Gå til innhold

Stortinget vil ha omsetningskrav for biodrivstoff til skip


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med mindre det er 3dje generasjons bio-drivstoff er det ikke akkurat noe særlig miljøvennlig slik jeg har forstått det? Biomassen må importeres, og landområder som egentlig skulle gått til dyrking av mat, blir i stedet brukt til til å lage biomateriale for å få Norge "renere", mens verden blir skitnere.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Finland vil levere fremtidens drivstoff til Oljenorge!

 

"Bortfallet av avgiften på biodrivstoff gjør at nå kommer ren diesel fra Finland til Norge. Selskapet Eco-1 lover at den første stasjonen vil komme i drift i Asker og i løpet av få år skal de komme hundre stasjoner fra Trøndelag og sørover som skal selge det fornybare alternativet til fossil diesel, 2G Polar."

 

 

Norge taper i kampen om å levere fremtidens drivstoff. Norske politikere har fortapt seg i elbiler, og nå går Norge glipp av muligheten til å utvikle fremtidsrettet og lønnsom industri. Flaut, tragisk og unødvendig!

 

Neste Oil i Finland produserer 3 millioner kubikkmeter med fornybart drivstoff fra avfall hvert år. Det er nesten dobbelt så mye som Norges forbruk av dieselolje på 1,8 millioner kubikkmeter.

 

http://www.tu.no/artikler/ny-fornybar-diesel-gagner-bade-miljoet-og-motoren/275952

 

Til å være Norges fremste tekniske forum er kunnskapsnivået om biodrivstoff utrolig lavt. I Sverige blander den største bensinstasjonkjeden allerede inn 50% fornybart drivstoff, og i løpet av få år vil Sverige fase ut alt fossilt drivstoff. Danskene satser på hydrogen fra overskuddskraft. Det er bare i Norge vi tuller med elbiler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med mindre det er 3dje generasjons bio-drivstoff er det ikke akkurat noe særlig miljøvennlig slik jeg har forstått det? Biomassen må importeres, og landområder som egentlig skulle gått til dyrking av mat, blir i stedet brukt til til å lage biomateriale for å få Norge "renere", mens verden blir skitnere.

 

Kilden til biodrivstoffet behøver ikke å være den matnyttige delen av matplanten.

 

Så kan man jo diskutere andre sider ved bruk av forbrenning av hva det måtte være som drivkraft.

All forbrenning gir et lokalt utslipp.

Lenke til kommentar

Neste Oil i Finland produserer 3 millioner kubikkmeter med fornybart drivstoff fra avfall hvert år.

 

"Avfallet" dei brukar, eit palmeoljeprodukt, er ikkje lenger klassifisert som avfall etter 1. januar 2017. Berre ein liten del av produksjonen føregår i Finland. Det største produksjonsanlegget deira er i Singapore, nær kjelda for palmeoljen dei brukar som råstoff.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Danskene satser på hydrogen fra overskuddskraft. Det er bare i Norge vi tuller med elbiler.

 

Ingen tullar med elbilar. Spesielt Sverige satsar stort på elbilar. Volvo har utvikla sin siste dieselmotor, og eksperimenterer til og med med elektrifisering av vegane.

 

Danmark har ingen anlegg for produksjon av hydrogen frå sokalla overskotskraft, og mange gonger fleire elbilar enn hydrogenbilar. Danskane har derimot installert kraftige elektriske varmekjelar i mange fjernvarmeanlegg, slik at dei kan produsere fjernvarme av straumen når det bles kraftig. Dermed brukar dei overskotskraft til å redusere CO2-utslepp, i staden for å kaste han vekk på hydrogenproduksjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...