Comma Chameleon Skrevet 23. mai 2017 Del Skrevet 23. mai 2017 Det er vel like "riktig" at det er en "Hat-tråd" som en "elsk-tråd"? Man diskuterer utifra det lille man vet, positivt eller negativt. AtW Vil ikke at man skal ha på skylapper og bare hylle spillet, så håper ikke det kommer fram som det. Men når det er såpass lite nytt så er det ikke fruktbart å dømme spillet bare fordi Rockstar feilet med GTA:V på så mange måter (forferdelig dårlig håndtert etter release synes jeg). Det kan sikkert diskuteres i 20 sider om man drar inn GTA:V. Skal ikke si at jeg prøver å bestemme, kan hende ingen er enig med meg, men det er i alle fall mine tanker på RDR2-tråden(e). Gå utifra det man vet, men ikke være i overkant pessimist/optimist utifra ingenting. Lenke til kommentar
CommanderKeen Skrevet 24. mai 2017 Del Skrevet 24. mai 2017 Det er vel ingen hemmelighet at PC-markedet er størst allikevel? Så er det et fornuftig trekk? Hvem vet. AtW Størst i hvilken sammenheng? Rent antall mulige kjøpere, eller når det kommer til bunnlinja? Tipper ikke det er sistnevnte i hvertfall. Eneste måten jeg kan se det på er om man tar med kosmetiske kjøp på Steam og i MMOer. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 24. mai 2017 Del Skrevet 24. mai 2017 Bunnlinjen, og da pc Vs alle konsoller tilsammen. Joda, inkludere mmo og free to play. (selv om PC kanskje er størst uten også), men hva så? Hvorfor skal man fjerne deler av markedet fordi de tjener penger på en annen måte? AtW Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 24. mai 2017 Del Skrevet 24. mai 2017 Apropos... Grand Theft Auto V har solgt nesten 80 millioner kopier Så man skulle vel tro det var rom for å gi litt tilbake, for eksempel ikke ta maxpris hver gang (kan jo minne om at Witcher 3, vel så stort og bra som GTA V noengang kommer til å bli, ble solgt nytt for halve prisen av ett R* spill). Skal ikke mase mer om dette her nå, men med tanke på deres elendige holdninger til fan made mods som for eks Bethesda oppfordrer og ansetter fans som gjør det tilsvarende, så hater at de slipper så lett unna med alt de gjør. En ting skal de allikevel ha og noe som er umulig å komme bort ifra, nemlig at de lager noen fantastiske spill og det er vel derfor man i det hele tatt gidder å bry seg. Og med det krysser jeg fingrene for at de gjør ting godt igjen med en solid RdR2 PC lansering uten noe mer tull. Lenke til kommentar
Muggkaare Skrevet 24. mai 2017 Del Skrevet 24. mai 2017 Bunnlinjen, og da pc Vs alle konsoller tilsammen. Joda, inkludere mmo og free to play. (selv om PC kanskje er størst uten også), men hva så? Hvorfor skal man fjerne deler av markedet fordi de tjener penger på en annen måte? AtW Hvorfor bry seg om kunder som uansett ikke vil kjøpe produktet ditt? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 24. mai 2017 Del Skrevet 24. mai 2017 Bunnlinjen, og da pc Vs alle konsoller tilsammen. Joda, inkludere mmo og free to play. (selv om PC kanskje er størst uten også), men hva så? Hvorfor skal man fjerne deler av markedet fordi de tjener penger på en annen måte? AtW Hvorfor bry seg om kunder som uansett ikke vil kjøpe produktet ditt? Fordi det ikke er riktig at de "uansett ikke vil kjøpe produktet ditt", tror du det er uvanlig blant folk som spiller MMOs eller free to play å også kjøpe andre spill? AtW Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 24. mai 2017 Del Skrevet 24. mai 2017 For det meste, ja. Ok, det tror ikke jeg, jeg tror majoriteten av de som spiller MMO og free to play også kjøper vanlige spill. AtW 2 Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 24. mai 2017 Del Skrevet 24. mai 2017 For det meste, ja.Hvorfor da? Finnes folk som bruker mer penger på f2p-spill enn de gjør på vanlige, men da på kosmetiske mikrotransaksjoner. Jeg tenker at folk spiller det de vil uansett om det koster 599, 299 eller er f2p. Majoriteten i alle fall. Lenke til kommentar
Muggkaare Skrevet 24. mai 2017 Del Skrevet 24. mai 2017 Pga tall, hvor mange som spiller f2p spill for eksempel, og hvor mange utgaver av spill som selges på PC. Også har man Kina, f.eks, eller Filippinene her hvor jeg bor hvor PC-gaming er forbeholdt f2p spill. Gigantiske marked. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 24. mai 2017 Del Skrevet 24. mai 2017 Pga tall, hvor mange som spiller f2p spill for eksempel, og hvor mange utgaver av spill som selges på PC. Også har man Kina, f.eks, eller Filippinene her hvor jeg bor hvor PC-gaming er forbeholdt f2p spill. Gigantiske marked. Ok, kan du vise til disse tallene? AtW Lenke til kommentar
Muggkaare Skrevet 24. mai 2017 Del Skrevet 24. mai 2017 Jeg har dratt frem tall til deg, fra spillselskapene selv til og med, mange ganger her på forumet, men du overser det bare. Men jada, jeg kan se om jeg får tid til å søke opp igjen ting senere på jobb. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 24. mai 2017 Del Skrevet 24. mai 2017 Jeg har dratt frem tall til deg, fra spillselskapene selv til og med, mange ganger her på forumet, men du overser det bare. Men jada, jeg kan se om jeg får tid til å søke opp igjen ting senere på jobb. Om du har dratt fram tall om dette konkrete temaet (MMO/free-to-play-spillere som også spiller andre ting), så får jeg bare beklage, jeg kan ikke huske det. AtW Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 24. mai 2017 Del Skrevet 24. mai 2017 Eg synest ikkje noko om å lansere eit spel til ein plattform utan å seie noko om planane for andre plattformar. Å lansere først på konsoll er greit nok, men dersom det var planar for å gje spel ut til PC seinare, så hadde eg sett at dei informerte om det frå starten av. Ein kan sjølvsagt vente uansett og evt. kjøpe på konsoll dersom det aldri kjem noko til PC, men det er dumt for dei som gjerne vil ha spelet ved lansering og td. ta del i tida der online-miljøet er størst. Er ein aktiv på Twitter så blir gjerne eit populært spel diskutert mykje der, som heller ikkje er heldig om ein vil unngå spoilere. Det er sikkert ein fantastisk strategi frå Rockstar for å håve inn pengar på salg, men det går jo ut over oss som kundar. Eg er rimeleg sikker på at dei ikkje hadde solgt så bra av GTAV dersom alt vart lansert frå dag 1. No kom det riktig nok ein litt oppdatert versjon av spelet med PC-lanseringen, så det har nok bidratt ein del. Uansett så kjem eg nok til å kjøpa på PS4. RDR viste at det ikkje alltid er noko poeng i å vente på PC-versjonen. Lenke til kommentar
Espp Skrevet 24. mai 2017 Del Skrevet 24. mai 2017 Jeg venter på PC-versjon og selv om jeg har en konsoll blir det ikke kjøp på den. RDR et legendarisk bra og jeg har et håp om en PC-versjon. Man kan si mye om selve forretningsmodellen for GTA:V, men at den økonomisk var bra et det ingen tvil om. Ikke mange som kan selge ett spill tre ganger. Derimot så er det litt kjipt mot PC-eiere, men det et en annen diskusjon. Lenke til kommentar
CommanderKeen Skrevet 24. mai 2017 Del Skrevet 24. mai 2017 Bunnlinjen, og da pc Vs alle konsoller tilsammen. Joda, inkludere mmo og free to play. (selv om PC kanskje er størst uten også), men hva så? Hvorfor skal man fjerne deler av markedet fordi de tjener penger på en annen måte? AtW For det blir jo ikke nødvendigvis relevant opp mot måten Rockstar tjener penger på. At folk kjøper lootboxes til CS, League og Dota er sikkert vel og bra, men det gir ikke nødvendigvis Rockstar god grunn til å selge spillene sine på PC. Hadde det vært tilfellet at GTA Online hadde vært mer profitabelt på PC enn konsoll, kan jeg love deg at RDR2 hadde blitt lansert til samme tid på PC. Og når alt det er sagt tviler jeg på at PC er mer profitabelt for utgivere og utviklere generelt enn konsoll. Spill selges i så stor grad til vanvittig lave priser at det ofte ender med tap. Sommersalget til Valve som er rett rundt hjørnet er for eksempel kun profitabelt for Valve. Ja, det betyr høyere salgsinntekter for industrien generelt, men betyr ikke nødvendigvis salt på maten til de som faktisk står bak spillene. Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 24. mai 2017 Del Skrevet 24. mai 2017 Jeg venter på PC-versjon og selv om jeg har en konsoll blir det ikke kjøp på den. RDR et legendarisk bra og jeg har et håp om en PC-versjon. Man kan si mye om selve forretningsmodellen for GTA:V, men at den økonomisk var bra et det ingen tvil om. Ikke mange som kan selge ett spill tre ganger. Derimot så er det litt kjipt mot PC-eiere, men det et en annen diskusjon. Jo, alle kan gjøre dette, det er ikke sånn at R* er alene om å selge mye spill. Poenget er at det bare er èn som ikke fornekter seg mer enn til å faktisk gjennomføre noe slikt og det kommer vel ikke som en overraskelse på noen at det var R*. Det største problemet er allikevel ikke grådige spillutviklere og utgivere, de hadde jo selv spilt seg ut over sidelinja hadde det ikke vært for kortenkte fan-boys som ikke har vett på å benytte seg av forbrukermakten sin og dermed ødelegger markedet og tømmer unødvendig mye av lommeboka til også sine mer bevisste med-gamers. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 24. mai 2017 Del Skrevet 24. mai 2017 Bunnlinjen, og da pc Vs alle konsoller tilsammen. Joda, inkludere mmo og free to play. (selv om PC kanskje er størst uten også), men hva så? Hvorfor skal man fjerne deler av markedet fordi de tjener penger på en annen måte? AtW For det blir jo ikke nødvendigvis relevant opp mot måten Rockstar tjener penger på. At folk kjøper lootboxes til CS, League og Dota er sikkert vel og bra, men det gir ikke nødvendigvis Rockstar god grunn til å selge spillene sine på PC. Hadde det vært tilfellet at GTA Online hadde vært mer profitabelt på PC enn konsoll, kan jeg love deg at RDR2 hadde blitt lansert til samme tid på PC. Og når alt det er sagt tviler jeg på at PC er mer profitabelt for utgivere og utviklere generelt enn konsoll. Spill selges i så stor grad til vanvittig lave priser at det ofte ender med tap. Sommersalget til Valve som er rett rundt hjørnet er for eksempel kun profitabelt for Valve. Ja, det betyr høyere salgsinntekter for industrien generelt, men betyr ikke nødvendigvis salt på maten til de som faktisk står bak spillene. Ikke nødvendigvis, akkurat som det ikke nødvendigvis er relevant hva FPS selger siden GTA ikke er FPS, betyr det at man skal fjerne FPS fra salgslistene til konsoll? Og er ikke GTA online som du drar inn nettopp et argument for det motsatte? Og hvorfor kan du love meg at det hadde blitt lansert samtidig på det grunnlaget? Det er snakk om kroner og øre, ikke antall. Og hvordan mener du det ender med tap? Hva slags konkrete produksjonskostander er det du mener det innebærer for en spillprodusent å selge en ekstra kopi på steam? AtW Lenke til kommentar
