Rune48 Skrevet 17. oktober 2016 Del Skrevet 17. oktober 2016 Hei. I mitt kristne liv, så lenge jeg kan huske, så har jeg møtt på uttallige mennesker som forteller meg at de på en eller annen måte har kontakt med gud. Jeg vet ikke hvordan alle har kontakt med gud men det jeg vet er at de har fortalt meg at de har kontakt med gud og ganske mange av de jeg kjenner har også fått "tegn" fra gud, og igjen, mange av disse forteller at gud bryter inn i livene deres og bryr seg om hverdagen deres. Nesten irrelevante detaljer i livene deres, så forteller de at gud på en måte "detaljstyrer" og hjelper dem gjennom hverdagen. Det jeg lurer på er, hvorfor hjelper gud disse folkene med disse små irrelevante detaljene, jeg mener, folk står opp om morgenen, får hjelp til å knyte skolissene, går på skole eller jobb, får hjelp gjennom skoleleksene, får hjelp på jobben, har lykke, små og store lykker gjennom hverdagen og mange forteller at dette er hjelp de får fra ovenfra. La oss si at du får hjelp av gud til å komme deg gjennom hverdagen, han bryter f.eks inn og gir deg et mirakel som å unngå at du kjører utfor med bilen din, et mirakel han har sendt, det betyr ikke at du ville blitt drept eller skadet av bilulykken, men kanskje bare fått skader på bilen din, og gud sparte deg for skadene på bilen ved å gi deg et lite "bliss" mirakel i hverdagen din. Men hvorfor bryr gud seg om alle disse menneskene som forteller meg at de har disse små hverdagslige mirakler sendt fra oven. Det jeg lurer på er, hvorfor brydde ikke gud seg om disse tingene jeg skal liste opp nedenfor her: Andre verdenskrig: 74 millioner drept. Taiping opprøret: 44 millioner drept. Tre kongedømme krigen: 37 millioner drept. Mongol erobringene: 34 millioner drept. Europeisk kolonisering av amerika: 34 millioner drept. Qing dynastiets erobring av ming dynastiet: 25 millioner drept. Dungan opprøret: 20 millioner drept. An Lushan opprøret: 18 millioner drept. Første verdenskrig: 17 millioner drept. Erobringen av Timur: 17 millioner drept. Sivil krigen i Kina: 8 millioner drept. Sivil krigen i russland: 6 millioner drept. Tredveårs krigen: 5 millioner drept. Napoleon krigene: 5 millioner drept. Gule turban opprøret: 4 millioner drept. Andre Kongo krigen: 3 millioner drept. Franske religion krigene: 3 millioner drept. Hundreårs krigen: 3 millioner drept. Shaka erobringene: 2 millioner drept. Afghanistan krigen: 2 millioner drept. Sivil krig i Nigeria: 2 millioner drept. Korstogene: 2 millioner drept. Vietnam krigen: 1,5 millioner drept Punic krigene: 1,5 millioner drept Andre sivile krig i Sudan: 1,4 millioner drept Korea krigen: 1,3 millioner drept. Warring perioden: 1,3 millioner drept Bangladesh frigjørings krigen: 2,5 millioner drept Soviet-Afghanistan krigen: 1 million drept Japans invasjon av Korea: 1 million drept Du Wenxiu opprøret: 1 million drept. Mexikanske revolusjon: 1 million drept. Gallic krigene: 1 million drept. Algerie krigen: ca 1 million drept. Spanske sivile krigen: ca 1 million drept Paraguay krigen: 600 tusen drept Krig mot terror: ca 600 tusen drept Iran-Iraq krigen: ca 600 tusen drept Holocaust: 11 millioner drept Ha shoah: 5 millioner drept Ukrainske folkemord: 5 millioner drept Sovietiske sult 1932: 4 millioner drept Holocaust mot polakkene: 2,7 millioner drept Kambodias drapsfelt: 2 millioner drept Ottomanske holocaust: 2 millioner drept Hutu og Tutsi holocaust: 1 million drept Populasjonsoverføringer i Soviet: 1 million drept Etnisk rensning av tyskere: 1 million drept Armenske folkemord: 1 million drept Qing folkemord: 1 million drept Tyrkisk og kurdisk folkemord: ca 800 tusen drept Rwanda folkemord: ca 700 tusen drept Fransk erobring av Algerie: ca 700 tusen drept Folkemord av indere: ca 600 tusen drept Dzungar folkemord: ca 500 tusen drept Gresk folkemord: ca 700 tusen drept Etnisk rensning av Circassians: ca 500 tusen drept Albigensian korstog: ca 500 tusen drept Folkemord av bangladeshere i Pakistan: ca 500 tusen drept Folkemord av innfødte brazilianere: ca 500 tusen drept Kinesiske okkupasjon av Tibet: ca 400 tusen drept Abdur Rahman rensning av Hazaras: ca 400 tusen drept Kroatias holocaust: ca 400 tusen drept Tidligere russiske rike: ca 350 tusen drept Jeg orker ikke lage listen lengre, men der er mange flere tilfeller å nevne, dette er bare blåbæret på toppen av kaka. Ikke ta listen for å være nøyaktig, jeg laget den bare for å få frem poenget. Hvorfor bryr gud seg om deg i hverdagen i små og store lykker, hvorfor hjelper gud kristne med små bagateller gjennom hverdagene sine, men brydde seg ikke om den listen jeg nevnte over, og gjør det heller ikke nå i dag med alt som skjer i verden. Hvorfor bryr gud seg om "filleting" i folks kristne liv, og gir dem bittesmå mirakler gjennom hverdagene sine, men bryr seg ikke om noe av det i den listen over? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 17. oktober 2016 Del Skrevet 17. oktober 2016 Fordi de gir æren til gud for alle positive filleting som skjer i løpet av dagen. F.eks faller en brødskive på gulvet med pålegget opp takket være gud. Faller den med pålegget ned er det uflaks. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 17. oktober 2016 Del Skrevet 17. oktober 2016 Tror kristne/religiøse folk ville gjort lurt i å løfte blikket litt når det kommer til de gudene de setter sin lit til, slik du har gjort her, for dette er realiteten til både den kristne guden og alle andre guder... De store tingen evner disse gudene ikke å gjøre noe med, unnskyldningen er selvsagt at satan inspirerte, guds veier er uransakelige eller at vi har fri vilje som gud ikke ønsker å stille seg i veien for... Ligge sårene til fete gamle tanter derimot, DE har han tid til... Enda det er tantens frie vilje som har gjort henne fet... Det religiøse heller ikke evner å se er at deres guds gjerningen, eller totale fravær av sådan, mest av alt minner om at det ikke finnes noen gud... Men det aspektet er for skrekkelig til at de klarer å tenke seg det, for det betyr jo.... det betyr jo.... det BETYR jo at de mister troen, den deilige troen... Den kristne gud viste hvor totalt fraværende han er den første dagen i krigen mellom katolikker og protestanter... Hundre tusen ble drept i den krigen der ALLE kjempet for den samme guden fra den samme boka, men de ble ikke enige om penis størrelsen... Så stupide er vi mennesker at vi dreper andre mennesker over imaginære guder som det kun finnes innbilninger og fantasier for... Hvor dum er det mulig å bli?? Spør en religiøs... En annen ting som satte en fem toms spiker i gude kistelokket var den dagen de satte den første lyn avlederen på kirke tårnet.... Gud følger liksom med på ALT du gjør, sover eller våken.. Han vet når du synder, han vet når du tenker på synd, han vet hvem du ligger med og hvem du tenker å ligge med men han klarer ikke å forhindre et og annet tilfeldig lynnedslag setter fyr på huset der hans egne tilbedere tilber ham? Come on.... To weak, too stupid and way to imaginary.... Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 17. oktober 2016 Del Skrevet 17. oktober 2016 En annen ting som satte en fem toms spiker i gude kistelokket var den dagen de satte den første lyn avlederen på kirke tårnet.... Gud følger liksom med på ALT du gjør, sover eller våken.. Han vet når du synder, han vet når du tenker på synd, han vet hvem du ligger med og hvem du tenker å ligge med men han klarer ikke å forhindre et og annet tilfeldig lynnedslag setter fyr på huset der hans egne tilbedere tilber ham? Come on.... To weak, too stupid and way to imaginary.... Det morsomste med det hele er at de første lynværnanleggene på kirkebyggene ikke var særlig effektive da de var altfor underdimensjonerte og kirker har tatt fyr som følge av lynværnanlegget som trakk til seg lynnedlsagene. 1 Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 17. oktober 2016 Del Skrevet 17. oktober 2016 Som en ateist så mener jeg naturligvis ikke at det på noe punkt er en gud inne i bildet. Derimot så virker det på meg som om disse menneskene bruker gud som en forklaringen på de delene av deres liv som de ikke har full kontroll over. Å tenke over den problemstillingen som du tar opp her vil jeg tro er ubehagelig, på grunn av kognitiv dissonans, og er noe mange ubevisst unngår. Jeg syns dette er en interessant problemstillingen, og er nysgjerrig på om noen av forumets kristne kan gi fornuftige svar. 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg Isbilen Skrevet 17. oktober 2016 Populært innlegg Del Skrevet 17. oktober 2016 Hvis det fantes en allmektig bibelsk gud tror jeg han ville hatt et litt annet perspektiv enn det vi har. Men at han hjelper deg med syltetøyet på brødskiven ville nok vært et selvbedrag i alle fall. 11 Lenke til kommentar
RWS Skrevet 17. oktober 2016 Del Skrevet 17. oktober 2016 Hvis det fantes en allmektig bibelsk gud tror jeg han ville hatt et litt annet perspektiv enn det vi har. Men at han hjelper deg med syltetøyet på brødskiven ville nok vært et selvbedrag i alle fall. Ja ikke sant?? Blir bare latterlig at en gud som har stått bak dette ufattelig svære universet skulle hatt den RINGESTE interesse av å bli tilbedt av noen, bokstavelig talt, BITTESMÅ og totalt ubetydelige karbon baserte livsformer på denne bittelille ubetydelige planeten, og på toppen av det ventet 13,7 milliarder år på at vi var nok utviklet til å skrive hans selvbiografi... Skikkelig, skikkelig SKIKKELIG latterlig faktisk..... Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 17. oktober 2016 Del Skrevet 17. oktober 2016 Det med 13,7mrd. år er ikke helt riktig i følge ung jord kreasjonistene, de tror at jorda er 6000 år og at gud skapte universet på 6 dager. Altså skapte han universet og menneskene i løpet av ei kort uke for så å få tilbedelse med det samme. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 17. oktober 2016 Del Skrevet 17. oktober 2016 Det med 13,7mrd. år er ikke helt riktig i følge ung jord kreasjonistene, de tror at jorda er 6000 år og at gud skapte universet på 6 dager. Altså skapte han universet og menneskene i løpet av ei kort uke for så å få tilbedelse med det samme. Og da kan en jo spørre seg: Hva skulle han med de milliarder på milliarder på milliarder på milliarder av andre stjerner og planter når det var så om å gjøre å bli tilbedt av oss? Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 17. oktober 2016 Del Skrevet 17. oktober 2016 Søk opp det ondes problem så har du vel egentlig svaret på et du lurer på. Fri vilje er grunnen til det meste som går gale her i verden. Forøvrig er Isbilens bilde helt på viddene: Et allmektig vesen er ikke begrenset av at universet er uendelig stort, men enkelte mennesker er derimot ganske begrenset i sin tankegang. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 17. oktober 2016 Del Skrevet 17. oktober 2016 For ikke å snakke om paradokset ved å være allvitende. Da er det mye han må vite om, inkludert hvordan det føles å snorte kokain fra en prostituerts rumpe eller alt annet tøv alle menneskene på kloden kunne finne på å spørre om pluss masse mere. 1 Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 17. oktober 2016 Del Skrevet 17. oktober 2016 (endret) Søk opp det ondes problem så har du vel egentlig svaret på et du lurer på. Fri vilje er grunnen til det meste som går gale her i verden. Forøvrig er Isbilens bilde helt på viddene: Et allmektig vesen er ikke begrenset av at universet er uendelig stort, men enkelte mennesker er derimot ganske begrenset i sin tankegang. Jeg tror ikke det svarer på trådens tema. Vi har to premiss: (i) Gud blander seg inn i folks liv, og hjelper dem med små detaljer,og hjelper folk som generelt sett har det fint. (ii) Gud hjelper ikke folk med store problemer som omhandler liv og død for store folkemengder. Da hjelper det ikke å skylde på fri vilje, siden gud tydeligvis ikke plages av å påvirke enkelte sin frie vilje. Endret 17. oktober 2016 av Imlekk 1 Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 17. oktober 2016 Del Skrevet 17. oktober 2016 For ikke å snakke om paradokset ved å være allvitende. Da er det mye han må vite om, inkludert hvordan det føles å snorte kokain fra en prostituerts rumpe eller alt annet tøv alle menneskene på kloden kunne finne på å spørre om pluss masse mere. Problemet er at du prøver å bruke logikk til å trumfe alt. Logikk er bare logisk fordi logikk tilsier at logikk er logisk. Hvordan er det logisk? Jeg tror ikke det svarer på trådens tema. Vi har to premiss:(i) Gud blander seg inn i folks liv, og hjelper dem med små detaljer,og hjelper folk som generelt sett har