Kurt Lekanger Skrevet 17. oktober 2016 Del Skrevet 17. oktober 2016 Lanserer rimelig 10 GbE-svitsj for små og mellomstore bedrifter Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 17. oktober 2016 Del Skrevet 17. oktober 2016 (endret) Når kommer det switcher for 2.5 gigabit som vil erstatte 1 gigabit? Da D-Link DXS-1210-10TS har vært lenge på markedet. Muligens Netgear har mindre støyende switcher eller er de like. Trekker nesten like mye strøm som en liten server. http://www.multicom.no/d-link-d-link-10-port-switch/cat-p/c/p8007158 Endret 17. oktober 2016 av LMH1 Lenke til kommentar
j-- Skrevet 17. oktober 2016 Del Skrevet 17. oktober 2016 Når kommer det switcher for 2.5 gigabit som vil erstatte 1 gigabit? Da D-Link DXS-1210-10TS har vært lenge på markedet. Muligens Netgear har mindre støyende switcher eller er de like. Trekker nesten like mye strøm som en liten server. Tre desiliter mel, fire egg og litt vann. Ikke glem å hente posten. 8 Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 17. oktober 2016 Del Skrevet 17. oktober 2016 (endret) Latterlige priser. Hva er grunnen til at 10GbE skal koste så vanvittig mye? Maskinvaren kan umulig å være så voldsomt mye dyrere å produsere sammenlignet med 1GbE at man skal ta prisen x 10+. Og hvorfor blir ikke 10GbE mer utbredt blant forbrukere? Hvorfor er det ikke et større fokus og et større push? Behovet for høyere båndbredde øker for hvert år, og fiber blir mer og mer vanlig og utbredt til hvertfall norske hjem så det å etterhvert kunne pushe over 1GbE grensa er så absolutt reelt. Økt båndbredde og bedre infrastruktur lokalt i eget nettverk har jo heller ingen ulemper. At man stadig pusher for trådløse standarder som skal ha teoretiske hastigheter som er høyere enn hva som er normalen for kablet nettverk er jo noe spesielt. Er det produsentene som vil tviholde på 10GbE som noe som er myntet på bedrifter så de kan fortsette å ta skyhøye priser? Endret 17. oktober 2016 av RamGuy 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 17. oktober 2016 Del Skrevet 17. oktober 2016 (endret) Latterlige priser. Hva er grunnen til at 10GbE skal koste så vanvittig mye? Maskinvaren kan umulig å være så voldsomt mye dyrere å produsere sammenlignet med 1GbE at man skal ta prisen x 10+. Og hvorfor blir ikke 10GbE mer utbredt blant forbrukere? Hvorfor er det ikke et større fokus og et større push? Behovet for høyere båndbredde øker for hvert år, og fiber blir mer og mer vanlig og utbredt til hvertfall norske hjem så det å etterhvert kunne pushe over 1GbE grensa er så absolutt reelt. Økt båndbredde og bedre infrastruktur lokalt i eget nettverk har jo heller ingen ulemper. At man stadig pusher for trådløse standarder som skal ha teoretiske hastigheter som er høyere enn hva som er normalen for kablet nettverk er jo noe spesielt. Er det produsentene som vil tviholde på 10GbE som noe som er myntet på bedrifter så de kan fortsette å ta skyhøye priser? Er vel penger og behov som avgjør dette. Selv skulle jeg gjerne kjøpt en slik switch, er fint å ha istedenfor å ha en PC stående 24\07. Men trekker alt for mye strøm og koster for mye. Backupbay.no er eneste som tar fornuftige priser på 10 gigabit utstyr. Gleder meg til man ser mediaconverter\router som støtter 10 gigabit. Det skjer neppe før 2020. Endret 17. oktober 2016 av LMH1 Lenke til kommentar
j-- Skrevet 17. oktober 2016 Del Skrevet 17. oktober 2016 (endret) Latterlige priser. Hva er grunnen til at 10GbE skal koste så vanvittig mye? Maskinvaren kan umulig å være så voldsomt mye dyrere å produsere sammenlignet med 1GbE at man skal ta prisen x 10+. Og hvorfor blir ikke 10GbE mer utbredt blant forbrukere? Hvorfor er det ikke et større fokus og et større push? Behovet for høyere båndbredde øker for hvert år, og fiber blir mer og mer vanlig og utbredt til hvertfall norske hjem så det å etterhvert kunne pushe over 1GbE grensa er så absolutt reelt. Økt båndbredde og bedre infrastruktur lokalt i eget nettverk har jo heller ingen ulemper. At man stadig pusher for trådløse standarder som skal ha teoretiske hastigheter som er høyere enn hva som er normalen for kablet nettverk er jo noe spesielt. Er det produsentene som vil tviholde på 10GbE som noe som er myntet på bedrifter så de kan fortsette å ta skyhøye priser? Maskinvaren er dyrere fordi det produseres i mindre skala og krever høyere båndbredde (dyrere å produsere). 10G er ikke utbredt blandt forbrukere fordi forbrukere ikke trenger den båndbredden. Det er ikke kommet i nærheten av det punktet der det er tilgjengelig nok til en lav nok pris så forbrukere er interessert. Om du definerer deg selv som noen som trenger 10G så er du ikke en forbruker lenger. Fiber er på ingen måte vanlig hos forbrukere, med unntak av inn til ISP sitt demarc point. Latterlige priser. Hva er grunnen til at 10GbE skal koste så vanvittig mye? Maskinvaren kan umulig å være så voldsomt mye dyrere å produsere sammenlignet med 1GbE at man skal ta prisen x 10+. Og hvorfor blir ikke 10GbE mer utbredt blant forbrukere? Hvorfor er det ikke et større fokus og et større push? Behovet for høyere båndbredde øker for hvert år, og fiber blir mer og mer vanlig og utbredt til hvertfall norske hjem så det å etterhvert kunne pushe over 1GbE grensa er så absolutt reelt. Økt båndbredde og bedre infrastruktur lokalt i eget nettverk har jo heller ingen ulemper. At man stadig pusher for trådløse standarder som skal ha teoretiske hastigheter som er høyere enn hva som er normalen for kablet nettverk er jo noe spesielt. Er det produsentene som vil tviholde på 10GbE som noe som er myntet på bedrifter så de kan fortsette å ta skyhøye priser? Er vel penger og behov som avgjør dette. Selv skulle jeg gjerne kjøpt en slik switch, er fint å ha istedenfor å ha en PC stående 24\07. Men trekker alt for mye strøm og koster for mye. Backupbay.no er eneste som tar fornuftige priser på 10 gigabit utstyr. Gleder meg til man ser mediaconverter\router som støtter 10 gigabit. Det skjer neppe før 2020. Det er massevis med medieconvertere/routere som støtter 10G. Om du ser det som er skrevet lenger opp, så er det grunnen til hvorfor det ikke er tilgjengelig for forbrukere. Det trekker mye strøm fordi det skal være kapabelt til å dytte 10 ganger så mye data. Det burde det ikke være vanskelig å forstå. Edit: Jeg fatter ikke hvorfor jeg gidder å bruke tid på å prøve å få deg til å forstå grunnleggende ting. Det er jo helt håpløst. Endret 17. oktober 2016 av j-- Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 17. oktober 2016 Del Skrevet 17. oktober 2016 Routere som har støttet 10 Gbit har vært på markedet lenge. AtW Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 17. oktober 2016 Del Skrevet 17. oktober 2016 (endret) Ikke noe i fornuftig størrrelse\pris. Må vel ha rock router i så fall, ikke Asus\netgear for hjemmebruk. Hvor mange her ser slik hjemme i egen stue? Ikke mange som har noe slikt. Noe slik bør klare 40\100 gigabit\s. Endret 17. oktober 2016 av LMH1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 17. oktober 2016 Del Skrevet 17. oktober 2016 (endret) Det er massevis med medieconvertere/routere som støtter 10G. Om du ser det som er skrevet lenger opp, så er det grunnen til hvorfor det ikke er tilgjengelig for forbrukere. Det trekker mye strøm fordi det skal være kapabelt til å dytte 10 ganger så mye data. Det burde det ikke være vanskelig å forstå. Edit: Jeg fatter ikke hvorfor jeg gidder å bruke tid på å prøve å få deg til å forstå grunnleggende ting. Det er jo helt håpløst. Hvor mye strøm trekker?MNPH29D-XTR-LP Så det er nok teoretisk mulig å lage mediaconverter\switch som trekker 20-30 watt på 12 volt eller ligdene. Dog ikke like anvansert som L2 switcher eller bedre. Men switcher som funger ok for hjemmebruk. Er nok interiessen som er liten. Og kostnaden lønner seg ikke. Godt mulig man kunne koblet samme flere å lage en switch ut av det. Men mangler cpu kraft. Endret 17. oktober 2016 av LMH1 Lenke til kommentar
j-- Skrevet 17. oktober 2016 Del Skrevet 17. oktober 2016 Det er massevis med medieconvertere/routere som støtter 10G. Om du ser det som er skrevet lenger opp, så er det grunnen til hvorfor det ikke er tilgjengelig for forbrukere. Det trekker mye strøm fordi det skal være kapabelt til å dytte 10 ganger så mye data. Det burde det ikke være vanskelig å forstå. Edit: Jeg fatter ikke hvorfor jeg gidder å bruke tid på å prøve å få deg til å forstå grunnleggende ting. Det er jo helt håpløst. Hvor mye strøm trekker?MNPH29D-XTR-LP Så det er nok teoretisk mulig å lage mediaconverter\switch som trekker 20-30 watt på 12 volt eller ligdene. Dog ikke like anvansert som L2 switcher eller bedre. Men switcher som funger ok for hjemmebruk. Er nok interiessen som er liten. Og kostnaden lønner seg ikke. Godt mulig man kunne koblet samme flere å lage en switch ut av det. Men mangler cpu kraft. > Hvor mye strøm trekker?MNPH29D-XTR-LP Veit ikke, og bryr meg ikke. Den trekker så mye strøm som den må ha for å gjøre det den skal med de komponentene som er valgt. Den bygde strømforsyningen definerer hva den tar av spenning inn. > Så det er nok teoretisk mulig å lage mediaconverter\switch som trekker 20-30 watt på 12 volt eller ligdene. > Dog ikke like anvansert som L2 switcher eller bedre. Men switcher som funger ok for hjemmebruk. > Er nok interiessen som er liten. Og kostnaden lønner seg ikke. > Godt mulig man kunne koblet samme flere å lage en switch ut av det. Du forstår ikke hva en medieconverter gjør, og du forstår ikke OSI-modellen. Stikkordet er MAC learning. Kom igjen, hvor mange ganger må jeg nevne OSI-modellen for deg? 20? 50? 300? Kan du ikke bare lese om det, og forstå ett minimum for å mene ting i hytt og gevær. 1 Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 17. oktober 2016 Del Skrevet 17. oktober 2016 (endret) Ikke noe i fornuftig størrrelse\pris. Må vel ha rock router i så fall, ikke Asus\netgear for hjemmebruk. Hvor mange her ser slik hjemme i egen stue? Ikke mange som har noe slikt. Noe slik bør klare 40\100 gigabit\s. Du forstår at det der ikke er én router? Og det finnes vel ingenting som heter rack-router... :-/ Endret 17. oktober 2016 av TheHaughom 4 Lenke til kommentar
Steinar Beider Skrevet 17. oktober 2016 Del Skrevet 17. oktober 2016 Og hvorfor blir ikke 10GbE mer utbredt blant forbrukere? Hvorfor er det ikke et større fokus og et større push? Behovet for høyere båndbredde øker for hvert år, og fiber blir mer og mer vanlig og utbredt til hvertfall norske hjem så det å etterhvert kunne pushe over 1GbE grensa er så absolutt reelt. Økt båndbredde og bedre infrastruktur lokalt i eget nettverk har jo heller ingen ulemper. En ting er vel at behovet er minimalt. En annen ting er at det er vanskelig å utnytte det til noe med dagens operativsystemer for PC. Jeg oppfatter i alle fall at begrensningen ligger der. Har selv en NAS med 2 x 10Gb porter, og en PC koblet til denne med 2 x 10 Gb. Ytelsen blir, skuffende nok. marginalt høyere enn med 1Gb, i alle fall med Windows. Har ikke forsøkt med Linux. Årsaken skal, visstnok, være begrensninger i implementasjon av TCP/IP, og hvor mye én sesjon kan dytte gjennom. Dersom jeg benytter iSCSI og MPIO (altså 2 sesjoner mot samme target) vil jeg få noe høyere ytelse, men langt fra 10Gb. Å "bundle" begge kanalene gir ingen økning ut over å kjøre enkle kanaler. Så for å kunne utnytte en 10Gb trenger man flere IP-sesjoner, altså flere klienter. Mitt behov handler primært om raskest mulig overføring av større videofiler i forbindelse med redigering og rendering. Hadde vært fint å kunne utnytte 2 x 10Gb, men det virker dessverre som en fjern drøm. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 17. oktober 2016 Del Skrevet 17. oktober 2016 (endret) Ja det mener jeg også raid har lite å si, prøv PCI-E SSD eller SSD i minstefall. Jeg har samme erfaring mellom 2\4 gigabit\s er vanskelig å få høyere ved filoverføringer. Da man bør sette MTU og oppdatere drivere etc. Noen overrasker seg over? Hvorfor SFP+ klarer den seg med 4 kabler. Men TP cat6 må ha 8 for å få 10 gigabit? Noen som vil forklare? Endret 17. oktober 2016 av LMH1 Lenke til kommentar
maze Skrevet 17. oktober 2016 Del Skrevet 17. oktober 2016 Ja det mener jeg også raid har lite å si, prøv PCI-E SSD eller SSD i minstefall. Jeg har samme erfaring mellom 2\4 gigabit\s er vanskelig å få høyere ved filoverføringer. Da man bør sette MTU og oppdatere drivere etc. Nå er vel denne tråden så langt offtopic at man godt kan begynne å diskutere togstreik også? 2 Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 17. oktober 2016 Del Skrevet 17. oktober 2016 Det er to feil med dette produktet. Det ene er at prisen i seg selv kan være for høy for en del bedrifter, det andre er at det er en produsent jeg ikke ville stolt på i bruk som perifer kantswitch, langt mindre som core-switch. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 17. oktober 2016 Del Skrevet 17. oktober 2016 Det er to feil med dette produktet. Det ene er at prisen i seg selv kan være for høy for en del bedrifter, det andre er at det er en produsent jeg ikke ville stolt på i bruk som perifer kantswitch, langt mindre som core-switch. FOr folk som har stort nok nettverk til å ha et ordentlig skille mellom core og edge, så er vel dette en typisk edge-switch? AtW Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 17. oktober 2016 Del Skrevet 17. oktober 2016 Ja det mener jeg også raid har lite å si, prøv PCI-E SSD eller SSD i minstefall. Jeg har samme erfaring mellom 2\4 gigabit\s er vanskelig å få høyere ved filoverføringer. Da man bør sette MTU og oppdatere drivere etc. Noen overrasker seg over? Hvorfor SFP+ klarer den seg med 4 kabler. Men TP cat6 må ha 8 for å få 10 gigabit? Noen som vil forklare? Om du med "SFP+" mener direct attach, så klarer den seg med færre kabler fordi rekkevidden er mye kortere. AtW 1 Lenke til kommentar
entername Skrevet 17. oktober 2016 Del Skrevet 17. oktober 2016 (endret) Venter på 2.5Gb til heimen. Er ganske mange utfordringer med 10Gb. Ein ting er jo utstyret som er dyrt og trekker ein god del meir strøm, men krava til kabling og gjer det jo tilnerma umulig å få den farten med mindre man har lyst å rive veggen og legge nye trekkerør. Tipper mange bedrifter er i samme situasjon. 10Gb er jo først og fremst nyttig mellom switsjer. Ut til eksmepelvis aksesspunkt eller servere er nokk 2.5Gb/5Gb meir enn nokk.For dei i tråden som sitter å lurer på korfor man skal ha meir enn 1Gb heime so handler det om multitasking. 1Gb helder lenge for filoverføringer, men vist eg og vil streame innhold frå ei masking til ei anna samtidig blir det veldig lite. Tenker då spesielt på game streaming som kjem meir og meir i vinden framover. Streaminga frå internett er fortsatt et ubetydelig problem ettersom bandbredda fortsatt er langt lavare enn 1Gb. Endret 17. oktober 2016 av entername Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 17. oktober 2016 Del Skrevet 17. oktober 2016 Venter på 2.5Gb til heimen. Er ganske mange utfordringer med 10Gb. Ein ting er jo utstyret som er dyrt og trekker ein god del meir strøm, men krava til kabling og gjer det jo tilnerma umulig å få den farten med mindre man har lyst å rive veggen og legge nye trekkerør. Tipper mange bedrifter er i samme situasjon. 10Gb er jo først og fremst nyttig mellom switsjer. Ut til eksmepelvis aksesspunkt er nokk 2.5Gb/5Gb meir enn nokk. For dei i tråden som sitter å lurer på korfor man skal ha meir enn 1Gb so handler det om multitasking. 1Gb helder lenge for filoverføringer, men vist eg og vil streame innhold frå ei masking til ei anna samtidig blir det veldig lite. Tenker då spesielt på game streaming som kjem meir og meir i vinden framover. Streaminga frå internett er fortsatt et ubetydelig problem ettersom bandbredda fortsatt er langt lavare enn 1Gb. Javel, hva baserer du den vurderingen på? At man må legge nye trekkerør for 10gbit? AtW Lenke til kommentar
Mazeking Skrevet 17. oktober 2016 Del Skrevet 17. oktober 2016 (endret) Som flere kommenterer her så har dette med 10Gb nettverk vært et merkelig beskyttet område. Rundt 1990 satt man å knota med Token Ring utstyr hjemme med coax og terminatorer. Etter hvert så fikk man da både 10 og 100 Mbit. Jeg husker ikke helt når jeg fikk min første hjemme switch med 1 Gb, men omkring 2000+ ish var det vel så så jeg det første 10Gb Ethernet utstyret på jobben og Cat 6 kabler.I så måte så gikk overgangen fra 10 ->100 -> 1000 Mbit forholdvis kjapt på forbruker utstyr og jammen har det ikke stått stille siden den overgangen på forbrukersiden.Det er 2.5 Gbit utstyr på vei ut i markedet nå i 2017 som kan kjøre på eksisterende kabling. Skulle dog gjerne ha sett noe kjappere på hjemmebane til filoverføringer og backup. Ja det blir kanskje for spesielt interesserte å overføre store billedbiblioteker.Om man sitter og setter opp sine egne servere og PC´er og trenger brutalt overføringshastighet og kan koble alt direkte kan rett og slett utgåtte fiberkort og fiberkabler være en gode idé. FC utstyr på 4-8 Gbit er det mange bedrifter som kaster. Støtter vel også kabellengder på ganske mange titalls meter. Kan fint kobles direkte mellom PC´er og servere om alt er stasjonært. Switcher derimot blir noe annet....Man kan også få tak i utgåtte dual og quad ethernet kort og bundle porter. Siste alternativ er å gå for 10 Gbit kort og koble disse direkte sammen uten switching. Det er dog ikke all verdens kabel lengde på kobber på 10 Gbit. Dessuten er kablene ganske feite og stive....Ser som sagt fram til at 2.5 Gbit kommer så man kan bruke den kablinga man allerede har lagt i veggen i huset. Endret 17. oktober 2016 av Mazeking Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå