Gå til innhold

Hvorfor bryr gud seg om filleting, men ikke om store ting

Anbefalte innlegg

Hva er det som galt? Hvorfor går nasjonene til krig og hvorfor hater folk hverandre, når de aller fleste vil ha fred? Er det en kraft som driver dem til å gjøre det som er ondt? Kan det være at en usynlig makt har herredømme over nasjonene. Mange har lurt på dette når de har tankt på alle de grusomme ting menneskene har gjort. Tenk på de fryktelig stridsgassene, napalmbombene og atombombene som de har brukt i sine kriger. Og tenk på flammekasterne, konsentrasjonleirene og utryddelsen av hjelpeløse mennesker. og så videre. Tror du at det er en tilfeldighet at alle disse grusomhetene har funnet sted? Menneskene er riktignok fullt ut i stand til å tenke ut og begå fryktelige handlinger, men vi kan spørre: Når vi tenker på hvor stor deres ondskap har vært, virker det ikke da som om de har påvirket av en ond, usynlig makt.

Vi behøver ikke å være i tvil om svaret. bibelen viser at en intelligent , usynlig person behersker både folk og nasjoner. Jesus kristus kalte denne mektige personen denne verdens fyrste. ( Joh 12:31 )  Hvem er han. Tenk på det som skjedde da Jesus skulle til å begynne sin tjeneste her på jorden. Det vil hjelpe oss til å finne svaret på dette spørsmålet. Bibelen forteller at Jesus drog ut i ødemarken etter at han var blitt døpt. Der ble han fristet av en usynlig skapning som ble kalt Satan Djevelen. En del av fristelsen blir beskrevet på denne måten: Så tok djevelen ham opp på et meget høyt fjell og viste ham alle verdens riker og deres herlighet og sa: Alt dette vil jeg gi deg, dersom du faller ned og tilber meg. Tilhørte virkelig alle verdens riker Djevelen Ja.

Guds ord kaller satan denne verdens gud ( 2.kor4:4 ) Dette hjelper oss å forstå hvorfor Jesus sa: Mitt rike er ikke av denne verden. ( Joh 18:36 ) Det hjelper oss også til å forstå hvorfor nasjonene hater hverandre og prøver å ødelegge hverandre, trass i at alle mennesker ønsker å leve i fred. Ja, Satan forføre hele verden ( Åp 12:9 ) Han vil gjerne forføre oss også. Han vil ikke at vi skal få det evige livs gave av Jehova Gud. Vi må derfor kjempe for ikke å bli påvirket av ham til å gjøre det onde. Vi må vite hvem satan er og hvordan han arbeider for å kunne motstå hans forsøk på å føre oss vill.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

I mitt kristne liv, så lenge jeg kan huske, så har jeg møtt på uttallige mennesker som forteller meg at de på en eller annen måte har kontakt med gud. Jeg vet ikke hvordan alle har kontakt med gud men det jeg vet er at de har fortalt meg at de har kontakt med gud og ganske mange av de jeg kjenner har også fått "tegn" fra gud, og igjen, mange av disse forteller at gud bryter inn i livene deres og bryr seg om hverdagen deres. Nesten irrelevante detaljer i livene deres, så forteller de at gud på en måte "detaljstyrer" og hjelper dem gjennom hverdagen.

Det jeg lurer på er, hvorfor hjelper gud disse folkene med disse små irrelevante detaljene, jeg mener, folk står opp om morgenen, får hjelp til å knyte skolissene, går på skole eller jobb, får hjelp gjennom skoleleksene, får hjelp på jobben, har lykke, små og store lykker gjennom hverdagen og mange forteller at dette er hjelp de får fra ovenfra.

La oss si at du får hjelp av gud til å komme deg gjennom hverdagen, han bryter f.eks inn og gir deg et mirakel som å unngå at du kjører utfor med bilen din, et mirakel han har sendt, det betyr ikke at du ville blitt drept eller skadet av bilulykken, men kanskje bare fått skader på bilen din, og gud sparte deg for skadene på bilen ved å gi deg et lite "bliss" mirakel i hverdagen din.

Men hvorfor bryr gud seg om alle disse menneskene som forteller meg at de har disse små hverdagslige mirakler sendt fra oven. Det jeg lurer på er, hvorfor brydde ikke gud seg om disse tingene jeg skal liste opp nedenfor her:

Andre verdenskrig: 74 millioner drept.

Taiping opprøret: 44 millioner drept.

Tre kongedømme krigen: 37 millioner drept.

Mongol erobringene: 34 millioner drept.

Europeisk kolonisering av amerika: 34 millioner drept.

Qing dynastiets erobring av ming dynastiet: 25 millioner drept.

Dungan opprøret: 20 millioner drept.

An Lushan opprøret: 18 millioner drept.

Første verdenskrig: 17 millioner drept.

Erobringen av Timur: 17 millioner drept.

Sivil krigen i Kina: 8 millioner drept.

Sivil krigen i russland: 6 millioner drept.

Tredveårs krigen: 5 millioner drept.

Napoleon krigene: 5 millioner drept.

Gule turban opprøret: 4 millioner drept.

Andre Kongo krigen: 3 millioner drept.

Franske religion krigene: 3 millioner drept.

Hundreårs krigen: 3 millioner drept.

Shaka erobringene: 2 millioner drept.

Afghanistan krigen: 2 millioner drept.

Sivil krig i Nigeria: 2 millioner drept.

Korstogene: 2 millioner drept.

Vietnam krigen: 1,5 millioner drept

Punic krigene: 1,5 millioner drept

Andre sivile krig i Sudan: 1,4 millioner drept

Korea krigen: 1,3 millioner drept.

Warring perioden: 1,3 millioner drept

Bangladesh frigjørings krigen: 2,5 millioner drept

Soviet-Afghanistan krigen: 1 million drept

Japans invasjon av Korea: 1 million drept

Du Wenxiu opprøret: 1 million drept.

Mexikanske revolusjon: 1 million drept.

Gallic krigene: 1 million drept.

Algerie krigen: ca 1 million drept.

Spanske sivile krigen: ca 1 million drept

Paraguay krigen: 600 tusen drept

Krig mot terror: ca 600 tusen drept

Iran-Iraq krigen: ca 600 tusen drept

Holocaust: 11 millioner drept

Ha shoah: 5 millioner drept

Ukrainske folkemord: 5 millioner drept

Sovietiske sult 1932: 4 millioner drept

Holocaust mot polakkene: 2,7 millioner drept

Kambodias drapsfelt: 2 millioner drept

Ottomanske holocaust: 2 millioner drept

Hutu og Tutsi holocaust: 1 million drept

Populasjonsoverføringer i Soviet: 1 million drept

Etnisk rensning av tyskere: 1 million drept

Armenske folkemord: 1 million drept

Qing folkemord: 1 million drept

Tyrkisk og kurdisk folkemord: ca 800 tusen drept

Rwanda folkemord: ca 700 tusen drept

Fransk erobring av Algerie: ca 700 tusen drept

Folkemord av indere: ca 600 tusen drept

Dzungar folkemord: ca 500 tusen drept

Gresk folkemord: ca 700 tusen drept

Etnisk rensning av Circassians: ca 500 tusen drept

Albigensian korstog: ca 500 tusen drept

Folkemord av bangladeshere i Pakistan: ca 500 tusen drept

Folkemord av innfødte brazilianere: ca 500 tusen drept

Kinesiske okkupasjon av Tibet: ca 400 tusen drept

Abdur Rahman rensning av Hazaras: ca 400 tusen drept

Kroatias holocaust: ca 400 tusen drept

Tidligere russiske rike: ca 350 tusen drept

Jeg orker ikke lage listen lengre, men der er mange flere tilfeller å nevne, dette er bare blåbæret på toppen av kaka. Ikke ta listen for å være nøyaktig, jeg laget den bare for å få frem poenget.

Hvorfor bryr gud seg om deg i hverdagen i små og store lykker, hvorfor hjelper gud kristne med små bagateller gjennom hverdagene sine, men brydde seg ikke om den listen jeg nevnte over, og gjør det heller ikke nå i dag med alt som skjer i verden.

Hvorfor bryr gud seg om "filleting" i folks kristne liv, og gir dem bittesmå mirakler gjennom hverdagene sine, men bryr seg ikke om noe av det i den listen over?

Fordi djevelen er denne verdens fyrste (jfr bibelen). Bibelen sier også "Min flokk hører min stemme, jeg kjenner dem og de følger meg"

Endret av marius77
Lenke til kommentar

Fordi djevelen er denne verdens fyrste (jfr bibelen). Bibelen sier også "Min flokk hører min stemme, jeg kjenner dem og de følger meg"

Igjen, hvor er denne guden hen når man trenger ham? Hvis denne guden hadde vært virkelig ville han faktisk ha hatt flere kilometer lange lister han skulle svar for hvorfor han ikke grep inn... Ja bortsett fra å gjøre mirakler for ligge sårene til gamle fete tanter på sørlandet da selvsagt... Mens fem millioner barn går til grunne i resten av verden HVERT år!!!! (13 698 barn under fem år dør HVER DAG...) 

Men dette er du ikke opplært til å tenke på vettu... Fokuser på "alt" det gode denne guden gjør, som barnelatter og regnbuen og slikt du... Alt dette andre har hverken du eller noen andre svar på, ja bortsett fra den latterlige figuren satan da... som gud aldri klarer å stoppe eller utmanuvrere..... 

Det du egentlig sier er at satan er den største og mektigste av disse to fantsiene... Det må jo være grunnen til at gud feiler hele tiden... Å vent, fri vilje ja, det er selvsagt de fem millioner døde barns fri vilje at de dør før de fyller fem... selvsagt... Gud har ingen skyld, det glemte jeg et øyeblikk... 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Et enkelt eksempel på logikk som passer bra for meg.

Drap av barn er uforbeholdent galt.

For gud derimot er det plutselig greit.

Hvorfor er det sånn?

Abort er lov, hvor går grensen?

Og hva bygger du denne absolutte moralen din på?

Til spørsmålet ditt vil uansett kristne svare at Gud gjør rett per definisjon. Om Gud dreper et barn for å ta det til himmelen, hva galt har da Gud gjort? 

Lenke til kommentar

Et enkelt eksempel på logikk som passer bra for meg.

Drap av barn er uforbeholdent galt.

For gud derimot er det plutselig greit.

Hvorfor er det sånn?

Til spørsmålet ditt vil uansett kristne svare at Gud gjør rett per definisjon. Om Gud dreper et barn for å ta det til himmelen, hva galt har da Gud gjort? 

Og derved dokumentere sitt eget vannvidd. Tro på Abrahams gud bør bli en diagnose, som krever behandling, om så ved dom.

Lenke til kommentar

Når det slutter å være cellene til mor... Da er det ikke lov lenger...

Finnes ingen absolutt moral, men enkelte ting, som å drepe uskyldige spebarn, er litt mer absolutt feil enn andre ting

Tja.... 

Var som tretten åring i begravelsen til min nærmeste nabo og gode venn, som hadde fryst ihjel på en skitur bare en kilometer vekk fra hjemmet sitt... 

Undfer begravelsen skulle presten selvsagt rettferdiggjøre dette, og guden sin, og klarte å påstå at gud trengte Arild mer enn oss og vet du, jeg trengte bare et eneste blikk på hans foreldre for å forstå at dette var ren, sjær uforfalsket løgn fra presten, for jeg har aldri sett to så til de grader sønderknuste mennesker enn de som satt der og sørget over sønnen sin... Så hva gjør gud feil? Nei si det du... Hva syntes du? 

Det var forøvrig det som trigget min exit ut av tankefengslet kristendom.... For det gikk opp for meg at prester juger så det renner av dem... og gud, hvis han hadde fantes, er en veldig primitiv, dum og urimelig fyr som var under pari av det jeg ville tilbe... 

Lenke til kommentar

Og derved dokumentere sitt eget vannvidd. Tro på Abrahams gud bør bli en diagnose, som krever behandling, om så ved dom.

Helt enig.... Religiøs tro har ødelagt så mye at det er på tide vi stopper galskapen.. At folk kan tro hva de vil hjemme, innenfor fire vegger, får så være, men utenfor de veggene bør slikt holdes kjeft om...

Lenke til kommentar

Når det slutter å være cellene til mor... Da er det ikke lov lenger...

Så frem til fødselen eller ved unnfangelsen? 

Finnes ingen absolutt moral, men enkelte ting, som å drepe uskyldige spebarn, er litt mer absolutt feil enn andre ting

Det er en selvmotsigelse.

Lenke til kommentar

Var det det guds engel gjorde med alle førstefødte i Egypt......tok dem til himmelen?

Var det i himmelen alle barna gud befalte Israel til å drepe i alle krigene de utførte i guds navn havnet?

Og anngående abort er det en helt annen debatt for de kristne annser en befruktet eggcelle som barn mens ikke alle er enige i det.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Et enkelt eksempel på logikk som passer bra for meg.Drap av barn er uforbeholdent galt.For gud derimot er det plutselig greit.Hvorfor er det sånn?

Ikke uforbeholdent, det er veldig mange situasjoner der det i følge bibelen er riktig å ta liv. I de ti bud står det at man ikke skal drepe, men det er "ulovlige" drap.
Jeg tenker fra et normalt menneskelig ståsted.

At bibelen tillater drap er jo det som er hele problemet.

Lenke til kommentar

Så du kjenner ikke til bakgrunnen til den norske abort lovgivningen? 

