€uropa Skrevet 9. november 2016 Del Skrevet 9. november 2016 Men jeg er ikke avhengig av pensjonen min. Det burde ingen være. Pansjon er dessuten bare en av mange grunner til at samfunnet avhenger av å få tilført nye innbyggere, og en ganske ubetydelig sådan. Jeg kaller det gave, jeg har gitt liv. Jeg tar kostnaden for barnets skyld, det er ikke i stand til å forsørge seg selv. Jeg forventer ingen ting i retur og fikk ikke barn for å få noe igjen. Jeg tar vare på barnet, for barnets skyld. Jeg kunne brukt tid, energi og penger på egne interesser som lider av utgiftene til barn. Vi er ikke slaver av våre biologiske drifter, men er programert for forplantning og har (kjemiske) incentiver for det og det bidrar til en beslutning om å få avkom. Å forplante seg er meningen med livet. En (obligatorisk) oppgave. Egoisten i meg foretrekker vin, raske biler, gåselever osv Hvis du blir gammel, vil du på et tidspunkt være avhengig av pensjonen din eller andre menneskers velvilje. Forplantning og tilføring av nye innbyggere er ikke helt det samme, men fortell gjerne hvorfor samfunnet er avhengig av det. Å forplante seg er ikke obligatorisk. Og selvfølgelig, hvis ikke det skyldes et uhell, får du barn fordi du vil få noe ut av det, enten det er kjærlighet eller noen til å hjelpe deg når du blir gammel eller noe annet. Du gjør det ikke for barnets skyld, for du vet jo at barnet ikke venter på å bli unnfanget. Hadde du ønsket å gjøre noe uselvisk, hadde du heller gitt pengene dine til veldedighet enn å sette et barn til verden. Da vil ikke det barnet eksistere og da kan du ikke ha gjort noe galt overfor det. Ulempen ved å ikke være født eksisterer ikke, men den potensielle ulempen ved å være født eksisterer.Så lenge ulempen kun er potensiell så eksisterer den ikke. Akkurat som du påpeker at det potensielle barnet ikke eksisterer om det ikke blir født men forblir bare potensielt. To be or not to be .... Riktig. Men når barnet er født og lever, vil det ha en opplevelse av livet og den opplevelsen kan bli dårlig. Det samme som jeg sier til Skatteflyktning. Det er ikke et vanskelig valg hvis du baserer det på barnets interesse. Hvis ikke du får barn, har du egentlig ikke tatt et valg på vegne av et annet menneske, i hvert fall ikke et valg som det potensielle mennesket kan bry seg om, med mindre man tror på reinkarnasjon eller liknende. Hvis du derimot får barn, har du fraværet et annet menneske et valg.Du har ikke tatt fra et annet menneske et valg ved å bli født. Hvis barnet ikke var blitt født, hadde det ikke hatt muligheten til å velge noe som helst. Du har tross alt kun mulighet til å velge gjennom å eksistere som menneske. Når barnet er født, har du tatt et valg for det barnet som det ikke har selv, fordi det nå eksisterer og spørsmålet om hva barnet ønsker eller bør få bestemme ble virkelig. 1 Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 10. november 2016 Del Skrevet 10. november 2016 Denne tråden hører vel hjemme i religion, filosofi og livssyn mappa Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 10. november 2016 Del Skrevet 10. november 2016 Så lenge man har økonomi til å betale for barnet og dets behov, og man har en genuin interesse, så er det bare å sette i gang. Har man verken det ene eller det andre så får man la være. Lenke til kommentar
rosabanan_ Skrevet 13. februar 2017 Del Skrevet 13. februar 2017 Det å forplante seg er mer å betrakte som en biologisk funksjon vi er innstilt på å utfylle, enn et livsstilsvalg der man kan veie 50-50 for og imot. Det er ikke som "skal jeg kjøpe motorsykkel, eller skal jeg la være". Feil. http://www.huffingtonpost.com/laura-carroll/childfree_b_1752906.html Lenke til kommentar
