TheyStoleMyName Skrevet 17. oktober 2016 Del Skrevet 17. oktober 2016 Har jeg forstått det riktig at det ikke er like lurt å betale ned på boliglån på sekundærbolig... F.eks har 1.5mill lån og 900k innskudd, så er det bedre å sette det i fond eller andre investeringer og få rabatt istedet for å betale ned på boliglånet? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 17. oktober 2016 Del Skrevet 17. oktober 2016 Har jeg forstått det riktig at det ikke er like lurt å betale ned på boliglån på sekundærbolig... F.eks har 1.5mill lån og 900k innskudd, så er det bedre å sette det i fond eller andre investeringer og få rabatt istedet for å betale ned på boliglånet? Tja er vel svaret på det. Det er ikke noe spesifikt ulurt med å betale ned lån på sekundærbolig per i dag sånn jeg ser det, men man kan jo satse på å få større utbytte av fond enn rentene man har på lånet da. AtW Lenke til kommentar
Titanic Skrevet 17. oktober 2016 Del Skrevet 17. oktober 2016 Ville du ringt banken og spurt om å få utvidet huslånet, slik at du kunne sette pengene i aksjefond i stedet? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 17. oktober 2016 Del Skrevet 17. oktober 2016 Med statsbudsjettet for 2017 vil fradragseffekten av gjeld knyttet til sekundærbolig og næringseiendom reduseres slik at kun 80 % av gjelden går til fradrag i netto formue. Dette vil bli gjort sjablonmessig, og kan få betydning for formuesskatten. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 17. oktober 2016 Del Skrevet 17. oktober 2016 Hvordan kan skatteetaten fastslå hvor mye gjeld som er knyttet opp mot sekundærbolig? Blir det ikke vanskelig å skille denne gjelden fra øvrig gjeld..som jeg regner med fremdeles skal være 100% fradragsberettiget? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 17. oktober 2016 Del Skrevet 17. oktober 2016 Det blir en sjablonberegning ut fra forholdsmessighet. Dersom sekundærboligen er 40 % av din totale formue anses 40 % av din totale gjeld å være knyttet til denne. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 17. oktober 2016 Del Skrevet 17. oktober 2016 Med statsbudsjettet for 2017 vil fradragseffekten av gjeld knyttet til sekundærbolig og næringseiendom reduseres slik at kun 80 % av gjelden går til fradrag i netto formue. Dette vil bli gjort sjablonmessig, og kan få betydning for formuesskatten. Ja, om det blir gjennomført (en særdeles underlig regel forresten), men utifra da så er forskjellen at det er mer lønnsomt å betale denne gjelden, i den grad det har noen praktisk relevans. AtW Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 17. oktober 2016 Del Skrevet 17. oktober 2016 Det blir en sjablonberegning ut fra forholdsmessighet. Dersom sekundærboligen er 40 % av din totale formue anses 40 % av din totale gjeld å være knyttet til denne. Men hva om jeg har 10 biler? Da blir vel deler av gjelden på disse bilene regnet som gjeld på sekundærbolig? 1 Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 17. oktober 2016 Del Skrevet 17. oktober 2016 Hvorfor denne reduksjonen i fradragsretten på gjeld? Kunne de ikke gjøre det mye enklere med å sette ligningsverdien lik markedsverdi på sekundærbolig? 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 17. oktober 2016 Del Skrevet 17. oktober 2016 Fordi det er ikke politisk mulig å la ligningsverdi være lik markedsverdi. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå