Gå til innhold

Ser etter lite kabinett til Mini-ITX for bruk i bil med 10-14V strøm inn

Anbefalte innlegg

Jeg har sett noen kabinetter som er greie i størrelsen, men det neste problemet er litt verre. Siden jeg skal bruke kabinettet i bilen, og spenningen i bilen vil variere, trenger jeg noe som kan tåle disse variasjonene. Vet noen om et kabinett som oppfyller det kravetog samtidig er så lite som mulig? Eventuelt en ferdig Mini-ITX pc. Jeg vurderer en Compute Stick, problemet med den er at Bluetooth-strømming av musikk skal være forholdsvis dårlig på grunn av av chippen deles med WiFi, og dette fører til hakking.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En sånn har jeg, men de drikker altfor mye strøm når pc-en står i ventemodus, og det må den kunne gjøre for å starte raskt nok. Og kulde? Aldri vært noe problem med mine tidligere bil-pc-er, og jeg har hatt mange av dem. Men nå bor jeg riktignok ikke på Tynset, eller lignende kuldehøl, Sørlandet er ikke så ille. :) Uansett, så lenge man har en harddisk av god kvalitet eller bruker SSD, tåler den fint å starte opp i minusgrader. Husk på at man ofte bruker fryseren for å få liv i en harddisk som holder på å gå i stykker.

Lenke til kommentar

Vel fukt kan gi rust\ustabilitet etc.

Samme som høy tempratur, hvis du mener har brukt pc i minus grader, uten det har gitt problemet blir jeg overrasket.

Fleste produsenter av harddisker\SSD\cpu\hovedkort vil ikke anbefale under 10 grader tempratur på rommet du er i.

Det er fordi høy fuktighet\lav tempratur kan gi damp som blir til vann som ikke direkte er bra for verken hovedkort\SSD eller harddisk.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Du får bare bli overrasket. :rofl: Jeg har kjørt flere oppsett, fra Pentium 2 og opp til i-prosessorer i bil, båt og garasje, og aldri hatt noen som helst problemer med dem i de årene jeg har brukt dem. Det i båten har riktignok ikke vært ute for kulde, men fuktighet er det alltid i lufta rundt en skjærgårdsjeep.Elektronikk tåler som regel mer enn man tror, så lenge det ikke blir direkte utsatt for vann.

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar

vanskelig å finne 14 volt AC til DC adapter for 12 volt.

enkelere er nok å bruke:Spenningsomformer 12/230 V 1 kW

Forså å bruke normal PSU i pcen.

Problemet med kulde må man issolere pcen i et eske slik det holder 10-15 grader kontonuelig.

Det er kanskje vanskeligste. Kanskje glava kan fungere\ull på utsiden?

Det er muligens vanskelig fordi ingen bruker 14VAC. Biler har likespenning, altså DC. Å finne ATX-PSU laget for bilbruk er trivielt.

Endret av barfoo
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

En sånn strømforsyning du linker til der, har jeg faktisk alt liggende. Det hadde jeg helt glemt... Ellers skal jeg nå gjøre et forsøk med en Raspberry Pi istedenfor. Jeg lurer på om ikke den bruker så lite strøm at den bare kan stå på uten å tappe batteriet for mye. Det kommer noen netter med kuldegrader nå, så da passer det å teste.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Vel, jeg kan jo klare meg uten hvis jeg har en usb-plugg med LAN til en ruter, men det hadde vært greit å slippe det og bare ha en enhet koblet til. Jeg skal bruke mobiltelefonen til å styre det. For tiden driver jeg forsøk med en Rasberry Pi, og det er forholdsvis lovende foreløpig. Jeg må bare få strømmingen ordentlig til.

Noe annet jeg har oppdaget med Windows, er at det virker som om det bare vil vise "Windows Audio" når jeg strømmer med Bluetooth, og det er jo litt kjipt ikke å ha låtinfoen i displayet når jeg først har et display der. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...