Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Oppsigelse som tilkallingsvikar

sosialkunnskap

Anbefalte innlegg

Jeg sitter nå og skriver ett oppsigelsesbrev til den ene arbeidsplassen min. Jeg startet jobben den 4. August 2016, og har jobbet i en 50% stilling som barnehagemedarbeider i praksis (det var den stillingen som var utlyst), men på papiret er jeg oppført som tilkallingsvikar med ingen fast stilling (på lønnsslippen står det at jeg har en stillingsprosent på 0%). Jeg har bestemt meg for å levere en oppsigelse nå ettersom det psykososiale miljøet der har vært ekstremt dårlig - uten at jeg skal gå mer inn på det -  og nå har jeg bare rett og slett fått nok.

Jeg har kun mottatt en rammeavtale fra arbeidsplassen, men ingen arbeidskontrakt der det står noe om oppsigelsestid - så det jeg lurer på er om jeg har rett til å si opp med umiddelbar virkning?

Jeg ønsker å slutte så fort som mulig slik at jeg kan øke stillingsprosenten min på den andre arbeidsplassen min, der jeg stortrives. Hvis jeg har en måneds oppsigelsestid - er jeg nødt til å møte opp på jobb? 

Tusen takk på forhånd! Jeg trenger virkelig hjelp til å komme meg ut av denne jobbknipa jeg er i.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta kontakt med sjefen din... ? 

Problemet er at hun er en av de verste... Må snakke med henne i morgen uansett for å få igjennom denne oppsigelsen, men jeg vet bare ikke om jeg kan skrive "jeg sier med dette opp min stilling som tilkallingsvikar hos ... barnehage, med umiddelbar virkning" eller ikke. Blir nok litt kleint for min del hvis jeg går dit og sier at jeg sier opp med umiddelbar virkning, også finnes det en kontrakt som sier at det er en så og så lang oppsigelsesfrist.  :hm:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

0 prosent

Tilkallingsvikar

Jeg synes disse to tingene tilsier at du kan øke den andre jobben og aldri mer ta vakter som ikke er avtalt. 

Du kan avtale oppsigelse utover det som evt. står i kontrakten.

Dersom dette ikke nytter kan sykemelding være løsningen. Den sosiale delen gjør at du ikke orker jobbe der, men ikke har problemer med å jobbe et annet sted. Du kan også sjekke ut hvordan det er med bruk av egenmeldinger om du ønsker kverulere.

Lenke til kommentar

En tilkallingsvikar kan når som helst takke nei til nytt oppdrag. du er bare bundet opp i å arbeide ut den vakten du har møtt opp på. Du trenger egentlig ikke si fra at du ikke kommer i morgen. Men er du oppsatt i turnus så bør du vel gjøre de oppmerksomme på det, for å vise litt god skikk.

Der jeg jobber nå brukes det mye slike kontrakter, men de har gått litt bort fra det nettopp fordi det også blir veldig uforutsigbart for arbeidsgiver. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom det ikkje er avtalt oppsigelsestid så er det arbeidsmiljølova sine standardvilkår som gjeld, noke som igjen betyr ein måneds oppsigelsestid.

Du kan i utgangspunktet ikkje slutte på dagen utan å bryte arbeidsavtalen eller arbeidsmiljølova.

Men som andre har påpeikt så kan du i din situasjon berre slutte å ta på deg fleire vakter.

Du må jobbe ferdig dei vaktene som du eventuelt har tatt på deg i oppsigelsestida, men du treng ikkje å ta på deg nye vakter.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Dersom det ikkje er avtalt oppsigelsestid så er det arbeidsmiljølova sine standardvilkår som gjeld, noke som igjen betyr ein måneds oppsigelsestid.

Du kan i utgangspunktet ikkje slutte på dagen utan å bryte arbeidsavtalen eller arbeidsmiljølova.

Men som andre har påpeikt så kan du i din situasjon berre slutte å ta på deg fleire vakter.

Du må jobbe ferdig dei vaktene som du eventuelt har tatt på deg i oppsigelsestida, men du treng ikkje å ta på deg nye vakter.

Greia er at jeg har i praksis en stilling som en barnehagemedarbeider med en 50% stilling, og vaktlistene er er lagt klare frem til uke 50, og jeg skal i utgangspunktet jobbe hver mandag og tirsdag + annenhver onsdag. Det er det jeg har gjort så langt, og som jeg på papiret er satt til å gjøre frem til 30.06.2016.

Men jeg føler jo at arbeidsgiver har "lurt" meg ved å ansette meg som en tilkallingsvikar på papiret. Men det er jo det på papiret som teller juridisk tross alt, ikke sant? Kan jeg da si at "jeg - som "tilkallingsvikar" - ønsker ikke å ta på meg de vaktene som jeg er satt opp på fremover?

Lenke til kommentar

Arbeidsmiljøloven gjelder når det finnes et arbeidsforhold, uavhengig av om man har skriftlig arbeidsavtale.

Oppsigelsestiden er på én full kalendermåned, det vil si at du må arbeide ut 30. november, når det ikke er avtalt noe annet. Dersom du er satt opp i vaktplan med mandager, tirsdager, og annenhver onsdag frem til uke 50 så er det de vaktene du må arbeide i oppsigelsestiden. Du trenger ikke påta deg nye vakter.

Arbeidsmiljøloven opererer i utgangspunktet ikke med noen adgang for arbeidstaker til å si opp med kortere frist enn det som er avtalt/lovbestemt.

Det følger imidlertid av alminnelig kontraktsrett at dersom arbeidsgiver vesentlig misligholder arbeidsavtalen har arbeidstaker rett til å heve arbeidsavtalen og gå på dagen (tilsvarende arbeidsgivers rett til å gi avskjed), jf. Fougner/Holo Arbeidsrett s. 755. For at noe skal utgjøre vesentlig mislighold må det i praksis være svært urimelig å pålegge deg å arbeide ut oppsigelsestiden. Du beskriver ikke nærmere hva som er problemet ut over at du ikke trives på grunn av dårlig psykososialt arbeidsmiljø og at du heller har lyst til å arbeide et annet sted. Dette er ikke nok.

En arbeidstaker som hever sin arbeidsavtale risikerer erstatningsansvar for arbeidsgivers økonomiske tap dersom hevingen ikke var tilstrekkelig begrunnet.

Endret av krikkert
Lenke til kommentar

Har en egentlig oppsigelsestid i det hele tatt om en ikke har arbeidskontrakt?

Det foreligger en muntlig avtale om ansettelse. Når du i tillegg mottar lønn og lønnslipp så er det å anse som et arbeidsforhold selv om det ikke foreligger en skriftlig avtale om det. Når annet ikke er avtalt er det en måned gjensidig oppsigelsestid.

At det ikke er laget en skriftlig kontrakt gjør ikke at verken arbeidstaker eller arbeidsgiver kan lage egne regler slik det passer dem. Arbeidsmiljøloven regulerer det meste av de elementære tingene, som f.eks. oppsigelse.

Det som derimot kan skje er at det oppstår uenigheter om hva som egentlig var avtalt om man ikke får det på papiret.

Lenke til kommentar

Er det kommunal leller privat barnehage? Jeg ble i august tilsatt i et fødselsvikariat som ungdomsskolelærer, hvor det da spesifikt sto at det er 14 dagers gjensidig oppsigelsesfrist (regner med da det er en form for prøvetid eller noe), kanskje du har noe lignende i din kontrakt? Dette er jo noe som da f eks i min kontrakt går innunder hvis ikke annet er avtalt, er det 1 mnd. Kanskje du har noe lignende?

Lenke til kommentar

Arbeidsmiljøloven forsvarer ikke arbeidsgiver, så den kan vi slå fra oss i denne saken. 

Spørsmålet er om TS kan anklages for kontraksbrudd. 

Kontrakten er i følge TS klar;  man er ikke ansatt, man er på tilkalling. Følgelig er det ingen oppsigelsestid. Det spiller ingen rolle hva man avtaler muntlig, det blir bare ord mot ord, og ender i verste fall bare med ondt blod mellom partene.

En som har kontrakt med tilkalling skal overhode ikke stå på noen turnus!  Da skal man over på vikariat eller midlertidig kontrakt.

Selvsagt kan man avtale tilkallingsvakter for flere dager, men dette blir da en løs muntlig avtale man gjør for å slippe å ringe hver dag. Brudd på denne muntlige avtalen er ikke brudd på kontrakten. Og den vil heller ikke få andre følger enn evt frustrasjon for arbeidsgiver, som har seg selv å takke for at man ikke brukte riktig kontrakt.

Lenke til kommentar

Kan du slutte å bruke begreper og lover du ikke forstår?

1) Arbeidsmiljøloven forsvarer også arbeidsgiver. Reglene om oppsigelsestid er gjensidige, og dette er et vern for arbeidsgiver så vel som arbeidstaker.

2) Kategorien "på tilkalling" finnes ikke i arbeidsmiljøloven. Enten er man arbeidstaker i et ansettelsesforhold, ellers er man det ikke. TS har en arbeidsavtale, og er dermed arbeidstaker i et ansettelsesforhold. "Ord mot ord" er ikke et dekkende forhold her - arbeidsgiver kan dokumentere at TS har arbeidet timer som arbeidsgiver har utbetalt lønn for, noe som i mangel av motbevis fra TS vil bevise at det foreligger et arbeidsforhold.

3) Det er ingen regler i arbeidsmiljøloven som sier at "en som har kontrakt med tilkalling" ikke skal stå på noen turnus, og det er heller ikke underbygget at dette er en turnus.

4) Brudd på en avtale om å ta vakter er et brudd på arbeidsavtalen i sin helhet, og kan selvsagt bli møtt med de samme sanksjonene som ethvert annet brudd på arbeidsavtalen.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...