Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Færre avdrag på boliglån - færre gebyr

eplekasse

Anbefalte innlegg

De fleste folk blir trukket hver måned et fast beløp i forbindelse med boliglånet. Jeg vet ikke hva som er normalt å ta i gebyr, men min bank tar 50 kr ved hvert avdrag. På 1 år utgjør dette 600 kr.

Er det noen som har gått over til færre avdrag, f.eks 4 ganger i året, eller 2 ganger i året? For min del hadde jeg spart 500 kr året ved 2 avdrag i året. Ikke all verdens, men når jeg leser om folk så skifter sparekonto for 0,5% forskjell i rente, er vel jeg ikke helt på jordet heller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har samme rente på konto der du plasserer pengene mens de venter til neste avdrag, vil du spare 500 kr slik du sier. Hvis renten på sparekontoen er lavere enn renta på lånet vil du ikke spare like mye - er det stor forskjell og en viss størrelse på avdragene vil du muligens ikke spare noe i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Som krikkert er inne på, disse gebyrene er i praksis ekstrarente, og har lite med reelle kostnader å gjøre, derfor vil de i mange banker øke når man har færre innbetalinger.

AtW

Husbanken oppgir faktisk ikke effektiv rente på nettsidene sine. Den står riktignok i lånepapirene man skriver under på, men skal man vite hvilke alternativer man har, så må man regne selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...