Tempelhof45 Skrevet 27. mars 2017 Del Skrevet 27. mars 2017 Det ene er ikke mer egoistisk enn det andre her. Hvis du får barn fordi du føler at andre forventer det av deg, DA kan du begynne å snakke om at du er uegoistisk. Å få barn er i utgangspunktet mer egoistisk, da man setter et annet liv til verden som man skal oppdra og bestemme over de neste atten årene. Ens ego omfatter altså ikke bare lenger en selv, men også et individ til som ikke har noe det skulle ha sagt i saken. Det er noe litt diktatorisk over det å få et barn. Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 27. mars 2017 Del Skrevet 27. mars 2017 Å få barn er i utgangspunktet mer egoistisk, da man setter et annet liv til verden som man skal oppdra og bestemme over de neste atten årene. Ens ego omfatter altså ikke bare lenger en selv, men også et individ til som ikke har noe det skulle ha sagt i saken. Det er noe litt diktatorisk over det å få et barn. Atte hva? Det du sier gir ingen mening, med mindre din definisjon av egoisme er å bestemme over andre. Lenke til kommentar
Tempelhof45 Skrevet 27. mars 2017 Del Skrevet 27. mars 2017 (endret) Å få barn er i utgangspunktet mer egoistisk, da man setter et annet liv til verden som man skal oppdra og bestemme over de neste atten årene. Ens ego omfatter altså ikke bare lenger en selv, men også et individ til som ikke har noe det skulle ha sagt i saken. Det er noe litt diktatorisk over det å få et barn. Atte hva? Det du sier gir ingen mening, med mindre din definisjon av egoisme er å bestemme over andre. Det høres kanskje konterintuitivt ut, men jeg skal prøve å forklare. Egoisme er å sette jeg-et i sentrum: Jeg skal tjene penger så jeg kan kjøpe meg en TV så jeg blir glad. Å få barn er ikke bare en forlengelse av denne tenkemåten: Jeg skal gjøre en dame gravid så jeg kan få et barn så jeg blir lykkelig. - men en forsterkning av egoet, fordi man nå fundamenterer grunnlaget for sin egen lykke hos andre levende vesener. Det er ikke bare jeg-et som skal gjøre meg lykkelig, men også andre mennesker som ikke har noe de skulle sagt om saken. Du utvider forpleiningen av egoet til å gjelde flere enn deg selv. Men det som virkelig er fascinerende med foreldreskap er jo at det som i utgangspunktet ble skapt av dyp egoisme, ofte utvikler seg til å bli noe av det mest uselviske man kan foreta seg. Mange foreldre vil jo etterhvert ofre alt, til og med sin egen lykke, for at avkommet skal ha det bra. Endret 27. mars 2017 av Tempelhof45 1 Lenke til kommentar
Viskete Viskelær Skrevet 22. april 2017 Del Skrevet 22. april 2017 Hadde vi levd i et samfunn jeg anser som optimalt ville jeg fått barn. Men det samfunnet vi lever i nå er så-som-så. I tillegg er mye av våre goder basert på utnytting av fattige land. Jeg vil ikke ha barn i den verden vi har skapt til nå. Hadde vi levd i en verden jeg syntes var mer optimal / ideell, så hadde jeg tatt utgangspunkt i at mine avkom ville hatt ressurser til å oppleve og utvikle seg, til å ha høye sjanser for å oppleve mening og selvutvikling Lenke til kommentar
Baardsen Skrevet 22. april 2017 Del Skrevet 22. april 2017 Man kan aldri være sikker på noe som helst. Kun fødsel og døden. Alt mellom de svever :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå