soulseeker Skrevet 28. november 2003 Del Skrevet 28. november 2003 Hei! Noen som kan gi meg en forklaring på hva som skiller følgende operativsystemer til serveren: Windows 2000 Server, Windows Server 2003, Linux og NetWare... Hvilke fordeler/ulemper har disse OS'ene? Jeg er helt blank på området, og det hadde vært kjempehyggelig om noen kunne ha delt sine erfaringer med meg... Håper på gode tilbakemeldinger Lenke til kommentar
rwu Skrevet 28. november 2003 Del Skrevet 28. november 2003 kan kun gi deg mine egne synspunkter; hvis jeg skulle satt opp en server i mitt LAN, ville jeg satset på win2k server eller (nyere)linux-distroer.. netware er knotete å sette opp og (OBS!) av egen erfaring føles win2003 server som win ME(microsoft flopp).. skal du kjøre en enkel filserver, mener jeg win 2k server er det beste alternativet (domenekontroller/dhcp/dns/router), men hvis du er en litt mer avansert bruker er linux det desidert beste alternativet(men da må du bruke litt tid og krefter på å sette deg inn i det)....men kanskje litt lesning om linux kan lønne seg når du ser på lisens-prisene til microsoft... <- sikkert 200 skrive-leif - se bort fra dem... Lenke til kommentar
thehunger Skrevet 28. november 2003 Del Skrevet 28. november 2003 Novell NetWare har i mange mange år vært kongen blant server operativsystemer, pga. ytelse, stabilitet og pålitelighet. I tillegg har NetWare vært overlegent når det gjelder administrasjon, fordi det er tett integrert med en LDAP katalogtjeneste (en hierarkisk database spesielt velegnet for å administrere brukere, printere, applikasjoner, filsystemer osv). NetWare 6.5 er siste versjon, og inkluderer en J2EE applikasjonsserver, Apache webserver, MySQL database, og mye annen open source programvare. Novell har sagt de vil porte all programvare til Linux og satse på dette i fremtiden, og NetWare 7 vil støtte både NetWare og Linux kjerne. Men nylig har Novell kjøpt opp SuSE Linux, den ledende Linux distribusjonen i Europa. Spørsmålet er om ikke NetWare vil forsvinne helt om en generasjon eller to - det er ihvertfall litt på tapende front. Windows 2000 Server er som Windows NT 4, men med ActiveDirectory som er et første forsøk på en katalogtjeneste. Den store fordelen med Windows på serversiden er selvsagt den omfattende 3.parts støtten, kompetansen som finnes ute i IT bransjen samt alle Windows-baserte applikasjoner som feks. SQL Server og Exchange mailsystemet. Og meget god hardware-støtte. Sammenlignet med både Linux og Novell NetWare er Windows 2000 meget dårlig på sikkerhet og stabilitet. Windows Server 2003 er siste versjon av Windows server-OS, og er bedre på stabilitet, har bedre ActiveDirectory katalogtjeneste og er et bedre fundament for .NET applikasjonsutvikling - som vil være det ene dominerende fundament for nye web services baserte applikasjoner i fremtiden (den andre er Java 2 Enterprise Edition). Linux er gratis, open source, meget portabelt (går på alt fra mobiltelefoner, håndholdte PDAer til PCer, stormaskiner og superdatamaskiner), ekstremt stabilt (flertallet av webservere på Internett går på Linux eller FreeBSD med Apache som webserver progrqamvare) og har ufattelig mye verdi. Tar du feks. siste versjon av Mandrake Linux (9.2), Redhat (fedora), eller SuSE Linux (9.0), får du med full Microsoft Office kompatibel kontorpakke, grafiske verktøy, bildebehandling, multimedia, osv osv. Og alt er gratis. Linux kan lastes ned gratis fra nett, men det er ofte lettere å se etter Linux som ligger sammen med PC-blader. Jeg anbefaler sterkt at du ser på Knoppix, en variant av Linux som kan starte fra en CD-ROM, kjøre med alle applikasjoner uten å røre harddisken din i det hele tatt. Mao. kan du kjøre Linux og se hva det er, uten å måtte installere noe. Meget imponerende! Skal du selv sette opp en server, bør du gå for Windows eller Linux. Sistnevnte er som sagt gratis, men har en noe høyere terskel. Du kan forøvrig også tenke på det slik: I IT-markedet idag finnes det massevis av mennesker med mye Windows eller Microsoft-kompetanse. Det finnes færre med Novell / NetWare kompetanse, og NetWare er neppe noe å satse på (men Novell har mange andre løsninger du kan lære deg etterhvert). I årene som kommer vil det imidlertid garantert bli stor etterspørsel etter Linux kompetanse, og der er det ikke like mange om beinet. Du har større sjanse på å hevde deg med Linux kompetanse enn med Microsoft kompetanse. Lenke til kommentar
rwu Skrevet 28. november 2003 Del Skrevet 28. november 2003 I IT-markedet idag finnes det massevis av mennesker med mye Windows eller Microsoft-kompetanse. Det finnes færre med Novell / NetWare kompetanse, og NetWare er neppe noe å satse på (men Novell har mange andre løsninger du kan lære deg etterhvert). I årene som kommer vil det imidlertid garantert bli stor etterspørsel etter Linux kompetanse, og der er det ikke like mange om beinet. Du har større sjanse på å hevde deg med Linux kompetanse enn med Microsoft kompetanse. kunne ikke sagt det bedre... Lenke til kommentar
soulseeker Skrevet 28. november 2003 Forfatter Del Skrevet 28. november 2003 Takker og bukker! Men jeg ser gjerne at flere kommer med synspunkter og innlegg her... Lærer av dette Lenke til kommentar
TheIlluminated Skrevet 28. november 2003 Del Skrevet 28. november 2003 Jeg vil også anbefale at du lærer deg Linux, av flere årsaker og alle er så og si nevnt. Så jeg ville bare si at du burde gå for Linux, jeg driver sånn smått med det selv, og jeg klarer ikke å legge fra meg Red Hat boka mi. Lenke til kommentar
bjorn.e Skrevet 28. november 2003 Del Skrevet 28. november 2003 Tidligere har eg valgt RedHat Linux pga dets gode rykte som overlegent server OS, i det siste har det blitt mer eller mindre komersialiert viss man vil si det sånn. I søken på alternativer snublet eg over BSD som skryter på seg å ha tidenes beste IP stack. Til å begynne med var eg interesert i OpenBSD da dette er det tryggeste OS'et på denne planeten (det er i allefall det dei påstår). Men dette støttet ikkje ISDN så eg valgte FreeBSD som støtter det meste av "kurrant" maskinvare. Har du litt merkelig eller gammel maskinvare kan du helt sikkert bruke NetBSD da dette kjører på det meste som er laget av silisum. Ytelsen til FreeBSD gjennspeiler seg i NetCraft sin undersøkelse som viser at det er det ledende OS'et for web servere på nettet. Kommer gjerne av at det har ip filteret internt i kernelen? Den aller siste grunnen til å velge FreeBSD er noe som heter PicoBSD - kort og godt så trimmer det alt fettet av FreeBSD og skviser det inn på en enkelt diskett. Denne løsningen kan også brukes til å beholde mer av servere etc og f.ex. lagre FreeBSD på et compact flash kort. Uansett så bør du velge Linux eller BSD - det virker kanskje vanskeligere, men det finnes så mye bra dokumentasjon og eksempler at det eneste du trenger er litt tolmodighet, men skulle det gå galt finnes det utallige hjelsomme mennesker på mailing lister. Og litt kompetanse har aldrig skadet noen? (Velger du Linux vil du helt sikker kikke litt på et "program" som heter shorewall, meget geit å sette opp og tar seg av firewall + nat konfigurasjoenen din) Lykke til! Lenke til kommentar
thehunger Skrevet 28. november 2003 Del Skrevet 28. november 2003 Om RedHat vs. Suse vs andre Linux distribusjoner: RedHat er klart markedsledende, world-wide. SuSE gjør det imidlertid meget sterkt i Europa, der de har flere store kontrakter bla i offentlig sektor. De har i det siste klarte å få til endel gode avtaler i USA (bundling av SuSE med PCer fra leverandører) og er tydelig på meget sterk fremgang i forhold til RedHat. RedHat har i tillegg redusert sitt engasjement i personlig eller desktop Linux. De har opprettet et community-prosjekt kalt Fedora, og lar andre utvikle OSet videre mens de selv satser mer på RedHat Enterprise Server. For personlig-linux er det dårlige nyheter - Fedora blir nærmest et test-felt for ting de vil putte inn i Enterprise versjonen senere. Når Novell annonserte at de ville kjøpe SuSE, steg aksjekursen til Novell med 12%, mens RedHat sin aksjekurs datt nesten like mye. Når et stort selskap som Novell nå står bak SuSE, er det klart at dette vil øke voldsomt i utbredelse. Novell har tross alt kontorer over hele verden, betydelige utviklings og salgs-ressurser, og en lang rekke produkter som kan gi merverdi. Novell har antydet at de vil porte sitt filsystem til Linux, noe som ville vært meget bra! Fra før er SuSE Linux en av de mest omfattende Linux distribusjoner, og verjson 9.0 har ny funksjonalitet for bedre å sameksistere med Windows på samme PC. Når det er sagt, får også Madrake Linux 9.2 meget god kritikk og er veldig brukervennlig. Som nevnt før: i karriere-øyemed kan SuSE være best, for personlig bruk kan sikkert Fedora og Mandrake være like bra. Og for prøvekjøring av Linux er nok Knoppix best. Alle Linux distribusjoner kan lastes ned fra http://www.linuxiso.org eller http://www.distrowatch.com som ferdige .ISO CD-image som du brenner til CD (SuSE kun i nest-siste versjon). PS: Hvordan får man inn en tom linje i disse meldingene? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå