torest Skrevet 19. oktober 2016 Del Skrevet 19. oktober 2016 Nytt automatisk styresystem skal redusere energibruk.Første skritt mot autonome skip: Fjord1-ferge på autopilot Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 19. oktober 2016 Del Skrevet 19. oktober 2016 Artikkelen unngår de vanskelige spørsmålene som skyld ved ulykker. Hva om en slik ferge renner ned en kajakk, som var en problemstilling sist gang TU hadde en artikkel om autonome skip? Tar Rolls Royce på seg skylden når fergen går automatisk? Det er nok kapteinen som blir sittende med skylden i en rettssak er jeg redd, men det er andre som bestemmer at fergen skal styres automatisk. Det er duket for mange interessante rettssaker er jeg redd. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 19. oktober 2016 Del Skrevet 19. oktober 2016 Artikkelen unngår de vanskelige spørsmålene som skyld ved ulykker. Hva om en slik ferge renner ned en kajakk, som var en problemstilling sist gang TU hadde en artikkel om autonome skip? Tar Rolls Royce på seg skylden når fergen går automatisk? Det er nok kapteinen som blir sittende med skylden i en rettssak er jeg redd, men det er andre som bestemmer at fergen skal styres automatisk. Det er duket for mange interessante rettssaker er jeg redd. Jussen er det minst kompliserte med selvkjørende kjøretøy i mine øyne. Rettsaker kan slå i alle mulig retninger, også i dag. AtW Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. oktober 2016 Del Skrevet 19. oktober 2016 Første skritt er vel mer sammenlignbart med cruise control. Altså krav om at kapteinen følger med som før. Hensikten er ikke å spare inn på lønnskostnader, men redusere drivstofforbruket, her el, ved å bruke matematisk optimalisering av hastighet og kurs. Kapteinens jobb er nok trygg i lang tid fremover. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 19. oktober 2016 Del Skrevet 19. oktober 2016 (endret) Jussen er det minst kompliserte med selvkjørende kjøretøy i mine øyne.Uenig, jeg finner den delen svært utfordrende. Dog, med hensyn til ferjer blir det noe mindre problematisk siden disse som regel eies av et selskap. Det må vel uansett være folk om bord også (så lenge lasting/lossing ikke er automatisert), så en eller annen sjel vil vel kunne kalles ansvarlig (kaptein). Dessuten vil vel ferje drift fjernovervåkes av en person (kaptein) dersom en noensinne kommer dit hvor de blir helautonome. Ulempen er at kundene må klare seg selv (livbåter etc) om det blir en ulykke med slike fartøy, det er jo ingen ombord til å ta styringa... Rettsaker kan slå i alle mulig retninger, også i dag.Du synes det er greit at det alltid blir rettsaker ved ulykker hvor autonome kjøretøy er involvert ? vel, sammenlignet med produsent og forsikringsselskap er eier av en autonom privatbil ganske liten. Dersom regelverket blir slik at det enten er produsent og forsikringsselskap som alltid blir stående ansvarlig så vil neppe noen forsikre eller produsere slike biler. Jeg tenker her på helautonome kjøretøy. Slike som på egenhånd kommer og plukker deg opp når du ber om det. Slike som du ikke skal ha noen form for førerkort for å eie eller bli befraktet med. Halvautonome, slike som kjører selv men alltid må ha en ansvarlig sjåfør ombord er enklere juridisk. Endret 19. oktober 2016 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 19. oktober 2016 Del Skrevet 19. oktober 2016 Artikkelen unngår de vanskelige spørsmålene som skyld ved ulykker. Hva om en slik ferge renner ned en kajakk, som var en problemstilling sist gang TU hadde en artikkel om autonome skip? Tar Rolls Royce på seg skylden når fergen går automatisk? Det er nok kapteinen som blir sittende med skylden i en rettssak er jeg redd, men det er andre som bestemmer at fergen skal styres automatisk. Det er duket for mange interessante rettssaker er jeg redd. Sålenge kaptein og annet mannskap sitter med overordnet ansvar er jo skylden lett, det er de som sitter med ansvaret. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 19. oktober 2016 Del Skrevet 19. oktober 2016 Når det gjelder skyld ved uhell ser jeg ikke bort i fra at det er noe særlig forskjell fra flyindustrien. Dagens moderne fly er i stor grad automatisert. Likevel har vi kaptein og styrmann med det overordnede ansvaret for å følge med og justere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå