Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Overtakelse av enebolig


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har nylig kjøpt meg eiendom.

Kjøpskontrakt er signert, overtakelse er om en uke.

Eiendommen består av to tomter,- en stor en og liten.

Den lille tomten er eid av gammel person, som er en slektning til en eier av hoved eiendom. Eiendomsmegler forklarte at det er bare et spørsmål om å anskaffe en signatur fra den gammlingen. Hun muntlig løvde å gjøre det, samt var i tvil at hun klarer det før overtakelsen.
  Jeg liksom føler at det er en glatt avtale.
Jeg tenker å føre det skriftlig i overtakelse protokol - at hun er ansvarlig for å skaffe den manglende underskrift og avtale frist til å rette det. Vurderer også å nekte overtakelse.


Noen lyse ideer er verdsatt .

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er kjøpskontrakten på - en stor eiendom, eller en stor og en liten?

Hvis eier av den lille eiendommen ønsker å selge så bør det vel ikke være vanskelig å få en signatur?

 

I motsatt fall, om det hadde vært meg, hadde megler fått noen velrettede rapp med stokken!

 

Ole

Lenke til kommentar

er det "ett" salg av to eiendommer under "en" kjøpskontrakt? men kun den ene selgeren har signert enda?

 

Isåfall er kontrakten enda ikke gyldig og man må vente til begge selgere har signert den "ENE" kontrakten før man kan planlegge noen overtakelse. 

 

Dersom det er to "uavhengige" kjøp som gjennomføres av samme megler, altså to separate kontrakter med en respektiv selger på hver kontrakt kan den ene overtakes før den andre. Da har eiendommene ingen juridisk tilknytning til hverandre. 

Lenke til kommentar

 

I min enkle verden så er en eiendom = en tomt.

Tomt = grunn der det står, har stått eller skal stå hus.

Se deg rundt, det kryr da av eiendommer med mer enn ett hus på.

Om "tomtene" har forskjellige gårds- og bruksnr og forskjellige eiere, er det nok to adskilte eiendommer i "juridisk" forstand. Såvidt meg bekjent. Hva man kaller det på folkemunne kan selvfølgelig være noe annet.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Om "tomtene" har forskjellige gårds- og bruksnr og forskjellige eiere, er det nok to adskilte eiendommer i "juridisk" forstand. Såvidt meg bekjent. 

Økseskaft. 

Selvfølgelig – landeiendommer defineres jo med sine gårds- og bruksnr. Men det endrer ikke på  det faktum at det er helt vanlig at det står, har stått eller skal stå flere hus på samme eiendom, dvs. bruksnr.

Lenke til kommentar

 

Om "tomtene" har forskjellige gårds- og bruksnr og forskjellige eiere, er det nok to adskilte eiendommer i "juridisk" forstand. Såvidt meg bekjent. 

Økseskaft. 

Selvfølgelig – landeiendommer defineres jo med sine gårds- og bruksnr. Men det endrer ikke på  det faktum at det er helt vanlig at det står, har stått eller skal stå flere hus på samme eiendom, dvs. bruksnr.

 

..som foreksempel en haug med tomannsboliger som ikke har delt grunnen.

Lenke til kommentar

 

Om "tomtene" har forskjellige gårds- og bruksnr og forskjellige eiere, er det nok to adskilte eiendommer i "juridisk" forstand. Såvidt meg bekjent. 

Økseskaft. 

Selvfølgelig – landeiendommer defineres jo med sine gårds- og bruksnr. Men det endrer ikke på  det faktum at det er helt vanlig at det står, har stått eller skal stå flere hus på samme eiendom, dvs. bruksnr.

 

Nei, klabert. Men TS snakker om både eiendommer og tomter, og det virker som det kan være greit å avklare hva man faktisk snakker om her. Eiendom er eiendom. Hva tomt er, er tydeligvis litt uklart og forskjellig alt etter hvem man snakker med.

Såvidt jeg skjønner TS har han kjøpt to eiendommer (fra to forskjellige eiere) i ett og samme salg, fra en og samme megler. Det høres innmari shady ut.

Lenke til kommentar

Vi driver å selger et dødsbo.

Det var helt vesentlig at samtlige arvinger signerte fullmakter før i det hele tatt megler kunne legge dette ut på finn. Dersom ikke alle fullmakter var innhentet så ville saøget være ulovlig. Tilogmed markedsføringen ifølge megler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...