det fint. (ii) Gud hjelper ikke folk med store problemer som omhandler liv og død for store folkemengder. Da hjelper det ikke å skylde på fri vilje, siden gud tydeligvis ikke plages av å påvirke enkelte sin frie vilje. Jeg ser ikke problemet? Eller mener du at Gud ikke lar folk ha fri vilje når han hjelper de som ber om hjelp? Å stoppe noen fra å drepe vil jo nettopp være undertrykking av den frie viljen. Og til slutt, hvem sier at Gud ikke bryr seg om store ting? Vi vet aldri hvilke ting som er avverget. Bare se på sikkerhetsrutiner, om de kommer før en ulykke vil ulykken aldri skje og ingen vet hva som kanskje kunne ha skjedd. 1 Lenke til kommentar
Pliscin Skrevet 17. oktober 2016 Del Skrevet 17. oktober 2016 Må man ikke tro på Gud for å oppleve mirakler? Lenke til kommentar
RWS Skrevet 17. oktober 2016 Del Skrevet 17. oktober 2016 Må man ikke tro på Gud for å oppleve mirakler? Hvorfor det? Ville ikke et mirakel vært like mirakuløst enten man tror eller ikke? Det er vel omvendt, til mer troende man er til mer tror man på mirakler... Lenke til kommentar
aklla Skrevet 17. oktober 2016 Del Skrevet 17. oktober 2016 Må man ikke tro på Gud for å oppleve mirakler?Du opplever også "mirakler" men du gir ikke gud æren for det."Det brukes flaks" har du sikkert tenkt mange ganger, der tenker kristne at det var ett lite mirakel. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 18. oktober 2016 Del Skrevet 18. oktober 2016 For ikke å snakke om paradokset ved å være allvitende. Da er det mye han må vite om, inkludert hvordan det føles å snorte kokain fra en prostituerts rumpe eller alt annet tøv alle menneskene på kloden kunne finne på å spørre om pluss masse mere. Problemet er at du prøver å bruke logikk til å trumfe alt. Logikk er bare logisk fordi logikk tilsier at logikk er logisk. Hvordan er det logisk? Så i følge deg kan man ikke bruke logikk mot gud.Ingen av påstandenen i den hellige boka lar seg bekjempes med logikk? Hva med logikken som de kristne bruker for f.eks. arvesynden? Eller kan vi kaste all logikk i bibelen over bord samtidig? Lenke til kommentar
toro6 Skrevet 18. oktober 2016 Del Skrevet 18. oktober 2016 For ikke å snakke om paradokset ved å være allvitende. Da er det mye han må vite om, inkludert hvordan det føles å snorte kokain fra en prostituerts rumpe eller alt annet tøv alle menneskene på kloden kunne finne på å spørre om pluss masse mere. Han vil jo også inneha total kunnskap om ekstrem smerte, både den psykiske og fysiske typen. Allikevel fortsetter han med å utsette menneskene for det.. Tidenes verste sadist. Men det er kanskje ikke så rart, jeg hadde følt at evigheten var litt kjedelig.. 1 Lenke til kommentar
Cair Paravel Skrevet 18. oktober 2016 Del Skrevet 18. oktober 2016 Som en ateist så mener jeg naturligvis ikke at det på noe punkt er en gud inne i bildet. Derimot så virker det på meg som om disse menneskene bruker gud som en forklaringen på de delene av deres liv som de ikke har full kontroll over. Å tenke over den problemstillingen som du tar opp her vil jeg tro er ubehagelig, på grunn av kognitiv dissonans, og er noe mange ubevisst unngår. Jeg syns dette er en interessant problemstillingen, og er nysgjerrig på om noen av forumets kristne kan gi fornuftige svar. Det er mykje i livet vi manglar kontroll på. Her kjem Gud inn og styrer tilfeldighetene til vårt beste. Gud er berre god og elskar oss. Når vi ser tilbake kan vi tydeleg sjå Guds ledelse. Og Gud elskar også ein ærleg ateist. Han vil openberre seg for alle. Sjukdom, alderdom, psykiske plager, krig, naud, svolt, einsemd, tortur - alt dette kjem frå helvete. Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 18. oktober 2016 Del Skrevet 18. oktober 2016 Så i følge deg kan man ikke bruke logikk mot gud.Ingen av påstandenen i den hellige boka lar seg bekjempes med logikk? Hva med logikken som de kristne bruker for f.eks. arvesynden? Eller kan vi kaste all logikk i bibelen over bord samtidig? Nei, jeg vil bare ha et bevis på at du kan bruke logikk til å bevise alt. Din tiltro til logikk er ikke bedre enn kristnes tiltro til Gud. Hvorfor er det du som har rett og de som tar feil? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå