HighGoat Skrevet 19. oktober 2016 Del Skrevet 19. oktober 2016 Hei, Lurer på om noen har erfaring rundt det å starte opp et ENK og leie seg selv ut til en bedrift på fast oppdrag kontra gå via bemanningsbyrå. Jeg har vært i samme bedrift via bemanningsbyrå i 2 år nå, og det er nok en stund til det åpner seg noe annen mulighet for fast ansettelse direkte i firmaet, lurer derfor på om det kan være lurt å få opp et ENK for å få høyere lønn. Jeg får ca 50% brutto av hva bemanningsbyrået får for meg av bedriften og de nekter prøve forhandle noe høyere lønn. Hvis jeg kutter ut bemanningsbyrået vill jeg da kunne ta noenlunde den samme timeprisen som bedriften normaltsett har betalt for meg, altså øke brutto årslønna mi med nesten 50%. Jeg vet noen åpenbare bakdeler med dette; - Får ikke sykepenger - Får ikke dekt ferie (Må planlegges i det du får utbetalt og ta ut ferie uten lønn) - Får ikke arbeidsledighetspenger om kontrakten med bedriften blir sakt opp Er det noen mindre "åpenbare" bakdeler med det? Finnes det også foretak du kan kontakte for å få bistand med ENKet ditt? Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 19. oktober 2016 Del Skrevet 19. oktober 2016 Jeg har jobbet med et par mann som leier seg ut via eget firma. De jeg jobber med nevner de samme bakdelene som du nevner samt kostnaden av egen regnskapsfører og usikkerheten rundt framtida om oppdragsgiver går tom for jobb. De må stå for noe verktøy selv og jeg mener å huske at min bror som selv drev for seg selv hadde noe trøbbel med en videreutdannelse grunnet at han ikke kunne bruke flere år med erfaring fordi han da ikke hadde vært ansatt hos et annet firma. Jeg kan spørre ham om hva dette gjaldt om det er av interesse. Du må også ha egne forsikringer. Lenke til kommentar
HighGoat Skrevet 19. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2016 Jeg har jobbet med et par mann som leier seg ut via eget firma. De jeg jobber med nevner de samme bakdelene som du nevner samt kostnaden av egen regnskapsfører og usikkerheten rundt framtida om oppdragsgiver går tom for jobb. De må stå for noe verktøy selv og jeg mener å huske at min bror som selv drev for seg selv hadde noe trøbbel med en videreutdannelse grunnet at han ikke kunne bruke flere år med erfaring fordi han da ikke hadde vært ansatt hos et annet firma. Jeg kan spørre ham om hva dette gjaldt om det er av interesse. Du må også ha egne forsikringer. Takk for tilbakemeldingen - Det at erfaring innskaffet via ENK ikke er gyldig kan jo være en meget stor ulempe, hvis du har ork hadde jeg satt veldig stor pris på om du hørte med brodern din. Nå har jeg nærmest fått bekreftelse om at jeg en gang skal få fast i bedriften, men at det ikke lar seg gjøre helt enda - så arbeidsledighetspengene er jeg ikke så veldig bekymra over. Vet du om det er mye arbeid om du skal fjerne ENKet og gå over i annen jobb? Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 19. oktober 2016 Del Skrevet 19. oktober 2016 (endret) Det er også mange som ikke vil leie folk fra et ENK fordi det av og til tull der. De fleste vil forholde seg til et AS. Endret 19. oktober 2016 av siDDis Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 19. oktober 2016 Del Skrevet 19. oktober 2016 Husk også at det er blitt mye billigere og enklere å etablere et AS enn det en gang var. Nå er det stort sett at du må stille med egenkapital på 30000 - som kan brukes til investering etablering av i firmaet - og at man må betale arbeidsgiveravgift og trygdeavgift etc. på lønn som skiller (men det gir igjen de sosiale godene). Lenke til kommentar
HighGoat Skrevet 19. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2016 Husk også at det er blitt mye billigere og enklere å etablere et AS enn det en gang var. Nå er det stort sett at du må stille med egenkapital på 30000 - som kan brukes til investering etablering av i firmaet - og at man må betale arbeidsgiveravgift og trygdeavgift etc. på lønn som skiller (men det gir igjen de sosiale godene). Men hvilke fordeler vill jeg sitte med hvis jeg har et AS kontra ENK? Dette ENKet har kun et formål, og det er å kutte bemanningsbyråets sugerør fra stillingen min - Jeg vil fortsette på samme oppdrag bare som selvstendig og ikke igjennom bemanningsbyrået. Forstår at et AS kan virke mer seriøst om jeg skal prøve leie meg ut til flere selskaper, men jeg er jo allerede på et oppdrag som jeg skal fortsette med frem til en fast stiling tilbys - har det noen andre fordeler enn hvordan du fremstår med et AS kontra ENK? Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 19. oktober 2016 Del Skrevet 19. oktober 2016 AS, du får 100% lønn etter 14 dager fra NAV om du blir syk. ENK, du får 60% lønn etter 14 dager fra NAV om du blir syk. AS, betaling av skatt kan utsettes. ENK, betaling av skatt skal skje forskuddsvis. Ellers er det skattemessig likt. Lenke til kommentar
HighGoat Skrevet 19. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2016 AS, du får 100% lønn etter 14 dager fra NAV om du blir syk. ENK, du får 60% lønn etter 14 dager fra NAV om du blir syk. AS, betaling av skatt kan utsettes. ENK, betaling av skatt skal skje forskuddsvis. Ellers er det skattemessig likt. Takk for oppklaring. Ser egentlig ingen grunn til at jeg ikke skal gå for ENK og kutte ut bemanningsbyrået. Det blir litt ekstra dilldall med selvangivelsen men dette bør vell være mulig å få bistand til. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 20. oktober 2016 Del Skrevet 20. oktober 2016 Denne bør du lese: http://www.skatteetaten.no/no/Bedrift-og-organisasjon/Starte-bedrift/Jeg-vil-i-gang/Starte-egen-bedrift1/Arbeidstaker-eller-naringsdrivende/?chapter=3511#kapitteltekst Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 21. oktober 2016 Del Skrevet 21. oktober 2016 Takk for tilbakemeldingen - Det at erfaring innskaffet via ENK ikke er gyldig kan jo være en meget stor ulempe, hvis du har ork hadde jeg satt veldig stor pris på om du hørte med brodern din. Nå har jeg nærmest fått bekreftelse om at jeg en gang skal få fast i bedriften, men at det ikke lar seg gjøre helt enda - så arbeidsledighetspengene er jeg ikke så veldig bekymra over. Vet du om det er mye arbeid om du skal fjerne ENKet og gå over i annen jobb? hadde glemt deg helt ut, beklager - men nå ringte jeg broder for å høre hva det gjaldt. Det viser seg at jeg hadde blandet litt i hukommelsen. Det viser seg at den negative siden han hadde nevnt var at du ikke får noen glødende attest når du går videre. Han søkte etter noen år på en stilling som prosjektleder i et større entrepenørfirma og følte da at han manglet attester til å backe opp erfaringen hans. Han fikk jobben, men han sa nå at dersom han hadde gjort alt om igjen så hadde han spurt kundene sine oppigjennom om å få en skriftlig attest fra jobber utført slik at han hadde hatt mer utfyllende og imponerende CV på linje med hva han hadde hatt dersom han hadde vært ordinær arbeidstaker. Han sa forøvrig også at "Alle som driver ENK og påstår at de tjener penger er full av bullshit. Alt forsvinner i skatt". His words, not mine Antar det er noe satt på spissen... Jeg vet ikke men nå er jo motivasjonen din å slippe å forholde deg til et bemanningsselskap som et vampyrisk mellomledd og ikke nødvendigvis å tjene mere penger enn en fast ansatt. Lenke til kommentar
HighGoat Skrevet 24. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2016 (endret) Takk for tilbakemeldingen - Det at erfaring innskaffet via ENK ikke er gyldig kan jo være en meget stor ulempe, hvis du har ork hadde jeg satt veldig stor pris på om du hørte med brodern din. Nå har jeg nærmest fått bekreftelse om at jeg en gang skal få fast i bedriften, men at det ikke lar seg gjøre helt enda - så arbeidsledighetspengene er jeg ikke så veldig bekymra over. Vet du om det er mye arbeid om du skal fjerne ENKet og gå over i annen jobb? hadde glemt deg helt ut, beklager - men nå ringte jeg broder for å høre hva det gjaldt. Det viser seg at jeg hadde blandet litt i hukommelsen. Det viser seg at den negative siden han hadde nevnt var at du ikke får noen glødende attest når du går videre. Han søkte etter noen år på en stilling som prosjektleder i et større entrepenørfirma og følte da at han manglet attester til å backe opp erfaringen hans. Han fikk jobben, men han sa nå at dersom han hadde gjort alt om igjen så hadde han spurt kundene sine oppigjennom om å få en skriftlig attest fra jobber utført slik at han hadde hatt mer utfyllende og imponerende CV på linje med hva han hadde hatt dersom han hadde vært ordinær arbeidstaker. Han sa forøvrig også at "Alle som driver ENK og påstår at de tjener penger er full av bullshit. Alt forsvinner i skatt". His words, not mine Antar det er noe satt på spissen... Jeg vet ikke men nå er jo motivasjonen din å slippe å forholde deg til et bemanningsselskap som et vampyrisk mellomledd og ikke nødvendigvis å tjene mere penger enn en fast ansatt. Takk for tilbakemeldingen! Attester er helt klart viktig, så takk for tipset! Har også gjort et regnestykke og ser at det er utrivelig store summer som går opp i skatter og avgifter.. Har fått mange gode meninger og svar nå så markerer tråden som "løst". Takk for alle som har bidratt! Endret 24. oktober 2016 av HighGoat Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå