Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Livslangt problem med søvnighet

Kyrre.s

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er 34 år gammel. Når jeg var ca 16 år gammel begynte jeg med å sove middag etter skolen. For hvert år som har gått siden dette har jeg gradvis måtte sove mer og mer på dagtid. Under studietiden sovnet jeg i 9 av 10 forelesninger ca 40 minutter ut i forelesningen. Nå må jeg sove på buss til jobb (20 minutter), snike meg unna for å sove etter lunsj (20 mintter), sove på bussen hjem fra jobb (20 minutter), og ofte sove litt etter middag i tillegg.

Jeg spiser sunt, trener i snitt 4 dager i uken, og har normal vekt. Sover normalt på natten, ca 7-8 timer.

Er det noen som har hatt det sånn og fått hjelp/diagnose? Jeg tok en søvntest for å undersøke for narkolepsi/søvn-apné o.l., men det kom ingenting fornuftig ut av det, bortsett fra konstatering av at jeg har like kort innsovningstid på dagtid som de med narkolepsi... Men siden jeg ikke gjorde utslag på REM, så ble narkolepsi utelukket.

Håper noen kjenner seg igjen og har råd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Hva skjer om du prøver å holde deg våken og hvordan klarer du en dag utenfor situasjonene du nevner (bursdagsfeiringer, ferier osv.)?

Jeg ville godt tilbake til spesialistene og legen for å høre videre, fordi det å utelukke narkolepsi ikke forandrer på ditt problem. Dette er den måten helsenorge fungerer på... man blir ikke klokere av å gå til lege.

Regner med legen har tatt alle vanlige blodprøver.

Lenke til kommentar

Hva skjer om du prøver å holde deg våken og hvordan klarer du en dag utenfor situasjonene du nevner (bursdagsfeiringer, ferier osv.)?

Jeg ville godt tilbake til spesialistene og legen for å høre videre, fordi det å utelukke narkolepsi ikke forandrer på ditt problem. Dette er den måten helsenorge fungerer på... man blir ikke klokere av å gå til lege.

Regner med legen har tatt alle vanlige blodprøver.

Ja, alle blodprøver o.l. er tatt, så tror ikke jeg kommer noe videre i helsevesenet. Må nok mest sannsynlig bare leve med trøttheten. I ferier og helger sover jeg ikke like ofte. Som regel bare en liten lur ila dagen.

Lenke til kommentar

Jeg sliter periodevis med det samme, og om jeg holder meg våken når trangen kommer skjer en av to ting: Jeg halvsovner (får med meg det som skjer rundt meg, men er i en helt annen verden) eller jeg får massiv hodepine.

Kan gå perioder helt uten problemer, og kan ha problemet vedvarende i uker og måneder av dagen. På det verste sover jeg en god nattesøvn, drar på skole/jobb, sovner gjerne opptil flere ganger i forelesning/ila arbeidsdagen, drar hjem og sover omtrent til neste dag (en gang sov jeg over neste dag fullstendig).

Følger tråden. Lege har aldri vært interessert når jeg har tatt det opp.

Lenke til kommentar

Jeg sliter periodevis med det samme, og om jeg holder meg våken når trangen kommer skjer en av to ting: Jeg halvsovner (får med meg det som skjer rundt meg, men er i en helt annen verden) eller jeg får massiv hodepine.

Kan gå perioder helt uten problemer, og kan ha problemet vedvarende i uker og måneder av dagen. På det verste sover jeg en god nattesøvn, drar på skole/jobb, sovner gjerne opptil flere ganger i forelesning/ila arbeidsdagen, drar hjem og sover omtrent til neste dag (en gang sov jeg over neste dag fullstendig).

Følger tråden. Lege har aldri vært interessert når jeg har tatt det opp.

Det med halvsoving og hodepine kjenner jeg meg veldig igjen i. Det verste er om jeg har møter i ett etter lunsj, da kan jeg zone ut fullstendig, og får ikke med meg det de andre i møtet sier selv om de ser rett på meg og stiller meg spørsmål. Min far hadde det på samme måte, og sov på jobb hver dag i hele hans karriere. Så i mitt tilfelle er det mest sannsynlig noe arvelig, hva det nå enn er. jeg har forøvrig gitt opp å se film med andre eller på kino de siste årene, det er ikke noe poeng når jeg ikke kan spole tilbake etter jeg dupper av. Endret av Kyrre.s
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Ja, folk er forskjellige - personlig klarer jeg aldri å sove - selv om jeg gjerne vil og er supertrøtt. Har aldri klart og sove middag og har aldri sovnet foran TV. Har aldri klart å sovne på buss, bil, båt og tog. Om natten sover jeg tre-fire timer om jeg er heldig. Har aldri forsovet meg og spretter opp så fort klokken ringer. Er naturligvis stuptrøtt til enhver tid men sovner ikke, og når jeg først sovner så våkner jeg med en gang. Er i grunn veldig plagsomt og utmattende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...