Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Eie av bolig i utlandet

HalfDipper

Anbefalte innlegg

Har et spørsmål angående eie av bolig i utlandet, nærmere bestemt på fastlands-Kina, som jeg ikke har klart å finne noe tydelig svar på.

Kort bakgrunn: Kona mi, som er kinesisk statsborger, har foreldre i Kina. De er i ferd med å selge en gammel og flytte inn i en ny leilighet. De har lurt litt på om de skal sette den nye leiligheten i min kones navn - dette for å spare oss for fremtidige arveavgifter.

Det jeg lurer på er hvordan dette vil påvirke vår skattesituasjon i Norge.

Skatteetaten sine sider står det at:

Kina:
Formue og inntekt skal ikke skattlegges i Norge. Det gis ikke fullt fradrag for gjeld og gjeldsrenter.

Men selv om leiligheten ikke skal skattelegges i Norge, så lurer jeg på om det å eie den vil kunne ha andre skattemessige konsekvenser som jeg ikke er klar over. Vil det for eksempel kunne endre ligningsverdien når vi kjøper en (felleseid) bolig i Norge (per dags dato leier vi bare), ved at min kone er registrert med det som jeg da regner med vil anses som en sekundærbolig? Noe annet vi bør være obs på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.skatt.no/2016/04/15/bolig-i-utlandet-skatt-i-norge/

Norge ser ut til å ha avtale med Kina.

Edit: Ser at dette ikke var det du lurte på.

Til noe annet du burde være obs på, eiendom i Kina, nærmere bestemt de store byene ved havet, har steget kraftig i verdi i det siste. Dette vet du sikkert, men avhengig av hvor du kjøper kan du sitte med skjegget i postkassa ganske fort.

Endret av Sir
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei Sir og takk for svar,

Jeg kikket litt på avtalen tidligere, uten å bli helt klok på hvordan (/om) den kommer til anvendelse i vårt tilfelle. I utgangspunktet tenkte jeg at den ikke fikk det overhodet, ettersom det står på Skatteetaten sine sider (sitert i første innlegg) om eiendom i utlandet at dette (i tilfellet Kina) ikke skal skattes i Norge.

Du har helt rett angående verdi, og det er hovedgrunnen til at jeg er litt bekymret. Det er snakk om en by som har hatt og fremdeles har kraftig prisvekst, så vi snakker fort om noe til en verdi av 2-3 millioner norske kroner.

Edit: Legger ved noen utklipp fra avtalen mellom Norge og Kina. Blir neimen ikke klokere av dette, er det noen law-speak-kyndige som ser noe her som motsier informasjonen til Skatteetaten om at det ikke skal skattes av dette i Norge?

cxa8Les.png

LAgLKWX.jpg

y1ot8j0.jpg

Og til slutt, Artikkel 25:

b8ktQpT.jpg

Endret av HalfDipper
Lenke til kommentar

Fra et norsk skatteperspektiv er dette kurant. Unntaksmetoden gjelder, altså vil eiendommen ikke være gjenstand for norsk skatt.

Du må imidlertid sette deg inn i kinesisk rett. Dette kan være et forsøk på skatteunndragelse, eller omgåelse av andre regler. Det er for tiden ikke arveavgift i Kina (myndighetene har ønsket å innføre en i noen år).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...