Gå til innhold

Langer ut mot regjeringens forslag om elbilavgift


Anbefalte innlegg

Finland vil levere fremtidens drivstoff til Oljenorge!

 

"Bortfallet av avgiften på biodrivstoff gjør at nå kommer ren diesel fra Finland til Norge. Selskapet Eco-1 lover at den første stasjonen vil komme i drift i Asker og i løpet av få år skal de komme hundre stasjoner fra Trøndelag og sørover som skal selge det fornybare alternativet til fossil diesel, 2G Polar."

 

 

Norge taper i kampen om å levere fremtidens drivstoff. Norske politikere har fortapt seg i elbiler, og nå går Norge glipp av muligheten til å utvikle fremtidsrettet og lønnsom industri. Flaut, tragisk og unødvendig!

 

Neste Oil i Finland produserer 3 millioner kubikkmeter med fornybart drivstoff fra avfall hvert år. Det er nesten dobbelt så mye som Norges forbruk av dieselolje på 1,8 millioner kubikkmeter.

 

http://www.tu.no/artikler/ny-fornybar-diesel-gagner-bade-miljoet-og-motoren/275952

 

Elbiler er bare tull, og det selges omtrent ikke i andre land enn Norge. Mye bedre med biodrivstoff fra avfall og hydrogen fra overskuddskraft.

Er du her igjen?

 

Fortell oss om denne finske biodieselen, er det noen som helst sjangs for at de kan skalere opp produksjonen til å forsyne verden med diesel? Jeg har ennå til gode å se at biofuel bli noe mer enn nisjedrivstoff.

 

Jeg har spurt deg før om hydrogen fra overskuddskraft. Har du et vellykket, eller i det minste lovende prosjekt å vise til som lager hydrogen fra overskuddskraft?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hvorfor oppfører plutselig KRF og Venstre seg som om man har bannet i kirka?

 

Å fase ut subsidier til elbiler var man jo enig i fra starten av i stortinget når man innførte det. Når man nådde 50 000 solgte elbiler, eller til 2017. Denne grensen på 50 000 elbiler nådde man i starten av 2015. Regjeringen har altså hatt avgiftsfritak et år lenger enn planlagt.

 

Ønsker KRF og Venstre permanent avgiftsfritak på kjøretøy i norge så skal jeg jo saktens støtte det, om de forklarer meg hvor man skal hente inn pengene fra tapte bilavgifter uten å øke skatten.

Tanken er å øke avgiftene på de forurensende alternativene samtidig som man faser inn avgifter på elbilene. På denne måten beholder man elbilens relative fordel over de mer forurensende alternativene.

Nettopp.

Alle vi som kjører elbiler vet at vi før eller siden vil se en gradvis utfasing av i hvert fall noen av fordelene. Men man må i mange år fremdeles opprettholde den relative fordelen overfor fossilbiler. Det er hovedproblemet med dette forslaget, at man gjør fossilbiler mer konkurransedyktige relativt sett.

Lenke til kommentar

Det totale avgiftstrykket ja.. Vi har over mange år lagt oss til den vanen at bilen er ei melkeku for staten. Det er en veldig praktisk måte å få inn masse penger på men det *burde* ikke være mer enn moms ved nybilkjøp og eventuell veibruksavgift.

 

Hvis vi nå 'normaliserer' bilavgiftene så må det enten skjæres ned et sted eller tas inn i økte avgifter et annet sted(moms på 27,5% anyone? ;) )

 

Er bilen ei melkeku for staten?

Vel - etter det jeg har sett er statens inntekter fra bilavgifter såvidt nok til drift av vegene, nye veier, og sykehus- og legeutgifter på grunn av biltrafikken. Jeg leste om inntekter og utgifter på ca 40 milliarder i året - men det er noen år siden. Jeg forstår at "lutfattige bileiere" kan mene at ulykkene skal betales av andre - men det finnes andre lutfattige mennesker i landet også - så jeg synes ikke det er urimelig at bilismen belastes for sine egne utgifter.

Lenke til kommentar

 

"Grepet vil gi 225 millioner kroner mer i inntekter til staten i 2018."

 

Det er det totale avgiftstrykket som er interessant.

Staten håver i dag inn ca 60 mrd. på bilrelaterte avgifter, og selvsagt må også elektriske biler betale for asfaltslitasje. Når mellom 8 og 9 kr/l bensin eller diesel er avgifter, taper staten store beløp på overgangen til elektriske biler.

225 millioner er ikke mye sammenlignet 60 mrd., så hvorfor lage mye støy omkring bagatellene?

Trolig må vi regne med mer avgifter på strømmen når bilene er elektriske og de 60 mrd. skal kompenseres på en eller annen måte.

 

Eller så kan staten forandre hvordan de bruker pengene sine. Staten bruker ikke 60 mrd. hvert år på å bygge bedre veier, så mye midler går nok til helt andre ting.

De går til å dekke utgiftene i helsevesenet på grunn av trafikkulykker. Tar man med disse utgiftene går regnskapet omtrent opp i opp etter det jeg har lest.

Lenke til kommentar

 

 

"Grepet vil gi 225 millioner kroner mer i inntekter til staten i 2018."

 

Det er det totale avgiftstrykket som er interessant.

Staten håver i dag inn ca 60 mrd. på bilrelaterte avgifter, og selvsagt må også elektriske biler betale for asfaltslitasje. Når mellom 8 og 9 kr/l bensin eller diesel er avgifter, taper staten store beløp på overgangen til elektriske biler.

225 millioner er ikke mye sammenlignet 60 mrd., så hvorfor lage mye støy omkring bagatellene?

Trolig må vi regne med mer avgifter på strømmen når bilene er elektriske og de 60 mrd. skal kompenseres på en eller annen måte.

Eller så kan staten forandre hvordan de bruker pengene sine. Staten bruker ikke 60 mrd. hvert år på å bygge bedre veier, så mye midler går nok til helt andre ting.

De går til å dekke utgiftene i helsevesenet på grunn av trafikkulykker. Tar man med disse utgiftene går regnskapet omtrent opp i opp etter det jeg har lest.

 

 

Om man skal ta med dette i beregningen så må man også medregne fordelene og inntjeningen staten har av at folk og varer kommer seg rundt og frem på norske veier. Om man stenger ned alle veiene vil det skape enorme tap. Ellers blir det som om man skal si at stiger og trapper koster staten mye penger fordi folk faller og skader seg.

Lenke til kommentar

Ellers blir det som om man skal si at stiger og trapper koster staten mye penger fordi folk faller og skader seg.

 

Nettopp. Tenk bare hva det ville koste staten og kommunen om

- alle bilambulanser måtte erstattes av helikopter

- hemmesykepleien trengte x ganger så mye tid ved å bruke hest, evt traktor,

- næringslivet fikk ut sine produkter med ryggsekk

og slik kunne man fortsette i det uendelige ....

Lenke til kommentar

 

 

 

"Grepet vil gi 225 millioner kroner mer i inntekter til staten i 2018."

 

Det er det totale avgiftstrykket som er interessant.

Staten håver i dag inn ca 60 mrd. på bilrelaterte avgifter, og selvsagt må også elektriske biler betale for asfaltslitasje. Når mellom 8 og 9 kr/l bensin eller diesel er avgifter, taper staten store beløp på overgangen til elektriske biler.

225 millioner er ikke mye sammenlignet 60 mrd., så hvorfor lage mye støy omkring bagatellene?

Trolig må vi regne med mer avgifter på strømmen når bilene er elektriske og de 60 mrd. skal kompenseres på en eller annen måte.

Eller så kan staten forandre hvordan de bruker pengene sine. Staten bruker ikke 60 mrd. hvert år på å bygge bedre veier, så mye midler går nok til helt andre ting.
De går til å dekke utgiftene i helsevesenet på grunn av trafikkulykker. Tar man med disse utgiftene går regnskapet omtrent opp i opp etter det jeg har lest.

 

 

Om man skal ta med dette i beregningen så må man også medregne fordelene og inntjeningen staten har av at folk og varer kommer seg rundt og frem på norske veier. Om man stenger ned alle veiene vil det skape enorme tap. Ellers blir det som om man skal si at stiger og trapper koster staten mye penger fordi folk faller og skader seg.

Jeg synes nok at det trafikkulykkene koster ligger ganske nær utgifter med bilisme.

Dette handler ikke om biltrafikken er lønnsom eller ikke - selvfølgelig er den det. Det handler om hvem som skal betale det den koster.

 

Hadde bilistene vært en fattig underklasse kunne det lettere forsvares å la andre betale en del av regningen, men slik er det ikke.

"Lutfattige bilister" har jeg et blandet forhold til. :-)

Lenke til kommentar

Finland vil levere fremtidens drivstoff til Oljenorge!

"Bortfallet av avgiften på biodrivstoff gjør at nå kommer ren diesel fra Finland til Norge. Selskapet Eco-1 lover at den første stasjonen vil komme i drift i Asker og i løpet av få år skal de komme hundre stasjoner fra Trøndelag og sørover som skal selge det fornybare alternativet til fossil diesel, 2G Polar."

Norge taper i kampen om å levere fremtidens drivstoff. Norske politikere har fortapt seg i elbiler, og nå går Norge glipp av muligheten til å utvikle fremtidsrettet og lønnsom industri. Flaut, tragisk og unødvendig!

Neste Oil i Finland produserer 3 millioner kubikkmeter med fornybart drivstoff fra avfall hvert år. Det er nesten dobbelt så mye som Norges forbruk av dieselolje på 1,8 millioner kubikkmeter.

http://www.tu.no/artikler/ny-fornybar-diesel-gagner-bade-miljoet-og-motoren/275952

Elbiler er bare tull, og det selges omtrent ikke i andre land enn Norge. Mye bedre med biodrivstoff fra avfall og hydrogen fra overskuddskraft.

Nei, det er ikke bare i Norge det selges Elbiler. Vi har knapt 100.000 av dem, mens det er solgt ca 1,3 mill i verden. Like interessant er det kanskje at antallet er blitt 16 ganger større på 4 år. Det tilsvarer en dobling hvert år. Se: http://www.tu.no/artikler/ssb-forsker-slakter-norsk-elbilpolitikk-mener-norge-er-for-lite-til-a-pavirke-elbil-utviklingen/346384

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...