SmellyBean Skrevet 18. oktober 2016 Del Skrevet 18. oktober 2016 Har en Mazda 626, 2001 mod. Hadde problemer med at batteriet ble flatt, så bytta dynamo og batteri etter feilsøking. Det fungerte 2-3 dager, før den nå har sluttet å lade igjen. Måler under 12v over batteripolene, og bilen går ikke uten at batteriet er koblet til. Ladelampa/batterilampa lyser heller ikke når jeg vrir om tenninga. Noen idèer på hva jeg kan gjøre videre/hva som er feil? Lenke til kommentar
vidor Skrevet 18. oktober 2016 Del Skrevet 18. oktober 2016 Sett på strømmåling fra batteriet under bruk og når bilen står. En plass må jo effekten bli brukt opp når du ikke har brudd og alt er nytt. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 19. oktober 2016 Del Skrevet 19. oktober 2016 Hvis ladelampa ikke lyser er antagelig dynamoen defekt, du bør ikke koble fra batteriet mens bilen går da det kan ødelegge dynamoen. Var det en ny du kjøpte? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 19. oktober 2016 Del Skrevet 19. oktober 2016 Du bør sjekke om ladelampekretsen er ok 1 Lenke til kommentar
SmellyBean Skrevet 19. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2016 Var en helt ny dynamo. skal se nærmere på ladelampekrets i dag Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 19. oktober 2016 Del Skrevet 19. oktober 2016 Hvis ladelampa ikke lyser, så er det sannsynligvis nettopp det som er problemet, altså at pæra er død eller kretsen brutt. Er ikke denne i orden, så får heller ikke dynamoen den magnetiseringsstrømmen (fra batteriet gjennom tenningsbryter og ladelampe) den trenger på D+ inn/utgangen. 1 Lenke til kommentar
SmellyBean Skrevet 20. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2016 Ser at pæra er lodda fast. Prøve å. bytte instrumentpanel blir neste steg da. Lenke til kommentar
SmellyBean Skrevet 20. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2016 prøvde et annet instrumentpanel, men får fortsatt ikke lys. er god kontakt mellom batteri og dynamo på de ledningene som er der. Om dynamoen var død, og jeg hadde starta bilen med startkabler kunne jeg vel ikke kjørt på flatt batteri hjem? Bør jeg heller kanskje lete etter noe som stjeler strøm? Hadde fortsatt under 12v over batteriet når jeg kjørte, men gikk opp til over 12 når bilen var stanset. Lenke til kommentar
SmellyBean Skrevet 20. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2016 prøvde et annet instrumentpanel, men får fortsatt ikke lys. er god kontakt mellom batteri og dynamo på de ledningene som er der. Om dynamoen var død, og jeg hadde starta bilen med startkabler kunne jeg vel ikke kjørt på flatt batteri hjem? Bør jeg heller kanskje lete etter noe som stjeler strøm? Hadde fortsatt under 12v over batteriet når jeg kjørte, men gikk opp til over 12 når bilen var stanset. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 20. oktober 2016 Del Skrevet 20. oktober 2016 Under 12V så lader den ikke, du kan prøve og sette ladelampe ledningen til gods, lyser den da? Sjekket sikringer? Noen eldre Japanske biler hadde egen sikring på ladelampekretsen Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 20. oktober 2016 Del Skrevet 20. oktober 2016 Hvilken spenning har du på D+ (feltspenning)? 1 Lenke til kommentar
daruu Skrevet 20. oktober 2016 Del Skrevet 20. oktober 2016 Kan prøve å "pipe" ledningen fra dynamo til ladelampe for å utelukke brudd der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå