Yamato47 Skrevet 28. november 2003 Del Skrevet 28. november 2003 (endret) Hvilken BSD eller Linux-distro egner seg best som server for hobbyister? Jeg holder en knapp på FreeBSD. - FreeBSD prøver ikke å være desktop-os, men fokuserer på sikker drift. Gentoo gå hjem! - 3. parts programvare for serverbruk kommer fort inn, i motsetning til fx. hos debian, og lett å implementere. - Pakke/ports-systemet til FreeBSD troner over det meste som finnes i Linux-verdenen. Portupgrade er fantastisk! - Det er 1 team som står bak hele operativsystemet, kernel _og_ brukerland. - FreeBSD er gratis, ikke-kommersielt og lett å finne god dokumentasjon til om serverbruk. Clarkconnect kan sikkert fylle mange sitt behov, men det blir på en måte en annen klasse. Skulle jeg brukt Linux, tror jeg jeg ville valgt Debian. Endret 28. november 2003 av arehb Lenke til kommentar
xeon Skrevet 28. november 2003 Del Skrevet 28. november 2003 (endret) For meg så høres det ut som om du allerede har bestemt deg, så hvorfor du spør det forstår jeg ikke helt.. Men som jeg alltid vil si er SlackWare perfekt til det meste Jeg bruker slackware som kombinert server og desktop. Selvfølgelig er slackware er del mer arbeid enn enkelte andre distroer (og mulignes også freebsd), men spør du meg er det verdt det EDIT: Når jeg tenker meg om så virker det egentlig som reklame/propaganda for freeBSD Endret 28. november 2003 av xeon Lenke til kommentar
|SeVen| Skrevet 28. november 2003 Del Skrevet 28. november 2003 Jeg bruker fortiden slackware og er meget fornøyd. Så jeg ville gått for slackware, mye digg der ja Må faktisk si at jeg er litt imponert over nye win2003 server også. Blitt mye bedre i forhold til win2k server. Lenke til kommentar
kattemat Skrevet 28. november 2003 Del Skrevet 28. november 2003 Jeg er forsåvidt enig med deg i at freeBSD er et utmerket valg - men jeg bruker debian og synes ikke argumentene dine viser at debian skulle være mindre velegnet. Jeg bruker det både på desktopmaskiner og servermaskiner. BSD folka jeg kjenner bruker freeBSD både på desktopmaskiner og servermaskiner... - FreeBSD prøver ikke å være desktop-os, men fokuserer på sikker drift. Gentoo gå hjem! Debian prøver heller ikke å være et desktop OS. I likhet med freeBSD kan det dog enkelt settes opp som et. - 3. parts programvare for serverbruk kommer fort inn, i motsetning til fx. hos debian, og lett å implementere. Er ikke helt med på hva du mener her... at software ikke kommer like kjapt inn i debian depositoriene som i ports? Uansett så kan hvemsomhlelst enkelt lage deb pakker av programvaren sin og dermed er installasjonsprosessen en drøm for debianbrukere - Pakke/ports-systemet til FreeBSD troner over det meste som finnes i Linux-verdenen. Portupgrade er fantastisk! Har ikke nok erfaring med ports til å si noe veldig om det - men jeg har ingenting å utsette på APT/dpgk og vet ikke helt hvordan det skulle kunne bli bedre... - Det er 1 team som står bak hele operativsystemet, kernel _og_ brukerland. En klar styrke for *BSD. Men kjører du f.eks. debian stable så er det rimelig trangt nåløye for hva som slipper gjennom. - FreeBSD er gratis, ikke-kommersielt og lett å finne god dokumentasjon til om serverbruk. Dette er vel ikke så veldig unikt Men igjen - jeg prøver ikke å så tvil om at freeBSD er et godt valg. Det er det utvilsomt Lenke til kommentar
Silvester Skrevet 28. november 2003 Del Skrevet 28. november 2003 må si meg enig med arehb. tror aldri jeg har vært borti et os som er såpass smooth til serverbruk. freebsd funker jo til desktop os og forsåvidt. Lenke til kommentar
Klette Skrevet 28. november 2003 Del Skrevet 28. november 2003 ser ikke helt hva du har imot gentoo .... kan jo conf'es til å være super server det.... og her er det ikke snakk om lang tid fra utgivelse til programvaren finnes in portage systemet. men mne, smak og behag Lenke til kommentar
Godrick Skrevet 28. november 2003 Del Skrevet 28. november 2003 ser ikke helt hva du har imot gentoo .... kan jo conf'es til å være super server det.... og her er det ikke snakk om lang tid fra utgivelse til programvaren finnes in portage systemet. men mne, smak og behag Jepp gentoo er konge, noen har fiksa en ruter hjemme hos meg, med gentoo. Lenke til kommentar
