Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Ødela jeg nettopp hele livet mitt?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Har vært hos psykolog i to måneder og muligens fått diagnose ADD.

Om jeg har det på papiret vet jeg ikke enda.

Uansett, skrev det ned på en helseerklæring ang søknad om uføreforsikring i forbindelse med lån.

Men nå har jeg lest at mange får avslag.

Og de som ikke får det, får dyrere forsikring.

Har også lest at diagnosen min kan slike selskaper finne via NAV.

Føler meg rævkjørt da jeg har levd fint i 25 år med små konsentrasjonsvansker.

Men nå er jeg redd jeg blir fucked up av systemet pga jeg får ADD på papiret.

Kanskje jeg ikke får det tilbudet om fast jobb som jeg har fått?

Kan jeg spørre psykologen om hun kan skrive at jeg ikke har ADD og glemme hele greia?

Anonymous poster hash: 51920...663
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Slapp av. Pasientopplysninger sterkt beskyttet av lovverket, dessuten er det mange som klarer seg fint med en slik diagnose og rett behandling.

Det kan hende det at du oppga dette når du skrev søknad om uføreforsikring kan gi avslag eller høyere premie - men hadde du ikke sagt noe nå, og senere blitt ufør, kan du være trygg på at det ville blitt brukt mot deg om du ikke hadde oppgitt det. 

Håper det går bra med deg at ting ordner seg. Jeg synes du har gjort fornuftige valg.

Endret av Acknot
Lenke til kommentar

Eventuelle helseopplysninger har din fremtidige arbeidsgiver ingenting med, så det behøver du ikke å bekymre deg for. Du oppgir aldri dette på et eventuelt jobb intervju, og de skal ei heller spørre om sånt. 

Forsikringsselskap må til forskjell fra din arbeidsgiver ha en oversikt over din helse før de kan tilby deg en forsikring - de har dog ikke lov å utlevere dette videre til 3. part. NAV må vel også ha tilgang til dine helseopplysninger, men her gjelder også at lovverket skal sørge for at opplysningene aldri blir utlevert videre. 

Tror du heller skal prise deg lykkelig over at du nå endelig har fått en diagnose, og at du nå også får en en behandling for denne. Det er kjedelig at diagnosen kommer først nå, men tenk samtidig på de som går rundt og sliter med noe uten å noen gang få verken diagnose eller behandling for tilstanden de har. 

Lenke til kommentar

Du ødela hvertfall ikke hele livet ditt.

Du kan få regress på forsikringsutbetalinger hvis du har unnlatt å opplyse om helsemessige (og andre) ting.

Noen arbeidsplasser krever diverse sensitive opplysninger, men det er sjelden, og de hos fleste arbeidsplassene som krever slike opplysninger så er ADD irrelevant. Det er CV'en og din innsats som teller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...