Gå til innhold

Langer ut mot regjeringens forslag om elbilavgift


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som alt annet så spørs det jo på øyet som ser men at de setter opp avgiftene for elbil *samtidig* som de setter dem ned for vanlige biler ser jo først og fremst ut som en provokasjon.

 

Kanskje det er den typen forslag som *egentlig* ikke er ment seriøst, kun noe de kan 'ofre' i forhandlingene?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis elbiler skal være billigere enn andre biler, hvorfor skal strømavtaler med såkalt "garantert fornybar strøm", være dyrere enn de vanlige strømavtalene? 

 

Det hele er bare et stort politisk prestisjespill. Ingen politikere bryr seg EGENTLIG om miljøet, dem bryr seg om å fremstå mest som noen som bryr seg om miljøet for å sanke stemmer. 

Endret av Henrik2k
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Grepet vil gi 225 millioner kroner mer i inntekter til staten i 2018."

 

Det er det totale avgiftstrykket som er interessant.

Staten håver i dag inn ca 60 mrd. på bilrelaterte avgifter, og selvsagt må også elektriske biler betale for asfaltslitasje. Når mellom 8 og 9 kr/l bensin eller diesel er avgifter, taper staten store beløp på overgangen til elektriske biler.

225 millioner er ikke mye sammenlignet 60 mrd., så hvorfor lage mye støy omkring bagatellene?

Trolig må vi regne med mer avgifter på strømmen når bilene er elektriske og de 60 mrd. skal kompenseres på en eller annen måte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det totale avgiftstrykket ja.. Vi har over mange år lagt oss til den vanen at bilen er ei melkeku for staten. Det er en veldig praktisk måte å få inn masse penger på men det *burde* ikke være mer enn moms ved nybilkjøp og eventuell veibruksavgift.

 

Hvis vi nå 'normaliserer' bilavgiftene så må det enten skjæres ned et sted eller tas inn i økte avgifter et annet sted(moms på 27,5% anyone? ;) )

Lenke til kommentar

Regjeringens forslag er faktisk veldig godt. Det de foreslår er at biler med lavt CO2 utslipp skal bli litt billigere, og biler med høy CO2 skal blir dyrere. Samtidig så gjør de det litt billigere å eie bil, men setter opp avgiften på drivstoff (bensin og diesel). Altså blir det dyrere å bruke bilen. At de vil øke årsavgiften på elbil må ses i sammenheng med at det er svært lite avgifter på elbil. Her vil det komme en innfasing av avgifter i årene som kommer. En elbil koster nå det samme i innkjøp som en bensin/dieselbil. Dermed er det naturlig at man begynner å redusere de fordelene elbiler har i dag.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

"Grepet vil gi 225 millioner kroner mer i inntekter til staten i 2018."

 

Det er det totale avgiftstrykket som er interessant.

Staten håver i dag inn ca 60 mrd. på bilrelaterte avgifter, og selvsagt må også elektriske biler betale for asfaltslitasje. Når mellom 8 og 9 kr/l bensin eller diesel er avgifter, taper staten store beløp på overgangen til elektriske biler.

225 millioner er ikke mye sammenlignet 60 mrd., så hvorfor lage mye støy omkring bagatellene?

Trolig må vi regne med mer avgifter på strømmen når bilene er elektriske og de 60 mrd. skal kompenseres på en eller annen måte.

 

Eller så kan staten forandre hvordan de bruker pengene sine. Staten bruker ikke 60 mrd. hvert år på å bygge bedre veier, så mye midler går nok til helt andre ting.

Lenke til kommentar

 

"Grepet vil gi 225 millioner kroner mer i inntekter til staten i 2018."

 

Det er det totale avgiftstrykket som er interessant.

Staten håver i dag inn ca 60 mrd. på bilrelaterte avgifter, og selvsagt må også elektriske biler betale for asfaltslitasje. Når mellom 8 og 9 kr/l bensin eller diesel er avgifter, taper staten store beløp på overgangen til elektriske biler.

225 millioner er ikke mye sammenlignet 60 mrd., så hvorfor lage mye støy omkring bagatellene?

Trolig må vi regne med mer avgifter på strømmen når bilene er elektriske og de 60 mrd. skal kompenseres på en eller annen måte.

Eller så kan staten forandre hvordan de bruker pengene sine. Staten bruker ikke 60 mrd. hvert år på å bygge bedre veier, så mye midler går nok til helt andre ting.

 

 

Staten bruker mer enn 60 milliarder i året på kostnader forbundet med vei.

 

AtW

Lenke til kommentar

At 1200 kroner pr. år skal være ett sjokk, kom som ett sjokk på meg.

Ser ikke helt poenget med å skape oppstyr for slikt. Det selv om jeg med tiden garantert kommer til å skaffe meg en elbil, så er denne avgiften så desidert absolutt det siste som vil hindre meg fra å kjøpe en slik doning. Jeg vil jo tross alt mer enn halvere "årsavgiften" om jeg svitsjer fra fossil til elbil med tanke på hva oss fossilbilistene betaler i avgifter allerede. Så nei, dette er storm i vannglass og sutring.

Mer betenkelig er det at noen (SV) tror at de skal klare å tvinge folk til å kjøpe elbil ved å gjøre fosilbil så dyrt at "ingen ved sine fulle fem" vil kjøpe fosilbil innen 2025/30. DÈT er en avgifts politikk som man kan få sjokkskader av. Vi er heldige om vi har 500.000 elbiler på Norske veier om 10 år. Selv da er det fortsatt en lang lang vei frem til å erstatte >4mill fossile kjøretøy. De kan ikke 'ha vert'/'være' ved sine fulle fem de som kom med slike ideer. Og så klager man på skarve 1200 kroner pr. år??!!

Endret av EremittPåTur
Lenke til kommentar

 

 

"Grepet vil gi 225 millioner kroner mer i inntekter til staten i 2018."

 

Det er det totale avgiftstrykket som er interessant.

Staten håver i dag inn ca 60 mrd. på bilrelaterte avgifter, og selvsagt må også elektriske biler betale for asfaltslitasje. Når mellom 8 og 9 kr/l bensin eller diesel er avgifter, taper staten store beløp på overgangen til elektriske biler.

225 millioner er ikke mye sammenlignet 60 mrd., så hvorfor lage mye støy omkring bagatellene?

Trolig må vi regne med mer avgifter på strømmen når bilene er elektriske og de 60 mrd. skal kompenseres på en eller annen måte.

Eller så kan staten forandre hvordan de bruker pengene sine. Staten bruker ikke 60 mrd. hvert år på å bygge bedre veier, så mye midler går nok til helt andre ting.

 

 

Staten bruker mer enn 60 milliarder i året på kostnader forbundet med vei.

 

AtW

Litt slik anslagsvis; Transport er 1/3 av Nasjonalbudsjettet, og halva av dette er overføring til politikerne som bruker det på veg.

 

AtW er nok ikke så tåpen som han ser ut.

Men hva er beløpet ?

Lenke til kommentar

 

 

"Grepet vil gi 225 millioner kroner mer i inntekter til staten i 2018."

 

Det er det totale avgiftstrykket som er interessant.

Staten håver i dag inn ca 60 mrd. på bilrelaterte avgifter, og selvsagt må også elektriske biler betale for asfaltslitasje. Når mellom 8 og 9 kr/l bensin eller diesel er avgifter, taper staten store beløp på overgangen til elektriske biler.

225 millioner er ikke mye sammenlignet 60 mrd., så hvorfor lage mye støy omkring bagatellene?

Trolig må vi regne med mer avgifter på strømmen når bilene er elektriske og de 60 mrd. skal kompenseres på en eller annen måte.

Eller så kan staten forandre hvordan de bruker pengene sine. Staten bruker ikke 60 mrd. hvert år på å bygge bedre veier, så mye midler går nok til helt andre ting.

Staten bruker mer enn 60 milliarder i året på kostnader forbundet med vei.

 

AtW

Kilde?

Lenke til kommentar

Hvorfor oppfører plutselig KRF og Venstre seg som om man har bannet i kirka?

Å fase ut subsidier til elbiler var man jo enig i fra starten av i stortinget når man innførte det. Når man nådde 50 000 solgte elbiler, eller til 2017. Denne grensen på 50 000 elbiler nådde man i starten av 2015. Regjeringen har altså hatt avgiftsfritak et år lenger enn planlagt.

 

Ønsker KRF og Venstre permanent avgiftsfritak på kjøretøy i norge så skal jeg jo saktens støtte det, om de forklarer meg hvor man skal hente inn pengene fra tapte bilavgifter uten å øke skatten.

Endret av likferd
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor oppfører plutselig KRF og Venstre seg som om man har bannet i kirka?

 

Å fase ut subsidier til elbiler var man jo enig i fra starten av i stortinget når man innførte det. Når man nådde 50 000 solgte elbiler, eller til 2017. Denne grensen på 50 000 elbiler nådde man i starten av 2015. Regjeringen har altså hatt avgiftsfritak et år lenger enn planlagt.

 

Ønsker KRF og Venstre permanent avgiftsfritak på kjøretøy i norge så skal jeg jo saktens støtte det, om de forklarer meg hvor man skal hente inn pengene fra tapte bilavgifter uten å øke skatten.

Tanken er å øke avgiftene på de forurensende alternativene samtidig som man faser inn avgifter på elbilene. På denne måten beholder man elbilens relative fordel over de mer forurensende alternativene.
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Dersom vi faser hele privatbilparken i Norge over på elbiler, hvor store CO2 utslipp sparer vi omregnet til cruiseskipanløp/cruiseskipdøgn i Norske farvann? Vi bruker i dag store beløp på å lokke til oss stadig flere cruiseskip hvis "all inclusive" passasjerer legger igjen det svimlende beløpet av 300 kroner pro.pers i hver havn, og som legger Geiranger og andre anløpssteder under et grått lokk av ufullstendig forbrent diesel. Det er ikke få tonn diesel som går med på å holde disse flytende 60 talls blokkene i dorgefart i norske fjorder!

Lenke til kommentar

Forslaget til regjeringen virker litt merkelig. På en side vil de flytte avgifter fra å eie til å bruke, men hvordan harmonerer det med å øke avgiftene på å eie EL-bil?

 

Skulle de vært konsistente måtte årsavgiftene for både el og vanlig bil gå mot null. (Elbil betalte forøvrig årsavgift på 4-500 kr inneværende år)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det totale avgiftstrykket ja.. Vi har over mange år lagt oss til den vanen at bilen er ei melkeku for staten. Det er en veldig praktisk måte å få inn masse penger på men det *burde* ikke være mer enn moms ved nybilkjøp og eventuell veibruksavgift.

 

Hvis vi nå 'normaliserer' bilavgiftene så må det enten skjæres ned et sted eller tas inn i økte avgifter et annet sted(moms på 27,5% anyone? ;) )

 

Det er heilt urealistisk å gjere det så enkelt. Byråkrater blir byråkrater fordi dei har god tro på en nitidig detaljregulering.

Enkle opplysningsprogramm for å påvirke folk har man desverre ikke tru på i slike sammenhenger.

 

For dei som er gamle nok; det er 36,9 % som teller.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Finland vil levere fremtidens drivstoff til Oljenorge!

 

"Bortfallet av avgiften på biodrivstoff gjør at nå kommer ren diesel fra Finland til Norge. Selskapet Eco-1 lover at den første stasjonen vil komme i drift i Asker og i løpet av få år skal de komme hundre stasjoner fra Trøndelag og sørover som skal selge det fornybare alternativet til fossil diesel, 2G Polar."

 

 

Norge taper i kampen om å levere fremtidens drivstoff. Norske politikere har fortapt seg i elbiler, og nå går Norge glipp av muligheten til å utvikle fremtidsrettet og lønnsom industri. Flaut, tragisk og unødvendig!

 

Neste Oil i Finland produserer 3 millioner kubikkmeter med fornybart drivstoff fra avfall hvert år. Det er nesten dobbelt så mye som Norges forbruk av dieselolje på 1,8 millioner kubikkmeter.

 

http://www.tu.no/artikler/ny-fornybar-diesel-gagner-bade-miljoet-og-motoren/275952

 

Elbiler er bare tull, og det selges omtrent ikke i andre land enn Norge. Mye bedre med biodrivstoff fra avfall og hydrogen fra overskuddskraft.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...