FreeBSD Skrevet 28. november 2003 Del Skrevet 28. november 2003 Hvilken BSD eller Linux-distro egner seg best som server for hobbyister? Jeg holder en knapp på FreeBSD. - FreeBSD prøver ikke å være desktop-os, men fokuserer på sikker drift. Gentoo gå hjem! - 3. parts programvare for serverbruk kommer fort inn, i motsetning til fx. hos debian, og lett å implementere. - Pakke/ports-systemet til FreeBSD troner over det meste som finnes i Linux-verdenen. Portupgrade er fantastisk! - Det er 1 team som står bak hele operativsystemet, kernel _og_ brukerland. - FreeBSD er gratis, ikke-kommersielt og lett å finne god dokumentasjon til om serverbruk. Clarkconnect kan sikkert fylle mange sitt behov, men det blir på en måte en annen klasse. Skulle jeg brukt Linux, tror jeg jeg ville valgt Debian. Helt enig på alle punkter! Ports danker ut alt av pakkesystemer - har aldri prøvd noe så smooth. Gentoo er unødvendig tungvint (mer for geeks som ikke skal bruke OSet til noe praktisk, annet enn hobby). Og at det er 100% ikke-kommersielt, når flere og flere Linux-distribusjoner kutter ned tilbudet og lanserer personal downlaods osv. Vi får håpe de disse tullingene i SCO holder kjeften, og skaper innovasjon fremfor destruksjon! Makan til nasjonalsosialister har ikke dataverdenen sett. Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 29. november 2003 Forfatter Del Skrevet 29. november 2003 (endret) Fart og spenning! Når det gjelder Gentoo - dette er en distro med helt andre målsetninger enn FreeBSD. Meningen med Gentoo, slik jeg ser det, er å gi Linux-folk en kildekode-basert banebrytende distro med alt som er nyest. Det er, tror jeg, helt topp til sitt bruk. Det inkluderer dog ikke bokser der oppetid er betydningsfullt. Det kan godt være at mange hjemme/hobby-brukere har servere der oppetid _ikke_ er essensielt, og at Gentoo kan passe godt inn der. Når det gjelder Debian - Hvor lang tid tar det før oppdatert 3.parts-programvare blir tilgjengelig i STABLE? Joda, man kan jo legge til litt av hvert i apt.sources, og kjøre sid hvis man vil, men det var dette med drift-sikkerhet da. Slik sett har OpenBSD noe å gi - ports-trær inndelt etter utgave, med -release og -current-grener. Det tror jeg FreeBSD kunne profitert på. Slackware? Er det slik at alt må kompileres for hånd? => Gløm meg, det er ikke noe å tenke på i forhold til *BSD-pakkesystemene. Finnes det et fornuftig, oppdatert pakkesystem? => Fortell! Mitt inntrykk er at Linux er bedre egna til desktop-bruk enn *BSD. Jeg bruker Windows til desktop, og det vil jeg fortsette med. Jeg vil undersøke om det finnes gode alternativer til FreeBSD på hobby-serverfronten. Kattemat: Du skriver at det ikke er unikt å være gratis og ikke-kommersielle. Innenfor min Linux-horisont tilfredsstiller Debian kriteriene. Vet du om noen flere slike Linux-distroer? Hmmm slik diskusjonen ligger an nå, peker den slik jeg ser det mot konklusjonen Du vil drifte en stabil server. Hvilket OS velger du? 0. N00b => Clarkconnect 1. Du har ikke betalingsvilje => BSD 2. Du har betalingsvilje => Redhat Jeg vil tippe de kommersielle server-utgavene til de tunge kommersielle Linux-aktørene kan være verdt pengene for veldig mange profesjonelle aktører. Endret 29. november 2003 av arehb Lenke til kommentar
kattemat Skrevet 29. november 2003 Del Skrevet 29. november 2003 Kattemat: Du skriver at det ikke er unikt å være gratis og ikke-kommersielle. Innenfor min Linux-horisont tilfredsstiller Debian kriteriene. Vet du om noen flere? Eyh... jeg er kun en debian advokat Og til alle samme: noter at jeg aldri sa at freeBSD egnet seg dårligere enn debian. Jeg bare menere debian kan være et fullgodt alternativ. TESTING branchen duger for meg. Lenke til kommentar
gspr Skrevet 29. november 2003 Del Skrevet 29. november 2003 - Det er 1 team som står bak hele operativsystemet, kernel _og_ brukerland. Det minner meg om noe... å, hva heter det....?? Windows, ja! Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 29. november 2003 Del Skrevet 29. november 2003 Vi får håpe de disse tullingene i SCO holder kjeften, og skaper innovasjon fremfor destruksjon! Makan til nasjonalsosialister har ikke dataverdenen sett. Det heter svindlere og børsmanipulatorer. De er neppe nasjonalsosialister. Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 29. november 2003 Del Skrevet 29. november 2003 bruker freebsd på hjemmeserveren og har brukt slackware på laptopen. funka nice. Lenke til kommentar
