Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Sliter med å tenke positivt...

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har et lite problem med komplimenter og positivitet generellt.

Jeg kan høre noe som gjør meg glad osv, men inni meg begynner jeg å tvile på at det stemmer eller er sant og gjør det heller til noe negativt.

F.eks kjæresten min tok på armen min mens jeg strammet musklene her om dagen og hun sa at hun syntes de var perfekte.

Det er jo såklart positivt og fint sagt, men jeg begynte å tvile og tenkte at hun sikkert hadde likt de litt større.

Til slutt da sitter jeg igjen med at jeg heller tror på meg selv enn på hva hun faktisk sa til meg. Det er akkurat som om jeg har problemer med å stole på folk.

Hva kan jeg gjøre?

Skal sies at jeg har tvangstanker (ocd) og kan være bekreftelsesøkende i forhold til tanker jeg har. Med dette kommer jo depresjon også

Anonymous poster hash: fb8fd...f01

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+921324

Hei, du! Må være slitsomt å være mistroisk ovenfor andre, særlig når det spiller inn i nære relasjoner. Tvangstanker er noe herk!

OCD på sin side er en ganske seriøs diagnose, og jeg vil sterkt anbefale å oppsøke videre hjelp for denne plagen. Flere steder i Norge har DPS'er et OCD-team, meg bekjent er slike team i alle landsdeler. Det har sikkert vært nyttig å bli utredet for OCD og tvangstanker, slik at du har fått innsikt i din problematikk, men det fins altså behandlingsopplegg som nevnte team kan tilby deg. Behandling hos OCD-team betyr ikke nødvendigvis innleggelse, en kan gå i behandling omtrent som i en poliklinikk.

Rent relasjonelt kan jeg sikkert anbefale deg å 'ta flere ting for god fisk'. Komplimenter er en fin gest, både å gi og få. Det er ikke veldig nice på andre enden heller, å være den som ikke blir trodd på når noe blir sagt. Dette er du sikkert obs på, men ville presisere det likevel.

Endret av Slettet+921324
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...