Cellene i mors underliv er hennes frem til den tolvte uka, da skjer det en forandring. Før den forandringen er det hennes celler og det blir derfor litt koko å påstå at det ikke er opp til henne å bestemme hva hun vil gjøre med dem, om hun beholde dem eller forkaste dem må derfor være opp til henne, ikke på bakgrunn av hva ignorante bronsealder menn trodde for lenge siden.... 

Lenke til kommentar

Cellene i mors underliv er hennes frem til den tolvte uka, da skjer det en forandring. Før den forandringen er det hennes celler og det blir derfor litt koko å påstå at det ikke er opp til henne å bestemme hva hun vil gjøre med dem, om hun beholde dem eller forkaste dem må derfor være opp til henne, ikke på bakgrunn av hva ignorante bronsealder menn trodde for lenge siden.... 

Ignorante bronsealder menn trodde at livet oppstod ved det første åndedrettet. 

Paradoksalt er det denne foraktelige vitenskapen som har ført til en forståelse av hvordan et foster utvikler seg.

Lenke til kommentar

Nei, det der er en vanlig misforståelse. Abortgrensen går ved tolv uker fordi da loven ble skrevet var det ved tolv uker man trygt kunne utføre aborten uten å skade mor. Det eneste du beviste nå er at du ikke har peiling på hva du snakker om, men likevel kritiserer andre for å være ignorante. Allerede ved befruktningen er det ikke mors celler, men du vil kanskje tillate abort frem til fødselen? Uansett har du ikke servert noe gyldig argument for når grensen skal gå. 

Og hvilken forandring skulle liksom skje etter tolv uker? Du prater bare tull ....

Og er det ikke på tide at du snart lærer at bronsealdermenn skrives i ett ord?

Var det det guds engel gjorde med alle førstefødte i Egypt......tok dem til himmelen?

Var det i himmelen alle barna gud befalte Israel til å drepe i alle krigene de utførte i guds navn havnet?

Og angående abort er det en helt annen debatt for de kristne anser en befruktet eggcelle som barn mens ikke alle er enige i det.

Kunne noen gitt deg et 100% sikkert svar på det hadde du nok fått det.

Når det gjelder abort så er begge sider av debatten særdeles lite vitenskapelige av seg. Se bare hvor mange som forsvarer den "magiske" 12. uken. En befruktet eggcelle vil om noen år kunne dyrkes fram i kuvøse. Det vil effektivt slå fast at barnet ikke er en del av mor slik mange abortforkjempere hevder. Argumentene til de aller fleste abortforkjemperne kan fort tillate at man setter barn ut i skogen for å dø. Selv om kristne er totalitære i sitt syn på abort, så er det, utrolig nok, det som har best støtte i vitenskapen med tanke på argumentene de serverer kontra motstanderne. 

Endret av nicho_meg
Lenke til kommentar

Synes abort debatten er uhyre interresant i kontekst opp mot barnedrap med tanke på at de kristne sidestiller drap av en 8 åring med abort av en mindre en 12 uker gammel celleklump samtidig som de rettferdiggjør at gud og guds folk i det gamle testamentet drepte barn.

Vi kan altså ikke kritisere gud for å drepe uskyldige barn da logikk ikke kan brukes mot gud, det samme med alle barn guds folk drepte mens fjerning av en celleklump i mors liv er feil basert på logikken at celleklumpen er nytt liv.

Hvorfor logikk her når den samme logikken ikke kan benyttes om gud?

Lenke til kommentar

Ang. logikk, jeg tror folk føler et ubehag rundt det å bruke logikk i kontekst gud fordi gud er teoretisk sett skaperen av alt og dermed vil ikke logikk kunne fungere i den samtalen.

Jeg tror dette er mer et kommunikasjonsproblem enn at det er et logisk problem.

Jeg tror problemet bunner ned til dette:

Kristnes mening: Logikk kan ikke avfeie en gud.

Ateisters mening: Gud er ikke logisk derfor fins han ikke.

Men begge påstandene er feil.

Endret av Rune48
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hva er ett barn for noe, altså før det gis navn og får såkalt opplæring/utdannelse, og begynner å tro på den programmeringen?

Hva annet enn en haug med celler ... litt større enn ett foster, men dog det samme

I det minste er endel religiøse helt konsekvente på det å ta liv uannsett hvor smått det nå er

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Ang. logikk, jeg tror folk føler et ubehag rundt det å bruke logikk i kontekst gud fordi gud er teoretisk sett skaperen av alt og dermed vil ikke logikk kunne fungere i den samtalen.

Jeg tror dette er mer et kommunikasjonsproblem enn at det er et logisk problem.

Jeg tror problemet bunner ned til dette:

Kristnes mening: Logikk kan ikke avfeie en gud.

Ateisters mening: Gud er ikke logisk derfor fins han ikke.

Men begge påstandene er feil.

Gud er "kjempe" logisk hvis premissene er sanne.

Problemet er vel mer at ateisten ikke har tilgang på noen metoder for å kunne si at premissene er sanne eller reflekterer virkeligheten.

Hvis en kristen har fått en åpenbaring fra Gud, så følger det logisk at den kristne tror at Gud eksisterer. I verdensbilde til ateisten eksisterer ikke åpenbaring som en kilde til kunnskap/sannhet.

Lenke til kommentar

404415

Det du snakker om nå handler ikke om å påvise eller avfeie guder, men det handler om at ateister ønsker å finne det rasjonelle i dette, men ikke å avfeie en gud. Ved å finne det rasjonelle så kan de "utveie" guden rasjonelt. Det er en viktig forskjell, faktisk.

Det fins ingen ateister i verden som ønsker å avfeie en gud som ikke eksisterer til å begynne med. Alle ateister søker å "utveie" guden.

Du kan gjerne erstatte ordet "utveie" med "utvanne" hvis det passer bedre.

Det fins to ting man kan gjøre, man kan forsøke å finne argumenter for og man kan forsøke å finne argumenter imot. Kristne driver for tiden å finne argumenter for og ateister forsøker for tiden å finne argumenter imot.

Alt til sin rette tid. Kristne mener at tiden er inne for å finne argumenter for og ateister mener at tiden er inne for å finne argumenter imot, fordi de føler seg trygge på fra det andre perspektivet (av en merkelig grunn).

Det er litt som når du skal dra på båttur i atlanterhavet, du slutter å lete etter krigsvrak fordi du føler deg trygg på at der ikke er flere vrak å finne.

Kanskje har båteieren hatt en veldig lang og fantastisk tur i atlanterhavet allerede og har sluttet å lete mer og har bestemt seg for å lete etter miner istedet.

Det jeg vet med sikkerhet er at de som fremdeles leter etter vrak har en tendens til optimisme og de som har sluttet å lete etter vrak har en tendens til pessimisme.

Men av og til så kjefter disse to menneskene på hverandre og beskylder hverandre for å være "letere etter krigsvrak". Det er ganske interessant.

Noen avfeier krigsvrak før de har letet en eneste gang etter de.

Når man har letet etter krigsvrak veldig lenge og ikke funnet mye, så blir en mer avhengig av å "notche" opp det intellektuelle aspektet av letingen for å bli stimulert nok til å gå videre med letingen, og letingen blir mer avhengig av intellektuell stimulans enn bare av å lete.

Så man ser, de som leter etter skip begynner i det små, kanskje med simpel dykking, men etter hvert går de hjem til skrivebordet og begynner å pusle med "biter" og driver med intellektuelle leker og så omdømmer de begrepet "vrakleting" til "avrakleting", puttet en 'a' foran.

De gamle mennene som har lett lenge etter skipsvrak føler ofte sinne og aggresjon når de lytter til de unge mennene som ønsker å fortsette å dykke etter skipsvrak. De føler frustrasjon og sinne, og de gir dem opp i enkelte perioder fordi de mener at de som dykker etter skipsvrak må være dumme.

Endret av Rune48
Lenke til kommentar

404415

Det du snakker om nå handler ikke om å påvise eller avfeie guder, men det handler om at ateister ønsker å finne det rasjonelle i dette, men ikke å avfeie en gud. Ved å finne det rasjonelle så kan de "utveie" guden rasjonelt. Det er en viktig forskjell, faktisk.

*snip*

Hei,

Ehm, beklager men du mistet meg i første avsnitt.

Jeg snakket strengt tatt om epistemologi. Om hvordan vi kommer frem til at det vi tror på er sant eller ikke.

Lenke til kommentar

404415

Ja til syvende og sist kommer det ned til "utvanning". Ved å eliminere de dårlige metodene kristne bruker kan de "utvanne" guder, men ikke avfeie de.

Hvis teorien om en gud kan sammenliknes med en drink, så er ateistenes metode å utvanne den drinken så mye at en kan si "Denne drinken smaker veldig dårlig nå, men den forsvinner aldri likevel"

Som sagt, ateister forsøker ikke å motbevise noe som ikke eksisterer til å begynne med, så "utvanning" er strategien og målet.

Endret av Rune48
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...