Gå til innhold

5G er flere år unna – men Qualcomm annonserte nettopp verdens første 5G-brikke

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva med airfiber eller trådløs?

Da jeg ser ikke noe vits i 5g da det gir høyere ping siden teknologien er samme?

Radiobølger som sendes over høye frekvensbånd.

Lys er vesentlig raskere.

1. AirFiber (https://www.ubnt.com/airfiber/airfiber5/) bruker RADIOBØLGER, ikke lys. Det er forøvrig Point-to-Point - det kan ikke brukes til mobiltelefoni.

2. Mener du at dagens mobilløsninger ikke er trådløse?

2. Det å bruke lys i stede for radiobølger i mobilnettet går ikke.

Endret av MegaMann2
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Radiobølger er det samme som lys, bare at de har en annen bølgelengde. Radiobølger er usynlig lys  :)

Tror det er noen som mangler fysikkunnskapene i denne tråden jeg.

Lys har en hastighet på C. Det har også usynlig lys som radiobølger. Det brukes et samlebegrep for dette innen fysikken: Elektromagnetisk stråling.

Jamfør:

Elektromagnetisk stråling er energi i form av fotoner som strømmer med lysets hastighet fra en strålingskilde.
Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hvilket bruksområde definerer behovet for 5Gbit på en mobil enhet?

For meg virker det nesten som de utvikler teknologi bare for å vise at det går an. Men så antar/håper jeg at 5G blir mye mer enn bare 5Gbit hastighet. Mangedobling av den totale kapasiteten på basestasjonene bør jo i alle fall være der  :hmm:

Lenke til kommentar

All kapasitet på basestasjonen er delt mellom alle som er koblet til.

Utvider man kapasiteten til hele basestasjonen så blir det mer til alle og man kan holde tritt med utviklingen av kapasitetsbruk per basestasjon.

Det er ikke for at hver enkelt mobil skal kunne få 5 Gbit nedlastning - det er det ingen som har behov for.

Samme som i dag, ingen som har behov for all farten LTE Advanced gir. Det er rett og slett for å øke antall bits man kan modulere per MHz i trådløse mobilnett. På kort sikt så er det ikke mulig å utvide antall Hz brukt, så derfor er det beste man kan å utvide antall bits per Hz.

Lenke til kommentar

Radiobølger er det samme som lys, bare at de har en annen bølgelengde. Radiobølger er usynlig lys  :)

Tror det er noen som mangler fysikkunnskapene i denne tråden jeg.

Lys har en hastighet på C. Det har også usynlig lys som radiobølger. Det brukes et samlebegrep for dette innen fysikken: Elektromagnetisk stråling.

Jamfør:

Jeg er ikke uenig i dette, men i bransjespråket omtaler man trådløs teknologi som radio, og fiberoptikk som lys. At det ikke er 100% perfekt i fysikk språket er sant, men vi ønsker å skille disse to språklig siden det er store forskjeller i teknologien.

Elektromagnetisk stråling er energi i form av fotoner som strømmer med lysets hastighet fra en strålingskilde.

Jeg er ikke uenig i dette, men i bransjespråket omtaler man trådløs teknologi som radio, og fiberoptikk som lys. At det ikke er 100% perfekt i fysikk språket er sant, men vi ønsker å skille disse to språklig siden det er store forskjeller i teknologien.

Poenget mitt var å fortelle LMH1 at AirFiber ikke bruker lys på samme måte som i fiberoptikk.

Endret av MegaMann2
Lenke til kommentar

All kapasitet på basestasjonen er delt mellom alle som er koblet til.

Utvider man kapasiteten til hele basestasjonen så blir det mer til alle og man kan holde tritt med utviklingen av kapasitetsbruk per basestasjon.

Det er ikke for at hver enkelt mobil skal kunne få 5 Gbit nedlastning - det er det ingen som har behov for.

Samme som i dag, ingen som har behov for all farten LTE Advanced gir. Det er rett og slett for å øke antall bits man kan modulere per MHz i trådløse mobilnett. På kort sikt så er det ikke mulig å utvide antall Hz brukt, så derfor er det beste man kan å utvide antall bits per Hz.

Slik det er fremstilt i artikkelen er det jo brikken som skal integreres i telefonen som er beregnet for opptil 5Gbit. Altså man på en godværsdag kan laste ned med 5Gbit per telefon/modem. Den totale kapasiteten på senderen/basestasjonen er vel ikke nevnt. Mulig jeg har missforstått  :hmm:

Endret av madammim
Lenke til kommentar

Slik det er fremstilt i artikkelen er det jo brikken som skal integreres i telefonen som er beregnet for opptil 5Gbit. Altså man på en godværsdag kan laste ned med 5Gbit per telefon/modem. Den totale kapasiteten på senderen/basestasjonen er vel ikke nevnt. Mulig jeg har missforstått  :hmm:

Brikken i telefonen må støtte samme standard som senderen i basestasjonen. Formålet er ikke at telefonen i seg selv skal sende 5 Gbit alene, men den må kunne sende like raskt som basestasjonen og alle andre som skal benytte 5G. Alle må snakke samme språk for å si det på en mer kjent måte =)

Eks:

Telefonen trenger å sende 50kB som er 400 000 bit.

Siden den kan sende 5 Gbit i sekundet - så tar det 1/12500 dels sekund å sende 50kB. Da opptar telefonen minde tid i "luften" og andre kan slippe til raskere.

Edit: Her har jeg for enkelhetsskyld ikke regnet på all båndbredden som går til protokoller for å få 5G til å fungere.

Endret av MegaMann2
Lenke til kommentar

Men det er ikke unskyldning da 3g\4g+ er bakoverkompaktibelt.

Men litt usikker på om de bruker forskjell frekvensbånd.

Ferreste trenger vel 5g hvis de ikke vil droppe fiberen og gå til mobilt bredbånd.

For vet selv 4g+ faller pinghastigheten fort hvis det ikke er fri sikt.

Kun et tre, bygning eller stein øker pinghastigheten dramatisk også snø\regn.

Men godt mulig 2020 blir 3g slått av så de med gamle mobiler risiker mobilen ikke funger lengere.

Da det ikke er vits å ha det lengere. Da teknologien er for gammeldags.

Det ser man når telia\telenor tilbyr ringing over 4g at de antakelig tenker 3g for utdatert.

Men må bytte til 4g+ alle steder før de kobler ned 3g utstyret.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Fra og til jobben (Oslo) bruker jeg fortsatt 3g, hvilket (som regel) er raskere enn 4g (Telenor). Med ice nettet er derimot 4g å foretrekke.

Teknologien er alltid avhengig av plassering og antall av basestasjoner samt mengde klienter. 5g er laaangt frem, teleoperatørene gjør sjelden mer enn de må med basestasjonene sine.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...