Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PCn får ikke nett.

Anbefalte innlegg

Heisann, i helgen så lastet jeg ned et anti-virus program som gjorde at nettet mitt sluttet å fungere, og avinstallerte det derfor, men uten hell. Nettverksikonet som vises nede i høyre hjørne er ikke der, og i "Instillinger for nettverkskort" så vises mappa som tom og finner ikke nettverkskortet mitt. Noen som vet? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, den beste beskyttelsen mot virus ER faktisk å ikke være på internett, så programmet holder for så vidt hva det lover...

For øvrig vil det sikkert være en fordel om du oppgir hva slags OS du har.

Windows av et eller annet slag, med norsk språk?

Kjører Windows 10 (Fra 8.1) norsk språk, ja.

Prøv systemgjenoppretting til før du installerte det såkalte antivruset ditt, høres mer ut som det var et virus :p

Det har seg sånn at disse funksjonene fungerer av en eller annen grunn ikke nå som det gjorde før. Er ikke sikker på om tilbakestilling av pc'n slutta å fungere på grunn av dette.

Reinstallere lan driver? 

Prøvd flere ganger uten hell, dessverre.

Lenke til kommentar

For øvrig vil det sikkert være en fordel om du oppgir hva slags OS du har.

Windows av et eller annet slag, med norsk språk?

Kjører Windows 10 (Fra 8.1) norsk språk, ja.

Prøv systemgjenoppretting til før du installerte det såkalte antivruset ditt, høres mer ut som det var et virus :p

Det har seg sånn at disse funksjonene fungerer av en eller annen grunn ikke nå som det gjorde før. Er ikke sikker på om tilbakestilling av pc'n slutta å fungere på grunn av dette.

OK, Windows 10: Gå til Settings, Update & Security, Recovery, og velg Reset this PC.

[Du må nesten finne ut hva dette tilsvarer på norsk.]

Der kan du velge å 'nullstille' Windows helt, dvs. som om du reinstallerer Windows på en tom disk, eller du kan velge å beholde alle dine egne filer og bare 'nullstille' Windows. Da skal alt som mangler av systemfiler og sånt bli lagt på plass igjen. Det kan hende at du må kjøre Windows Update igjen for å få PC'en tilbake til nyoppdatert tilstand, men da får du jo sjekket at nettet er tilbake også.

edit: En nyttig oversikt fra Microsoft: https://support.microsoft.com/nb-no/help/12415/windows-10-recovery-options

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar

OK, Windows 10: Gå til Settings, Update & Security, Recovery, og velg Reset this PC.

[Du må nesten finne ut hva dette tilsvarer på norsk.]

Der kan du velge å 'nullstille' Windows helt, dvs. som om du reinstallerer Windows på en tom disk, eller du kan velge å beholde alle dine egne filer og bare 'nullstille' Windows. Da skal alt som mangler av systemfiler og sånt bli lagt på plass igjen. Det kan hende at du må kjøre Windows Update igjen for å få PC'en tilbake til nyoppdatert tilstand, men da får du jo sjekket at nettet er tilbake også.

edit: En nyttig oversikt fra Microsoft: https://support.microsoft.com/nb-no/help/12415/windows-10-recovery-options

Når jeg gjør dette så kommer det opp "Det oppstod et problem under tilbakestilling av PCen. Ingen endringer ble utført." Er dette et normalt problem som følger eller kan dette være noe annet?

Lenke til kommentar

Nettet forsvinner (tilsynelatende i allefall), systemgjenopprettinga har blitt deaktivert, tilbakestillingsfunksjonen virker heller ikke nå. Dette høres faktisk ut som noe guffent malware eller det som verre er.

Edit: Hva het det såkalte (Anti)viruset ditt?

Endret av SteinarN
Lenke til kommentar

Nettet forsvinner (tilsynelatende i allefall), systemgjenopprettinga har blitt deaktivert, tilbakestillingsfunksjonen virker heller ikke nå. Dette høres faktisk ut som noe guffent malware eller det som verre er.

Edit: Hva het det såkalte (Anti)viruset ditt?

Det var en gratisversjon av BItdefender. Selv om det er fult mulig at det er anti-virus programmet, så tror jeg ikke det inneholder et direkte virus, men heller var noe annet som klarte å bli ødelagt. La oss håpe.

Lenke til kommentar

Ok, Bitdefender skulle være legit. Men det finnes en del programmer der ute som kun gir seg ut for å være antivirus uten å overhode være det. Dog så prøver de variantene å loppe deg for penger ved å liksom "oppdage" masse feil på maskinen din og få deg til å betale for en fullversjon som kan fikse disse feilene/slette malware osv. Det har jo du ikke opplevd her. Så det kan virke som Bitdefender har gått aldeles amok og slettet filer i hytt og pine. Kommer du deg inn i Bitdefender så du kan se på logg osv og se hva den har gjort?

Men ellers så kan det kanskje høres ut som du bare må ta en clean install i verste fall.

Skjedde feilen umiddelbart etter installering, eller var det først etter at Bitdefender hadde scannet maskinen at problemene oppsto?

Edit: Ser at du har avinstallert, da kan du selvsagt ikke se i noen logg.

Endret av SteinarN
Lenke til kommentar

Ok, Bitdefender skulle være legit. Men det finnes en del programmer der ute som kun gir seg ut for å være antivirus uten å overhode være det. Dog så prøver de variantene å loppe deg for penger ved å liksom "oppdage" masse feil på maskinen din og få deg til å betale for en fullversjon som kan fikse disse feilene/slette malware osv. Det har jo du ikke opplevd her. Så det kan virke som Bitdefender har gått aldeles amok og slettet filer i hytt og pine. Kommer du deg inn i Bitdefender så du kan se på logg osv og se hva den har gjort?

Men ellers så kan deg kanskje høres ut som du bare må ta en clean install i verste fall.

Skjedde feilen umiddelbart etter installering, eller var det først etter at Bitdefender hadde scannet maskinen at problemene oppsto?

Edit: Ser at du har avinstallert, da kan du selvsagt ikke se i noen logg.

Angående det å slette log så går det dårlig da jeg avinstallerte det rakst etter. Vet ikke om alt skjedde straks etter installering, men nettet sluttet å virke veldig fort etter, par tre minutter maks. Og det der med å ta en clean start, så går vell det da kun med USB eller CD med tanke på at jeg ikke kan gjøre det på den "normale" måten? Om dette, du har vell ingen anelse hvordan jeg gjør dette?

Endret av Venuckt
Lenke til kommentar

Det er bedre eksperter enn meg på å svare på det med reinstallering, men ja, du må ha et installasjonsmedie. Laste ned fra nett ved hjelp av en annen pc og lage en installasjons minnepinne med den riktige W10 versjonen, Home eller Pro. Så går du inn i bios på maskinen og velger at den skal boote fra minnepinne, så er du i gang. Aktiveringa skal gå automatisk siden maskinen allerede har vært aktivert med W10.

Edit: Se på denne siden for å først laste ned verktøy, så bruker du verktøyet til å laste ned og installere installasjonsmedie på en minnepinne.

https://www.microsoft.com/nb-no/software-download/windows10

Endret av SteinarN
Lenke til kommentar

Edit: Se på denne siden for å først laste ned verktøy, så bruker du verktøyet til å laste ned og installere installasjonsmedie på en minnepinne.

https://www.microsoft.com/nb-no/software-download/windows10

På den websiden kan man klikke på '+ Bruke verktøyet til å oppgradere denne PC-en til Windows 10 ,

og der står det litt mer om hva man skal gjøre når man ønsker å reinstallere Windows 10 på en PC som allerede har vært aktivert med Windows 10, som for eksempel at man ikke trenger å oppgi Product Key, at man kan velge hvilke filer som skal beholdes (dersom man velger Upgrade), osv.

For sikkerhets skyld ville jeg nok kopiere viktige filer til en ekstern disk eller lignende før jeg reinstallerte ..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...