CommanderKeen Skrevet 24. mai 2017 Del Skrevet 24. mai 2017 Bunnlinjen, og da pc Vs alle konsoller tilsammen. Joda, inkludere mmo og free to play. (selv om PC kanskje er størst uten også), men hva så? Hvorfor skal man fjerne deler av markedet fordi de tjener penger på en annen måte? AtW For det blir jo ikke nødvendigvis relevant opp mot måten Rockstar tjener penger på. At folk kjøper lootboxes til CS, League og Dota er sikkert vel og bra, men det gir ikke nødvendigvis Rockstar god grunn til å selge spillene sine på PC. Hadde det vært tilfellet at GTA Online hadde vært mer profitabelt på PC enn konsoll, kan jeg love deg at RDR2 hadde blitt lansert til samme tid på PC. Og når alt det er sagt tviler jeg på at PC er mer profitabelt for utgivere og utviklere generelt enn konsoll. Spill selges i så stor grad til vanvittig lave priser at det ofte ender med tap. Sommersalget til Valve som er rett rundt hjørnet er for eksempel kun profitabelt for Valve. Ja, det betyr høyere salgsinntekter for industrien generelt, men betyr ikke nødvendigvis salt på maten til de som faktisk står bak spillene. Ikke nødvendigvis, akkurat som det ikke nødvendigvis er relevant hva FPS selger siden GTA ikke er FPS, betyr det at man skal fjerne FPS fra salgslistene til konsoll? Og er ikke GTA online som du drar inn nettopp et argument for det motsatte? Og hvorfor kan du love meg at det hadde blitt lansert samtidig på det grunnlaget? Det er snakk om kroner og øre, ikke antall. Og hvordan mener du det ender med tap? Hva slags konkrete produksjonskostander er det du mener det innebærer for en spillprodusent å selge en ekstra kopi på steam? AtW Oida, her var det mye å ta tak i. Om du tror det handler om FPS eller ikke FPS har poenget mitt gått noen meter over hodet ditt. Poenget mitt er at bunnlinjen på totale salg på PC ikke representerer markedet som helhet. For eksempel er det en helt annen forretningsmodell som styrer i østen, og det er ikke akkurat urimelig å anta at en enorm del av inntektene som utgjør PC-markedet kommer derfra, selv om det nesten ikke selges spill i tradisjonell forstand. Som du sier, det handler om kroner og ører, og de kronene og ørene er ikke representative for hvor mye penger som er å hente på det markedet. Og grunnen til at jeg kan love deg at RDR2 hadde blitt lansert samme dag på PC som konsoll dersom det hadde vært like lukrativt for Rockstar; fordi det hadde vært like lukrativt for Rockstar. De er ikke ute etter å spenne bein på seg selv for å tjene mindre penger. Hadde potensialet for inntekter vært der i like stor grad som på konsoll, hadde de selvfølgelig utnyttet det potensialet. Til slutt; når det gjelder salg på Steam; Valve skal ha sine 30% uansett hvor mye spillet går for, det er vi enige i? Videre budsjetterer utviklere med hvor mange kopier som må selges for nullpunktfortjeneste, x% overskudd osv. Utviklingen av spillet er kostnader de har ført opp i budsjettet, mens salg av spillet til full pris er inntektene som er ført opp. La oss så si at et spill til 60 dollar går på salg for 10 dollar. Valve skal ha 30% av dette, og utgiver sitter da igjen med 7 dollar. Ved full pris ville Valve tatt 18 dollar, og utgiver sittet igjen med 42 dollar. Det betyr at spillet må selge seks ganger så mye i salgsperioden for å tjene det utgiverne egentlig har budsjettert med per enhet. Kort sagt, det er lite sannsynlig. Salg er sjelden lønnsomt for den som faktisk selger, og jeg tviler på at salgene på Steam er forskjellige fra resten av verden. Budsjetterte kostnader og inntekter er de samme uansett hvor mye spillet faktisk selges for. Lenke til kommentar
CommanderKeen Skrevet 24. mai 2017 Del Skrevet 24. mai 2017 Eg synest ikkje noko om å lansere eit spel til ein plattform utan å seie noko om planane for andre plattformar. Å lansere først på konsoll er greit nok, men dersom det var planar for å gje spel ut til PC seinare, så hadde eg sett at dei informerte om det frå starten av. Her ser det vel strengt tatt ut som utviklere/utgivere ikke kan vinne. Rockstar lynsjes for å ikke annonsere en PC utgave for RDR2, mens Bungie lynsjes for å fortelle at PC utgaven ikke kommer til samme tid som konsoll. Tap-tap situasjon ser det ut som. Ingenting som kan blidgjøre gamere nå til dags. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå