Gå til innhold

Apple iMessage trykker på lenkene for deg

Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Glad jeg ikke har "oppgradert"...

EDIT: Har ikke "Forhåndslasting" av sider vært vanlig lenge?

Altså at nettleseren laster inn sider som det er sannsynlig at du kommer til å klikke på, basert på din surfehistorikk...

Endret av ozone
Lenke til kommentar

Enda en ikke-sak som gjøres til noe stort fordi det er en av de store produsentene? Har ikke Skype og andre hatt dette i årevis?

Og hvorfor nevnes det ingenting om at dette faktisk ikke gjøres automatisk? Jeg må jo hver gang "trykke for å laste inn forhåndsvisning".

Endret av Nimrad
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har ikke "Forhåndslasting" av sider vært vanlig lenge?

Altså at nettleseren laster inn sider som det er sannsynlig at du kommer til å klikke på, basert på din surfehistorikk...

Jo, men da er det basert på algoritmer som forstår hva 'neste side' er for noe. Eksempel: har du klikket deg inn på en artikkel på digi.no, kommer du kanskje også til å lese neste artikkel på dette domenet. Reklame o.a. linker til eksterne domener blir ikke ansett som gyldig lokasjon.

Hadde innhold i linken blitt kjørt gjennom egne servere, hadde ikke dette vært noen sak. Mildt sagt flaut å la klienten gjøre dette. Noen som vet om iOS velger å følge lenker til nedlastbare filer også (bilder, filmer, dokumenter, etc.)? I så fall er jo telefonen omtrent vidåpen for hacks ... (dersom ny iMessage er i bruk)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Den samme funksjonen finnes i Skype og mange andre klienter og har gjort det i flere år allerede.

Nå er ikke akkurat det at Skype gjør noe nødvendigvis et godt tegn.

Nei, men så er det heller ingen nyhet at chatprogrammer gjør nettopp dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nu blidde jag osäker...

Handler dette om at hvis du får tilsendt lenker på melding, så lastes de inn i nettleseren din?

Meldingsprogrammet vil forhåndsvise lenker, ja(slik som du kanskje er vant til på Facebook). For å få opp forhåndsvisningen må du trykke en gang på lenken, noe det ikke snakkes om i denne artikkelen.

Nei her har Apple gjort riktig, jeg vil ha linkene privat og de skal ikke gå gjennom noen andre sine servere. Når det er sagt kan de godt lage en knapp som kan slå det på og av.

Ja, jeg er helt enig der. Forfatteren av artikkelen som Telenor/digi.no linker til foreslår at avsender skal ta seg av innlasting av metadata fra linken (siden avsender åpenbart stoler på linken). God idé, men da ville jo dette kun fungert mellom iPhoner og ikke når man får meldinger fra andre telefoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...