Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Slik vil de få flere jenter inn i IT-bransjen. De forlanger eget kodefag, men Erna Solberg nøler


Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Koding er en ting, men datasikkerhet og personvern må inn i pensum på barneskolenivå. Det må sitte i ryggmargen før de kommer i tenåra. Behovet for koding endrer seg hele tiden, det vil kanskje bli mer og mer som kan automatiseres og færre og færre som trenger å fordype seg. Men behovet for å tenke sikkerhet og personvern vil fra nå av være essensielt fram til neste tidsalder og berøre hvert enkelt individ.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Koding er en ting, men datasikkerhet og personvern må inn i pensum på barneskolenivå. Det må sitte i ryggmargen før de kommer i tenåra. Behovet for koding endrer seg hele tiden, det vil kanskje bli mer og mer som kan automatiseres og færre og færre som trenger å fordype seg. Men behovet for å tenke sikkerhet og personvern vil fra nå av være essensielt fram til neste tidsalder og berøre hvert enkelt individ.

 

Veldig enig. Er litt bekymra for at retorikken (bruken av ordet 'koding') tar fokus vekk fra det lille faktum at EDB/IT inneholder så eenormt mange sider. Hvor det er så mye som godt kan få lov til å komme inn med skolemelka i tidlig alder.

...Koding... ptjaejow, men også hva koding innebærer. Praktiske og upraktiske måter. Hvorfor objektorientert er bra... ...fram med saks og papir og lær UML. -Lær litt om Scrumm og agile, waterfall utvikling osv. osv. -Etter 15 år er du klar til å være høvding på universitetet, uten å måtte starte fra scratch.

 

Edit; Når jeg tenker meg om, burde kanskje programmering være et valgfag innen matematikk. Programmering består jo faktisk av logisk matematikk.

Endret av Sandormen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123849734

Begrepet koding er vel ikke særlig passende å bruke i en sånn sammenheng. Programvareutvikling, webdesign el er vel mer relevant. Med koding så tenker iallefall jeg på lavnivåspråk som assembly el. Jeg tror om skal ha dette inn som fag på skolen bør det være med enklere språk som javascript,css og html. Her er det kort vei fra hva du skriver til hva du ser og det er lettere å få rn forståelse for hva det gjelder.

Lenke til kommentar

Problemet med js+html+css i kombinasjon er at det er et håndverk, og det er et håndverk som man ikke får særlig mye bruk for om man ikke skal jobbe med det. "Alle trenger å kunne mure, fordi i fremtiden skal alle bo i hus."

 

Det som trengs er programmering som understøtter matematikk- og fysikk-fagene, ikke kunnskap om datamaskiner.

 

Når man ser hvordan man man kan bruke en datamaskin til å behandle matematikk og fysikk tror jeg også at man man implisitt vil få mer kunnskap om datamaskiner enn ved å sette seg ned å "lære om datamaskiner".

Endret av Emancipate
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen ganger kan en manglende interesse bero på at man ikke skjønner hva faget dreier seg om. Jeg så en video fra en engelsk skole, der elevene ble spurt hvorfor de valgte det (valg?)faget de valgte. Jentene valgte gjennomgående såkalt "kreative" fag, nettopp fordi de var "kreative". Men realfag er også kreative, bare man kommer litt lenger.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Man tar jo grunnleggende feil dersom man tror at alle bør kunne kode.

 

Ville Erna vært en bedre statsminister dersom hun også var fantastisk god i Java? Neppe.

 

Så virker det som om mange, selv mange i bransjen, tror at det er så enkelt at bare man lærer kidsa å kode, så kan de få godt betalte jobber innen programmering.

Slik er det selvfølgelig ikke, det vil si, i Norge er det nok faktisk slik mange steder, men optimalt sett bør man ønske å ansatte programmerere som virkelig har interesse og talent for nettopp programmering, ikke alle andre.

 

Flere middelmådige utviklere, betyr ikke nødvendigvis bedre kode eller produkter, det betyr bare at det dyttes ut enda mer elendig kode i verden.

 

Så er vel det evige spørsmålet om alle virkelig kan lære å kode.

Jeg mener "ja", alle kan lære, men utstrakt testing viser at det faktisk finnes en slags "dysleksi" for kode, og at minst 30% av befolkningen rett og slett aldri kommer til å bli gode utviklere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Alle trenger å kunne mure, fordi i fremtiden skal alle bo i hus."

 

Siden nordmenn vel er et av de mest-opp-pussende folkeslag i verden tror jeg ikke det er så veldig vanskelig for folk flest å se nytteverdien her ... inntil vi får vedlikeholdsfrie hus med tidløst design, selvsagt.
Lenke til kommentar
Som nevnt så ser jeg ikke at det er noe grunnleggende behov for at "alle" skal kunne programmering/koding. Datasikkerhet og personvern derimot. Mye bedre å opplyse om dette fra barneskolen av. Koding og lignende burde heller komme inn i bildet senere i utdanningsløpet. Det må finnes grenser for hva som presses inn på grunnskolenivå mener jeg.

 

For øvrig, skal en jobbe med noe IT-relatert og skaffe staten inntekter som det snakkes om, så virker det som mulighetene er størst som grunder rett og slett. Få en hvilken som helst jobb, spare opp egenkapital osv., for deretter å etablere... For arbeidsplasser innen IT er det langt fra noen garanti om.

Lenke til kommentar

Datatekniske detaljer har liten innvirkning på kvinners yrkesvalg. Kvinner er opptatt av trygghet og forutsigbarhet. I IKT-bransjen er begynner det å bli vanskelig å få jobb når man er 35 og etter å ha passert 40 er det nesten umulig. Unntaket er de få som er egnet som seniorledere. Skal man få flere kvinner inn i yrket må det finnes arbeidsoppgaver som gjør det realistisk med en karrière som strekker seg helt til pensjonsalder. Nå er det mange IT-folk mellom 40 og 65 som står helt uten jobbtilbud fordi IKT-bransjen ikke er interessert. I jobber for ufaglærte slipper de heller ikke til fordi folk med universitetsutdannelse betraktes som overkvalifiserte for slikt.

Lenke til kommentar

Man lærer ikke matematikk på skolen for at alle skal bli matematikere. Man lærer det fordi det regnes som et fag alle bør ha et absolutt minimum av forståelse for. Det punktet har vi også kommet til med koding og IT. Ikke for at alle skal bli profesjonelle utviklere, men heller for at folk skal ha en viss forståelse av hvordan ting de bruker hver eneste dag er bygget opp. I tillegg er det et verktøy som brukes i nesten alle arbeidsområder og som derfor er nyttig å kunne benytte seg av. Det er synd at man heller ikke tar i bruk programmering for å illustrere og jobbe med fag som matematikk og fysikk. Det å faktisk implementere en formell i kode kan gi mange ganger så mye forståelse som å lese den på papir. 

 

Det er altså ikke snakk om å gjøre grunnskolen til en programmeringsutdanning, men heller gi folk en liten innføring i noe som styrer livene deres hver eneste dag, samt kanskje gi flere som aldri ville vært borti det smaken på hva programmering kan være! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det blir et ufritt samfunn når man vedtar "mot naturen" - et slags idealistisk innfall om at det skal være kjønnsbalanse i alt (nja, ikke linjearbeidere o.l.) og med diverse tiltak som motivasjonskurs, egne mentorer, kjønnspoeng, kvotering++ risikerer man å skubbe ut personer som har større interesse og egnethet. Det skal være flere kvinnelige gründere også og så dedikerte man midler til det. Resultatet er stort sett fiasko og bortkastede penger. Hvis jeg husker riktig i farten så var det nevnt én kvinnelig gründer blant 400 menn i en sammenheng.

Endret av GeirHH
Lenke til kommentar

Kan vi ikke heller få ett dedikert fag til kildekritikk, konsekvensanalyse, sikkerhet og personvern?

Trenger ikke en gang være spesifikt til IT.

Som samfunn ville dette gagne oss langt mer enn at alle kan kode, hele vitsen med å kode programmer er at brukerne av programmet ikke skal trenge å kode det selv.

Lenke til kommentar

 

Som nevnt så ser jeg ikke at det er noe grunnleggende behov for at "alle" skal kunne programmering/koding. Datasikkerhet og personvern derimot. 

 

 

Problemet er vel at datasikkerhet er et langt mer komplisert emne enn koding.

Det krever i de fleste tilfeller også inngående kunnskaper i bits, bytes, pakker, databaser og en hel del annet, for ikke å snakke om kunnskap innen koding og enorme mengder tålmodighet for å holde seg oppdatert i en verden som endrer seg daglig.

 

Datasikkerhet er liksom ikke noe man lærer bort på et par timers kurs, annet enn de vanlige dårlige rådene amatører ofte gir, slik som å passe på passordene sine og sette sikkerhetsinnstillingene et hakk høyere.

 

Personvernet forsvant når Facebook kom, nå tror alle det er greit å legge ut hele livet sitt på nettet under fullt navn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...