Silvester Skrevet 29. november 2003 Del Skrevet 29. november 2003 (endret) - Det er 1 team som står bak hele operativsystemet, kernel _og_ brukerland. Det minner meg om noe... å, hva heter det....?? Windows, ja! Koden er jo fortsatt fri så det holder, og den utviklingsmodellen sørger for remelig godt testet og gjennomtenkt kode. Trekke paraleller til windows.. guuh. Endret 29. november 2003 av Nichotin Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 29. november 2003 Del Skrevet 29. november 2003 ang. Slackware: http://www.swaret.org/?menu=swaret Lenke til kommentar
iDude Skrevet 29. november 2003 Del Skrevet 29. november 2003 Når det gjelder Gentoo - dette er en distro med helt andre målsetninger enn FreeBSD. Meningen med Gentoo, slik jeg ser det, er å gi Linux-folk en kildekode-basert banebrytende distro med alt som er nyest. Det er, tror jeg, helt topp til sitt bruk. Det inkluderer dog ikke bokser der oppetid er betydningsfullt. Det kan godt være at mange hjemme/hobby-brukere har servere der oppetid _ikke_ er essensielt, og at Gentoo kan passe godt inn der. Nuvel, jeg kjenner da folk som kjører gentoo på servere med strenge krav til oppetid. Der er flere forskjellige kjerner tilgjengelige, med optimaliseringer mot server/desktop/sikkerhet. Og selv om gentoo er ofte oppdatert, så er det da ingenting som tvinger deg til å kompilere ny versjon av apache hver 3. måned. Nøyaktig hva er det som umuliggjør kombinasjonen gentoo/oppetid, sa du? Lenke til kommentar
gspr Skrevet 29. november 2003 Del Skrevet 29. november 2003 - Det er 1 team som står bak hele operativsystemet, kernel _og_ brukerland. Det minner meg om noe... å, hva heter det....?? Windows, ja! Koden er jo fortsatt fri så det holder, og den utviklingsmodellen sørger for remelig godt testet og gjennomtenkt kode. Trekke paraleller til windows.. guuh. Jeg mente ikke å trekke paraleller mellom BSD og Windows, men jeg ville bare poengtere at det at et operativsystems kernel og brukerland utvikles av de samme folkene ikke nødvendigvis er en god ting (... for se bare på Windows). No offense overfor BSD Lenke til kommentar
Silvester Skrevet 29. november 2003 Del Skrevet 29. november 2003 (endret) gspr: det der er det delte meninger om. FreeBSD: FreeBSD is an advanced BSD Unix operating system. The source code for the entire system is available in a centralized source code repository running under CVS. A large team (200+) of senior developers has write access to this repository and they coordinate development by reviewing and commiting the best changes of the development community at large. FreeBSD is engineered to find elegant solutions for overall goals, rather than quick hacks to add new functionality. Linux: Linux is a Unix-like kernel that must be combined with the GNU system to make a complete operating system. Linux does not use any version control system so all bug-fixes and enhancements must be emailed back and forth on mailing lists and ultimately submitted to the one person (Linus) who has authority to commit the code to the tree. Due to the overwhelming amount of code that gets written, it is impossible for one person to adequately quality control all of the pending changes. For this reason there is a lot of code in Linux that was hastily written and would never have been accepted into a more conservative operating system. Windows: Microsoft Windows is a closed-source operating system driven by market demand rather than technical merit. New technologies are rushed into the product before they have been properly designed or fully implemented. Very little is known about the internal development infrastructure of Microsoft but the "blue-screen of death" speaks for itself. Ikke at det nødvendigvis er min mening, jeg ble bare nødt til å slenge på en liten tekst om emnet. Endret 29. november 2003 av Nichotin Lenke til kommentar
Ganske Skrevet 29. november 2003 Del Skrevet 29. november 2003 Ikke at det nødvendigvis er min mening, jeg ble bare nødt til å slenge på en liten tekst om emnet. Oioioi, det der var vel omtrent så lite objektivt som det kan få blitt! Det er nesten godt gjort å laga ei så skeiv framstilling av alle tre operativsystema. Kvar fann du det oppkoket der hen? Lenke til kommentar
bkak Skrevet 29. november 2003 Del Skrevet 29. november 2003 En kjapp google ga meg http://people.freebsd.org/~murray/bsd_flier.html Eneste han gjorde var å poengtere at det fantes flere meninger om det. Og siden den første påstanden var heller lite objektiv synes jeg det er helt greit med noe enda mindre objektivt tilbake ;P Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå