Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Er alle virksomheter pliktig til å følge statens personalhåndbok?

lesles

Anbefalte innlegg

Hei, 

mitt spørsmål er om alle virksomheter er pliktig å følge statens personalhåndbok? Også privat sektor?

Jeg jobber som controller, og studerer master i økonomi (relevant for jobben). 

Jeg søkte permisjon fra jobben (privat virksomhet) pga eksamener, men fikk kun 5 dager permisjon med lønn.

Leser nå her: https://lovdata.no/dokument/SPH/sph-2016/KAPITTEL_9-11-10#KAPITTEL_9-11-10

at jeg har rett på permisjon for inntil 21 dager med lønn dersom utdannelsen er til nytte for virksomheten. Og det er den i dette tilfellet. Jeg får heller ikke stipend.

Har jeg rett på flere fri dager? Jeg har total 3 eksamener i desember, 10 poeng på hvert emne.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Statens personalhåndbok gjelder når staten er arbeidsgiver, det står i innledningen i håndboken:

"1.1 Innledning

Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD) ivaretar statens sentrale arbeidsgiverfunksjon. Dette ansvaret innebærer bl.a. å gi rammer for utøvelsen og utviklingen av arbeidsgiverfunksjonen i statlige virksomheter. KMD inngår avtaler med hovedsammenslutningene om lønns- og arbeidsvilkår for de tilsatte, og forvalter lover på det statlige arbeidsrettslige feltet som gjelder hele statsforvaltningen; tjenestemannsloven og tjenestetvistloven. KMD har ansvaret for å ta initiativ til endringer innenfor den samlete statlige arbeidsgiver- og personalpolitikken overfor regjeringen og forberede forslag til Stortinget."

Endret av what_no2000
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...