Gå til innhold

SuSE 9.0 Guide


Anbefalte innlegg

[SuSE 9.0 installasjonsguide

 

Beklager forsinkelsen folkens, men endelig er jeg klar med SuSE 9.0 FTP-installasjonsguide!

Har dessverre ikke fått lagt den ut tidligere av flere årsaker, blant annet at både ftp.suse.com og diverse mirrors har vært overbelastede siden releasen av SuSE 9.0 natt til mandag, og at jeg desverre er nettløs for tiden :(

 

Hva har forandret seg siden 8.2?

- Kjappere boot og halt

- Penere KDE-grensesnitt

- Mere brukervennlig og utvidet YaST2 (kontrollpanelet)

- Helt klart minde bugs, spesielt i YaST2

- Oppdaterte versjoner av alle programmer

- Kjerne 2.4.21 (ikke så mye å skryte av kanskje :p)

 

NB: På grunn av stor pågang kan det hende at serveren (ftp://ftp.nl.uu.net) til tider vil være opptatt. Da er det bare å prøve igjen på et seinere tidspunkt. Se nederst for en liste over servere som kan brukes.

 

Hvordan installere?

Det finnes to måter å installerer SuSE 9.0 over FTP på:

 

Metode 1: Installasjon direkte over nett

Denne installasjonsmetoden er den enkleste og som regel den kjappeste. Den krever at du har internett der du får automatisk IP-adresse (DHCP) fra din internettleverandør, noe så og si alle untatt Telenor har. Slik gjør du:

1. Først må du lage boot CD eller boot-disketter. Hvis du har CD-brenner laster du ned boot.iso og brenner som iso image. Hvis du ikke har CD-brenner må du lage et sett disketter. Da laster du ned bootdisk, modules1, modules2, modules3, modules4 og modules5. Hver av disse filene skriver du på diskett med kommandoen:

dd if=<imagefil> of=/dev/fd0 bs=36b

eller med rawrite for windows.

 

2. Nå må du boote fra Cd-en eller diskettene du lagde i trinn 1. Da setter du først CD eller diskett som boot-device i BIOS (trykk del, F2 eller F8 for å komme inn i BIOS-konfigurasjon). Når du har gjort dette setter du CD-en eller diskettene inn i maskina, og de vil boote automatisk. Når bootscreenen kommer opp velger du "Installation" med piltastene, før tida går ut. Så skriver du følgende:

install=ftp://195.129.111.9/pub/linux/suse/i386/9.0

og trykker på enter.

NB: Merk at dette må skrives inn som om du hadde amerikansk keyboard, dvs. at "=" blir "\" og ":" blir "Ø".

 

3. Nå bootes SuSE som ved vanlig installasjon. Fordi SuSE må laste ned alle nødvendige programmer (X, QT, osv...) samt installasjonsprogrammet kan det ta litt tid før installasjonen kommer i gang.

 

Metode 2: Harddiskinstallsjon

Denne installasjonsmetoden er nyttig hvis du ikke får automatisk IP-adresse fra internettleverandøren din (F.eks Telenorbrukere). Metoden er også nyttig hvis du planlegger å installere flere ganger, fordi du da slipper å laste ned SuSE på nytt for hver gang du skal installere. Metoden går ut på å laste ned hele FTP-mappa fra serveren til harddisken, for å installere fra harddisken etterpå. Slik gjøres dette:

 

1. Gjør klar en partisjon med minst 7.3 GB ledig plass. Filsystemet må være ext2, ext3, reiserfs, FAT32 eller NTFS. Noter hvor på harddisken denne partisjonen ligger. Slik gjøres dette:

- Hvis partisjonen er den første primære partisjonen på masterdisken blir dette da hda1.

- For den andre primære partisjonen på masterdisken blir det hda2.

- Den første logiske partisjonen på masterdisken blir dette hda5.

- Ligger partisjonen på slavedisken blir dette da hdb i stedet for hda, f.eks hdb1 i stedet for hda1.

 

2. Last ned hele ftp://ftp.nl.uu.net/pub/linux/suse/i386/9.0/ mappa til mappa suse i bunnen av mappetreet på den partisjonen du laster ned til, f.eks X:\suse i windows eller /mnt/harddisk/suse i linux (hvis partisjonen er mountet i /mnt/harddisk). Dette kan gjøres med WS_FTP LE for windows eller med kommandoen:

wget -r -nH --cut-dirs=4 ftp://ftp.nl.uu.net/pub/linux/suse/i386/9.0/

i linux.

 

3. Brenn fila 9.0/boot/boot.iso (i mappa suse som ligger i bunnen av mappetreet på den partisjonen du har lastet ned til) som iso image på en cd. Alternativt kan du brenne de seks diskett-imagene (9.0/boot/bootdisk, 9.0/boot/modules1 til modules5) på disketter med kommandoen:

dd if=<imagenavn> of=/dev/fd0 bs=36b

i linux eller med x:\9.0\dosutils\rawrite.exe for windows.Sørg for at du har CD-Rom/diskett som boot-device i BIOS (trykk del, F2 eller F8 for å komme inn i BIOS-konfigurasjon).

 

4. Nå bootes SuSE-installasjonen. Velg "Manual Installation" og trykk på enter. Etter "Manual Imstallation" har loadet ferdig velger du keymap og språk. Nå må du laste modulen for filsystemet på partisjonen der du lastet ned SuSE. Gå inn i "Load Kernel Modules" -> "Load filesystem modules". Her velger du modulen for ditt filsystem og trykker på enter.

 

5. Nå må du starte installsjonen. Gå tilbake til hovedmenyen med Esc-tasten. Her velger du "Start Installation/Update". Nå velger du installsjonsmetoden "Harddisk" og velger den riktige partisjonen fra listen. Nå blir du spurt om hvilken mappe installasjonsfilene ligger i. Skriv inn:

/suse/9.0

og trykk enter.

 

6. Nå lastes SuSE-installasjonen og du installerer som vanlig.

 

Hvilke servere kan brukes?

- Universitet i Nederland:

Adresse: ftp://ftp.nl.uu.net/pub/linux/suse/i386/9.0

IP: 195.129.111.8

Wget-kommando for harddisk-installasjon:

wget -r -nH --cut-dirs=4 ftp://ftp.nl.uu.net/pub/linux/suse/i386/9.0

- BelNet, universitet i Belgia:

Adresse: ftp://ftp.belnet.be/mirrors/ftp.suse.com/i386/9.0

IP: 193.190.198.19

Wget-kommando for harddisk-installasjon:

wget -r -nH --cut-dirs=3 ftp://ftp.belnet.be/mirrors/ftp.suse.com/i386/9.0

- Rpmfinds mirror i Frankrike:

Adresse: ftp://fr2.rpmfind.net/linux/SuSE-Linux/suse/i386/9.0

IP: 195.220.108.108

Wget-kommando for harddisk-installasjon:

wget -r -nH --cut-dirs=4 ftp://fr2.rpmfind.net/linux/SuSE-Linux/suse/i386/9.0

- RedIRIS mirror i Spania:

Adresse: ftp://ftp.rediris.es/sites/ftp.gwdg.de/li...m/suse/i386/9.0

IP: 130.206.1.5

Wget-kommando for harddisk-installasjon:

wget -r -nH --cut-dirs=7 ftp://ftp.rediris.es/sites/ftp.gwdg.de/linux/suse/ftp.suse.com/suse/i386/9.0

- Pligs mirror i Storbritannia:

Adresse: ftp://ftp.plig.org/pub/suse/i386/9.0

IP: 195.40.6.46

Wget-kommando for harddisk-installasjon:

]wget -r -nH --cut-dirs=3 ftp://ftp.plig.org/pub/suse/i386/9.0

 

For å bruke disse serverne erstatter du adressen til standardserveren med den fulle adressen til serveren du vil bruke. F.eks i stedet for ftp://ftp.nl.uu.net/pub/linux/suse/i386/9.0/boot/boot.iso bruker du ftp://ftp.belnet.be/mirrors/ftp.suse.com/...0/boot/boot.iso. Merk at etter du har bootet installasjonen og skal skrive inn adressen til FTP-serveren må du erstatte domenenavnet til serveren med IP-adressen (f.eks ftp://ftp.belnet.be/mirrors/ftp.suse.com/i386/9.0 erstattes med ftp://193.190.198.19/mirrors/ftp.suse.com/i386/9.0). Hvis du benytter deg av harddisk-installasjon i linux erstatter du wget-kommandoen med den som er listet opp under serveradressen, f.eks wget -r -nH --cut-dirs=4 ftp://ftp.nl.uu.net/pub/linux/suse/i386/9.0/ erstattes med wget -r -nH --cut-dirs=3 ftp://ftp.belnet.be/linux/SuSE/i386/9.0.

 

Lykke til!

 

MarcelSB

 

EDIT: Se også SUSE 8 guiden på følgende adresse: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=114187

Endret av invictus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Æsj!

 

Jeg prøvde å legge inn Suse 9.0 på gammel-pc'n uten cd-rom og greier. Hadde laget 3 nødvendige bootdisketter og fyrte opp. Alt så ut som fryd og gammen, den koblet seg opp mot ftp-serveren og lastet ned resten av installasjonsprogrammet. Men da jeg omsider skulle velge hvilke pakker som skulle installeres,var hele pakkelisten tom - jeg fikk ingen verdens mulighet til å få installert noe som helst :mad:

 

Noen andre som har opplevd noe liknende? Jeg valgte avansert installasjon (eller hva det het) og brukte ftp.funet.fi.

Lenke til kommentar
Æsj!

 

Jeg prøvde å legge inn Suse 9.0 på gammel-pc'n uten cd-rom og greier. Hadde laget 3 nødvendige bootdisketter og fyrte opp. Alt så ut som fryd og gammen, den koblet seg opp mot ftp-serveren og lastet ned resten av installasjonsprogrammet. Men da jeg omsider skulle velge hvilke pakker som skulle installeres,var hele pakkelisten tom - jeg fikk ingen verdens mulighet til å få installert noe som helst :mad:

 

Noen andre som har opplevd noe liknende? Jeg valgte avansert installasjon (eller hva det het) og brukte ftp.funet.fi.

Jepp, jeg opplevde det samme. Og måtte prøve hele TRE mirrors før innstallasjonen ble fornøyd. Husker ikke i farten hvilken jeg endte på, men det var en britisk server med en IP på 212.xx.xx.xx osv.

 

Lurer på hva feilen kan være, egentlig. Jeg har kjørt en rekke distroer, men SuSE 9.0 er defintivt den beste på desktop jeg har prøvd.

 

MarcelSB: Hvor finner jeg SuSE 9.0-RPMene foreløpig? Har ikke sett så mange ennå. Vet du forresten om det finnes en RPM for KDevelop 3.0? Jeg lasta ned siste CVS av den, men det var mye knot.

Lenke til kommentar
Jepp, jeg opplevde det samme. Og måtte prøve hele TRE mirrors før innstallasjonen ble fornøyd. Husker ikke i farten hvilken jeg endte på, men det var en britisk server med en IP på 212.xx.xx.xx osv.

Prøvde på nytt nå, og nå ser det ut til å funke (har ihvertfall begynt å laste ned pakkene). Brukte en annen mirror nå: ftp://ftp.rediris.es/pub/linux/distributions/suse/

 

Kan ikke skjønne hvorfor jeg fikk problemer sist, funet.fi er da en respektabel mirror-site. Men det må jo mangle noen filer eller noe slikt der da :dontgetit:

Lenke til kommentar

Har lagt til en del flere servere nå, så hvis det ikke funker med ftp.nl.uu.net er det bare å velge å vrake til du finner en som er ledig ;)

 

MarcelSB: Hvor finner jeg SuSE 9.0-RPMene foreløpig? Har ikke sett så mange ennå. Vet du forresten om det finnes en RPM for KDevelop 3.0? Jeg lasta ned siste CVS av den, men det var mye knot.

 

RPM-ene ligger i mappa suse/i586 på serveren :)

 

Lykke til alle sammen, og velkommen til SuSEs fantastiske linuxverden! :D

 

MarcelSB

Lenke til kommentar
Jepp, jeg opplevde det samme. Og måtte prøve hele TRE mirrors før innstallasjonen ble fornøyd. Husker ikke i farten hvilken jeg endte på, men det var en britisk server med en IP på 212.xx.xx.xx osv.

Prøvde på nytt nå, og nå ser det ut til å funke (har ihvertfall begynt å laste ned pakkene). Brukte en annen mirror nå: ftp://ftp.rediris.es/pub/linux/distributions/suse/

 

Kan ikke skjønne hvorfor jeg fikk problemer sist, funet.fi er da en respektabel mirror-site. Men det må jo mangle noen filer eller noe slikt der da :dontgetit:

En ting som er litt irriterende med innstallasjonen er at du selv må pinge IPen på FTPen og SÅ taste den inn. Jeg glemte det, og hadde bare det vanlige DNS-navnet (som jeg trodde burde være nok) - da måtte jeg over på en annen maskin for å hente ut IP-adressen.

Lenke til kommentar

Installasjon av Nvidia driver for 3d aksellerasjon i Suse 9.0:

---------------------------------------------------------------------

 

1) Last ned Nvidia driver her: (right click - save target as)

Nvidia Linux driver

 

2) Installer 'kernel-source' via Yast2 (ca 200+ Mb)

 

3) Installer Nvidia driveren slik:(init 3 ,og ikke i X)

sh NVIDIA-Linux-x86-1.0-4496-pkg2.run

4) For at Nvidia kernel modulen skal kunne re-linkes ved en senere kernel update

gjor dette:

sh NVIDIA-Linux-x86-1.0-4496-pkg2.run --extract-only

cp NVIDIA-Linux-x86-1.0-4496-pkg2/usr/src/nv/nv-kernel.o \
   /lib/modules/scripts/nvidia/nv-kernel.o-1.0-4496

 

5) Enable deretter 3D support via SaX2

 

6) Editer /etc/X11/XF86Config

og endre:

DefaultDepth xx

til

DefaultDepth 16

 

7) Test deretter med kommandoen:

3Ddiag

 

------(example output)-------------------------------------

3Ddiag version 0.703

Verifying 3D configuration:

Using 3dinfo

************************************************************

 

Verifying 3D configuration based on XFree86 4 for 3D board

"nVidia Corporation GeForce4 Ti 4200 (10de@0253)":

 

 

Verifying driver installation:

nvidia ... done.

 

Test for correct XFree86 version ... done.

 

Tests for XFree86 configuration:

Config File /etc/X11/XF86Config ... done.

Driver ... done.

Color Depth ... done.

Extensions ... done.

Options ... done.

 

 

Checking GL/GLU/glut runtime configuration:

GL/GLU ... done (package XFree86-Mesa)

glut ... done (package mesaglut)

--------------------------------------------

8) Og til slutt test med kommandoen:

glxinfo

 

 

Lykke til ;)

Endret av Jazzcat
Lenke til kommentar
Eller enda lettere - bruk Online Update i YaST2 - og få den inn automatisk. :yes:

Det er vel ikke akkurat den samme driveren nei. :no:

Det er her snakk om 3D ytelse, men den som er standard i Suse er for all del grei nok til 2D.

Hmm. Merkelig i så fall. Kjørte en Online Update i YaST2 og fikk den skikkelige 3D-drivern fra Nvidia. Tux Racer går helt glatt - slik jeg skulle forventet av et kort som jeg har (Nvidia GeForce 4 TI).

Lenke til kommentar

Jeg lurer på en ting: Jeg tok en UPDATE fra 8.2. Kjørte deretter update for å legge inn de siste patchene. Inkluderte også blant annet de M$-fontene som var med som optional i YaST. Når alt var ferdig, og jeg var klar til å logge inn, så stod bare X og hang etter at jeg hadde skrevet inn pwd. Tok til slutt og drepte X og forsøkte å logge meg inn i console. Samme resultat. Restartet maskina, men da kom ikke x opp i det hele tatt. Logget meg inn og forsøkte med startx, og hele pakka feilet med noe klaging på noe med font eller noe slikt. (Husker ikke helt hva). Re-installerte fra scratch, men uten å kjøre update, og nå ser alt ut til å fungere utmerket...

 

Skyldes det M$-fontene, noen av de andre oppdateringene, eller bare det at SuSE ikke liker å oppgraderes men helst vil ha en clean install???

 

Jeg har nå startet en oppdatering (uten M$-fonter) og krysser fingrene for at det går bra :)

 

EDIT1: Oppdatering gikk bra, men holder meg unna M$-fonter til noen kan klarere de :) Nå er det kun Opera som oppfører seg litt trassig. Må jeg installere jdk før jeg installerer Opera? Trodde det kun påvirket om du kan kjøre java app'er via Opera eller ikke?

 

EDIT2: Opera slet litt fordi ikke de riktige QT-bibliotekene var installert (antar jeg, har ikke testet det enda...)

 

EDIT3: Sliter med remote ssh-tilgang på boksen... Er det noe magisk jeg må gjøre her? Var ikke slik i 8.2...

 

EDIT4: Opera klager fortsatt på noe qt-tull etter at jeg har installert alt jeg fant om qt i YaST. Men skjønte SSH-problemet mitt. SuSE 9.0 har droppet støtte for ssh1, mens trofaste PuTTY defaulter til ssh1... (Og på ssh2 så kræsjet det, får vel se om noen oppdateringer er kommet...)

Endret av daffyd
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

lurte litt på hvordan det er med NFORCE2 hovedkort nå i suse 9.0 jeg. Bedre støtte enn i suse8.2 eller er det samme prob fremdeles?

 

Og er det pes å få det til å funke på en Centrino maskin?

Er vel intet håp for nettverkskortet vel, men resten?

Endret av zzzneo
Lenke til kommentar

Jeg har ganske ny i Linux gamet, og har derfor noen spørsmål angående SUSE 9.0

 

Jeg har instalert det fra cder, og er oppe i KDE, men det innebygde nettverkskortet på Abit NF7-s kortet fant den ikke under instalasjonen. Hva er den letteste måten å få dette opp på beina?

 

Takker på forhånd for svar.

Lenke til kommentar

I allefall som jeg vet om foreløpig, den tok radeonkortet(9700pro) mitt som 8500, men jeg lot det bare gjøre det under instalasjonen, kommer ikke til å bruke linux til spilling allikevel, der tror jeg fortsatt jeg må sverge til windows...

 

Kan nok hende det kommer flere spørsmål etterhvert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...