slike ark?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes ingen mirakelkur dessverre. Men det er noen ting som man skal være litt obs på, kjente kraftkrevende greier.

Aller først, er arket ditt mye større enn det ser ut? Trykk tastekombinasjonen Ctrl End så kommer du til siste celle. Hvis det er milevidt nedenfor eller bortenfor det faktisk brukte området, slett de overflødige radene/kolonnene, lagre og omstart.

Så er betinget formatering veldig sultne greier. Begrens det til et absolutt minimum i store ark.

Du nevner ANTALL.HVIS. Oppslagsformler som det, og SUMMERHVIS, SAMMENLIGNE, FINN.RAD osv er i overkant krevende hvis det er tusenvis av dem.

Kanskje verdens fremste på regnearkoptimalisering er Charles Williams. Her er en artikkel fra ham. Ikke enkle greier, og med engelske funksjonsnavn som det meste på nettet, men kanskje verd å se igjennom:

https://msdn.microsoft.com/en-us/library/office/ff726673(v=office.14).aspx

Denne siden oversetter engelske funksjoner til allverdens språk:

http://en.excel-translator.de/translator/

Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar

Du kan slå av automatisk beregning i fanen Formler. I de tilfeller regner ikke Excel i det hele tatt før du trykker F9 for en manuell beregning. Men "jobber med ting" er et stort begrep, dette er kanskje ikke en praktisk løsning. Og nei, du kan ikke deaktivere enkeltfaner eller utvalg av formler dessverre.

En vei rundt kan være å sette i manuell beregning, også fyre av en makro a la dette:

Sub test()
ActiveSheet.Range("C1:C10").Calculate
End Sub

Sub test2()
Selection.Calculate
End Sub

Den siste beregner bare de cellene du har merket.

Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar

Jeg jobber jo i blinde når jeg ikke har sett dokumentet ditt, vet hvor mange brukere eller vet hva du kan. Men når vi er i makro-land, ny idé: En makro som erstatter =ANTALL.HVIS med ANTALL.HVIS i formelområdet, og en annen makro som erstatter motsatt. Gjerne begge trigget av en checkbox i arket, "hent statistikk" eller noe.

Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar

Antall.hvis kan vera treig, men som regel ikkje på berre 1000 rader, med mindre ein snakkar om antall.hvis.sett med mange kriterier. Å skru av automatisk berekning er eit must. Eit anna vanleg triks er å kopiera og lima inn verdiar i alle rader unntatt den øvste, og ev. kopiera ned att om ein lyt berekna på nytt, altså om endringar ein gjer fører til at radene med antall.hvis vil endra seg.

Lenke til kommentar

Har ikke testet dette, men hva hvis du i en celle i hver av fanene legger inn ANTALL.HVIS formelen og bare henter tallet direkte inn i Statistikk fanen?

Hvis du for eksempel i "Skjermer" fanen i en ledig celle X1 (?) legger inn formelen "=ANTALL.HVIS(H:H;*FLESKA*) og i statistikk fanen henter verdien med "=Skjermer!X1" ?

Bare forestiller meg at dette kanskje reduserer Excels behov for å beregne alle formlene på én gang? Wildcard søk kan være ganske krevende...

Forøvrig synes jeg "SUMMER(B3:B12)" i alle fall SER bedre ut om det ikke skulle hjelpe på hastigheten! ;-)

Endret av trn100
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...