eplekasse Skrevet 17. oktober 2016 Del Skrevet 17. oktober 2016 De fleste folk blir trukket hver måned et fast beløp i forbindelse med boliglånet. Jeg vet ikke hva som er normalt å ta i gebyr, men min bank tar 50 kr ved hvert avdrag. På 1 år utgjør dette 600 kr. Er det noen som har gått over til færre avdrag, f.eks 4 ganger i året, eller 2 ganger i året? For min del hadde jeg spart 500 kr året ved 2 avdrag i året. Ikke all verdens, men når jeg leser om folk så skifter sparekonto for 0,5% forskjell i rente, er vel jeg ikke helt på jordet heller. Lenke til kommentar
jonny Skrevet 17. oktober 2016 Del Skrevet 17. oktober 2016 Hvis du har samme rente på konto der du plasserer pengene mens de venter til neste avdrag, vil du spare 500 kr slik du sier. Hvis renten på sparekontoen er lavere enn renta på lånet vil du ikke spare like mye - er det stor forskjell og en viss størrelse på avdragene vil du muligens ikke spare noe i det hele tatt. Lenke til kommentar
Titanic Skrevet 17. oktober 2016 Del Skrevet 17. oktober 2016 (endret) Jeg har avdrag hver 3. måned i Husbanken av denne grunnen. Renten er riktignok litt (0,002%) høyere for avdrag hver tredje måned, men jeg sparer likevel et par hundrelapper på det i året. Haha. Endret 17. oktober 2016 av selters Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 19. oktober 2016 Del Skrevet 19. oktober 2016 Dette er en av grunnene til at du skal se på effektiv rente heller enn nominell. Effektiv rente tar med gebyrer og tar dermed hensyn til dette. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 19. oktober 2016 Del Skrevet 19. oktober 2016 Gebyrene er ofte høyere på sjeldnere avdrag, slik at der du betaler 50,- kr for månedlig termin betaler du 300,- kr for halvårlig termin. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 19. oktober 2016 Del Skrevet 19. oktober 2016 Som krikkert er inne på, disse gebyrene er i praksis ekstrarente, og har lite med reelle kostnader å gjøre, derfor vil de i mange banker øke når man har færre innbetalinger. AtW Lenke til kommentar
andreasn Skrevet 19. oktober 2016 Del Skrevet 19. oktober 2016 På Finansportalen kan du sammenligne boliglån fra flere banker. Når du klikker inn på detaljer på en bank ser du hva de tar i termingebyr. Noen banker tar ikke termingebyr. Lenke til kommentar
Titanic Skrevet 19. oktober 2016 Del Skrevet 19. oktober 2016 Som krikkert er inne på, disse gebyrene er i praksis ekstrarente, og har lite med reelle kostnader å gjøre, derfor vil de i mange banker øke når man har færre innbetalinger. AtW Husbanken oppgir faktisk ikke effektiv rente på nettsidene sine. Den står riktignok i lånepapirene man skriver under på, men skal man vite hvilke alternativer man har, så må man regne selv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå