Gå til innhold

Om noen uker avduker de det nye supersoniske passasjerflyet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor kan man dra hvis man har lyst til å oppleve et 'Sonic boom'?

Jeg har sett(og følt) F-16 ta av mange ganger, noen ganger så nær at hørselvern var påkrevd men et overlydsdrønn har jeg altså ikke fått med meg..

De pleier vel å fly til steder der det ikke er mennesker når de bryter lydmuren, men du kan finne noen piloter som er villig til å trosse ordrene. Har vært saker med det før, og vært mye knust glass hos folk der de brøt lydmuren. Dessuten så flyr de vel ikke så ofte heller. Og jeg tror ikke de gir ut flyrutene sine slik at du kan finne ut hvor de bryter lydmuren heller :p

Lenke til kommentar

Så korte vinger betyr høy landingshastighet som igjen betyr betydelig forhøyet risiko.

Evt. fallskjerm-brems som på de amerikanske romfartøyene  :lol:

Lange rullebaner er også et kompromiss som kanskje kan inkluderes.

Regner da med at flyplassavgiften stiger på billettene.

space-shuttle-landing3.jpg

Endret av G
Lenke til kommentar

Hvor kan man dra hvis man har lyst til å oppleve et 'Sonic boom'?

Jeg har sett(og følt) F-16 ta av mange ganger, noen ganger så nær at hørselvern var påkrevd men et overlydsdrønn har jeg altså ikke fått med meg..

Jeg var på flyshowet på Gardermoen i 1985 og fikk med meg at F-16 passerte lydmuren 80 m fra folkehavet. Jeg var tydeligvis den eneste som fikk med meg hva som var i ferd med å skje, og rakk å holde for ørene. Resten av folkemassen sto der nær lammet i sjokk.

Jeg så flyet plutselig begynte å riste voldsomt, og da skjønte jeg tegningen. Heldigvis sto jeg allerede klar med hendene ved ørene, så det var bare å klemme til.

Fra kontrolltårnet opplyste de at flyet skulle passere i nær overlydsfart, men flygeren ble litt for ivrig.

Jeg har også opplevd Starfighter som har dundret forbi i overlydsfart.

Det smeller skikkelig, det kan jeg love. Savner smellet av og til, men det skremmer jo både folk og fe.

En gang ødela en Starfighter hele hekkesesongen til fuglene på Røst. De flyktet i vill panikk og reirene ble forlatt av svært mange fugler. Da begynte protestene for alvor å ta av.

Lenke til kommentar

Oslo - LA på tre timer? Ja takk!

Men kommer du til å kjøpe billetten også etter du ser prisen?

Hvis det finnes et supersonisk fly som går mellom Europa og USA, eller si 10, da vil det åpenbart være ettertraktede billetter. Som betyr dyre billetter.

Man kan ikke forvente å få billige flybilletter på nye og raske fly. Ønsker man å være med på utviklingen må man betale for det, men det er som med annen teknologi og økonomi, det blir etterhvert lavere priser.

Lenke til kommentar

Med en toppfart på Mach 2,2 klarer du ikke å fly Oslo–LA (8576 km) på tre timer. Og hvis disse flyene overhodet blir realisert, blir nok drivstofforbruket så vanvittig høyt at billettene forblir svært dyre.
Pål Jensen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med en toppfart på Mach 2,2 klarer du ikke å fly Oslo–LA (8576 km) på tre timer. Og hvis disse flyene overhodet blir realisert, blir nok drivstofforbruket så vanvittig høyt at billettene forblir svært dyre.

Pål Jensen

Mach 2.2 = 2717 kph x 3t = 8151 km som er temmelig nær distansen mellom Norge og LA. Men dette er teoretisk fart, den kan være lavere grunnet vær etc.

Og pris er relativt. Jeg vil si en billettpris på 60 000 kr enveis er grisebillig.

Lenke til kommentar

Pål Jensen

Mach 2.2 = 2717 kph x 3t = 8151 km som er temmelig nær distansen mellom Norge og LA. Men dette er teoretisk fart, den kan være lavere grunnet vær etc.

Og pris er relativt. Jeg vil si en billettpris på 60 000 kr enveis er grisebillig.

Vanlige folk oppfatter neppe 120 000 kr tur-retur som grisebillig. Men det understreker vel at hvis dette flyet kommer på vingene, så blir det et tilbud for en knøttliten klikk rikfolk, og et vanvittig sløseri med begrensede ressurser.

Pål Jensen

Lenke til kommentar

Vanlige folk oppfatter neppe 120 000 kr tur-retur som grisebillig. Men det understreker vel at hvis dette flyet kommer på vingene, så blir det et tilbud for en knøttliten klikk rikfolk, og et vanvittig sløseri med begrensede ressurser.

Pål Jensen

Innovasjon er ikke sløsing, og hvis noen betaler for det er jeg glad. Betyr billigere overlydsfly i fremtiden.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...