rosabanan_ Skrevet 13. februar 2017 Del Skrevet 13. februar 2017 Dersom du har økonomisk stabilitet i livet og nok energi og lyst til å få barn er det ok å få barn, men du kan aldri vite om barnet vil ha en god opplevelse av livet - og heller ikke om det ønsket å bli født. Jeg ble født inn i en fattig familie. Vi levde på andres skattepenger. Jeg var resultatet av en sommerflørt. Hadde ingen kontakt med min far. Jeg ba ikke om å bli født, og helt ærlig mener jeg at min mor og resten av familien hadde hatt det bedre om jeg ikke ble født, og jeg er ganske sikker på at jeg ikke hadde "merket det" om jeg ikke ble født. Dersom en eller begge foreldre har alvorlige diagnoser mtp sykdom og mental helse så vil jeg si at det kan være lurt å holde seg unna. Det finnes mange foreldreløse barn som trenger foreldre. 1 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 13. februar 2017 Del Skrevet 13. februar 2017 Det å forplante seg er mer å betrakte som en biologisk funksjon vi er innstilt på å utfylle, enn et livsstilsvalg der man kan veie 50-50 for og imot. Det er ikke som "skal jeg kjøpe motorsykkel, eller skal jeg la være". Feil. http://www.huffingtonpost.com/laura-carroll/childfree_b_1752906.html Ånei, en blogger er (kanskje) uenig med meg! 2 Lenke til kommentar
Baardsen Skrevet 11. mars 2017 Del Skrevet 11. mars 2017 Klart en skal ha barn. Hvem skal overta etter en liksom? Vi og alle skapninger både fra dyre og planteliv er skapt for å skape nye generasjoner! 1 Lenke til kommentar
QS4MO8J3 Skrevet 11. mars 2017 Del Skrevet 11. mars 2017 Det å forplante seg er mer å betrakte som en biologisk funksjon vi er innstilt på å utfylle, enn et livsstilsvalg der man kan veie 50-50 for og imot. Det er ikke som "skal jeg kjøpe motorsykkel, eller skal jeg la være". Feil. http://www.huffingtonpost.com/laura-carroll/childfree_b_1752906.html Hva med de andre dyra? Lenke til kommentar
Wheeljack Skrevet 24. mars 2017 Del Skrevet 24. mars 2017 Klart en skal ha barn. Hvem skal overta etter en liksom? Vi og alle skapninger både fra dyre og planteliv er skapt for å skape nye generasjoner! Er vi ikke nok folk allerede? I 1804 var det ca 1 milliard mennesker på jorda. I 1987 hadde dette stigi til 5 milliarder. Allerede i 1999 så var dette blitt til 6 milliarder, og i 2011 så har dette tallet stigi ytterligere til 7 milliarder. Det er forventa at innen 2024 så har bekfolkningstallet bikka 8. En enorm eksponensiell vekst og til slutt vil det ikke være plass til oss. Rett og slett. Så det er helt greit at folk ikke velger å få unger. Jeg er en av dem. 1 Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 24. mars 2017 Del Skrevet 24. mars 2017 (endret) Er det egoistisk å få barn? Hvis du gjør det for din egen del, så. Tenk om man får et barn som ikke ønsker å leve. Lite sannsynlig, men da er det ikke så vanskelig å gjøre noe med det Endret 24. mars 2017 av VR-katten 1 Lenke til kommentar
Baardsen Skrevet 24. mars 2017 Del Skrevet 24. mars 2017 Jeg vil påstå de kvinner som IKKE vil ha barn er de virkelig egoistiske og egosentrerte. Men ja selvfølgelig er det mye ansvar og forpliktelser med barn. For de fleste så vil livet fortone seg som tungt og uten mening uten barn og familie. Lenke til kommentar
Tempelhof45 Skrevet 24. mars 2017 Del Skrevet 24. mars 2017 Jeg vil påstå de kvinner som IKKE vil ha barn er de virkelig egoistiske og egosentrerte. Hvorfor det? Å få barn er i utgangspunktet en egoistisk handling hvor en person bestemmer seg for å skape et annet liv for å forbedre sitt eget. Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 25. mars 2017 Del Skrevet 25. mars 2017 Jeg vil påstå de kvinner som IKKE vil ha barn er de virkelig egoistiske og egosentrerte. Hvorfor det? Å få barn er i utgangspunktet en egoistisk handling hvor en person bestemmer seg for å skape et annet liv for å forbedre sitt eget. Begge deler kan være egoistiske handlinger. Hvis man ikke vil få et bedre liv ved å skape et annet liv så er det egoistisk å la være. Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 25. mars 2017 Del Skrevet 25. mars 2017 . en egoistisk handling hvor en person bestemmer seg for å skape et annet liv for å forbedre sitt eget. Mitt liv ble, som forventet, definitivt ikke forbedret på noe som helst vis av å bli far Jeg har knapt fått en god natt søvn på to år, mindre penger, mer stress, mindre overskudd til jobb, ingen tid til overs for å pleie egne hobbyer eller vennskap og sexlivet er i ruiner. Jeg føler meg langt ifra egoistisk. Men gutten min virker blid 1 Lenke til kommentar
Tempelhof45 Skrevet 26. mars 2017 Del Skrevet 26. mars 2017 . en egoistisk handling hvor en person bestemmer seg for å skape et annet liv for å forbedre sitt eget. Mitt liv ble, som forventet, definitivt ikke forbedret på noe som helst vis av å bli far Jeg har knapt fått en god natt søvn på to år, mindre penger, mer stress, mindre overskudd til jobb, ingen tid til overs for å pleie egne hobbyer eller vennskap og sexlivet er i ruiner. Jeg føler meg langt ifra egoistisk. Men gutten min virker blid Det er godt mulig at livet ditt ikke ble forbedret, men intensjonen bak foreldrekapet (hvis det var planlagt) kommer nesten utelukkende fra et selvsentrert ståsted. Lenke til kommentar
Tempelhof45 Skrevet 26. mars 2017 Del Skrevet 26. mars 2017 Jeg vil påstå de kvinner som IKKE vil ha barn er de virkelig egoistiske og egosentrerte. Hvorfor det? Å få barn er i utgangspunktet en egoistisk handling hvor en person bestemmer seg for å skape et annet liv for å forbedre sitt eget. Begge deler kan være egoistiske handlinger. Hvis man ikke vil få et bedre liv ved å skape et annet liv så er det egoistisk å la være. Påstanden var at de som ikke vil få barn, er de virkelig egoistiske. Den påstanden setter jeg spørsmålstegn ved, da det å få barn involverer å ta avgjørelser på vegne av noen som ikke har noe de skulle sagt. Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 26. mars 2017 Del Skrevet 26. mars 2017 Jeg vil påstå de kvinner som IKKE vil ha barn er de virkelig egoistiske og egosentrerte. Hvorfor det? Å få barn er i utgangspunktet en egoistisk handling hvor en person bestemmer seg for å skape et annet liv for å forbedre sitt eget. Begge deler kan være egoistiske handlinger. Hvis man ikke vil få et bedre liv ved å skape et annet liv så er det egoistisk å la være. Påstanden var at de som ikke vil få barn, er de virkelig egoistiske. Den påstanden setter jeg spørsmålstegn ved, da det å få barn involverer å ta avgjørelser på vegne av noen som ikke har noe de skulle sagt. Det ene er ikke mer egoistisk enn det andre her. Hvis du får barn fordi du føler at andre forventer det av deg, DA kan du begynne å snakke om at du er uegoistisk. 1 Lenke til kommentar
Baardsen Skrevet 26. mars 2017 Del Skrevet 26. mars 2017 Masse kjærlighet til sine barn og de vil skjønne at de er velkommen. Samme overfor dyr en har. :-) Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 26. mars 2017 Del Skrevet 26. mars 2017 Får meg til å tenke på denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=903127&hl= Selv er jeg 33 år, har aldri vært i et forhold og har aldri ønsket å få barn. Iblant når venner av meg har blitt foreldre så har jeg riktig nok fundert et øyeblikk på hvordan jeg selv ville reagere om jeg plutselig fikk vite at jeg skulle få barn og hvordan dagen ville bli når barnet/barna en dag ble født. Men det har ikke endret meg som person. Jeg trives ed å bo alene vil ikke være i et forhold og vil ikke har barn. Hvis noe så sinnssykt skulle skje at jeg hadde blitt sammen med en jente/kvinne og vi hadde fått barn hadde jeg sikkert endret mening, men jeg kan si 99,99% sikkert at det aldri kommer til å skje. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå