lesles Skrevet 16. oktober 2016 Del Skrevet 16. oktober 2016 Hei, mitt spørsmål er om alle virksomheter er pliktig å følge statens personalhåndbok? Også privat sektor? Jeg jobber som controller, og studerer master i økonomi (relevant for jobben). Jeg søkte permisjon fra jobben (privat virksomhet) pga eksamener, men fikk kun 5 dager permisjon med lønn. Leser nå her: https://lovdata.no/dokument/SPH/sph-2016/KAPITTEL_9-11-10#KAPITTEL_9-11-10 at jeg har rett på permisjon for inntil 21 dager med lønn dersom utdannelsen er til nytte for virksomheten. Og det er den i dette tilfellet. Jeg får heller ikke stipend. Har jeg rett på flere fri dager? Jeg har total 3 eksamener i desember, 10 poeng på hvert emne. Lenke til kommentar
what_no2000 Skrevet 16. oktober 2016 Del Skrevet 16. oktober 2016 (endret) Statens personalhåndbok gjelder når staten er arbeidsgiver, det står i innledningen i håndboken: "1.1 InnledningKommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD) ivaretar statens sentrale arbeidsgiverfunksjon. Dette ansvaret innebærer bl.a. å gi rammer for utøvelsen og utviklingen av arbeidsgiverfunksjonen i statlige virksomheter. KMD inngår avtaler med hovedsammenslutningene om lønns- og arbeidsvilkår for de tilsatte, og forvalter lover på det statlige arbeidsrettslige feltet som gjelder hele statsforvaltningen; tjenestemannsloven og tjenestetvistloven. KMD har ansvaret for å ta initiativ til endringer innenfor den samlete statlige arbeidsgiver- og personalpolitikken overfor regjeringen og forberede forslag til Stortinget." Endret 16. oktober 2016 av what_no2000 1 Lenke til kommentar
lesles Skrevet 16. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2016 Statens personalhåndbok gjelder når staten er arbeidsgiver, det står i innledningen i håndboken. Det hadde jeg tydeligvis ikke fått med meg, takk for rask svar. Sier arbeidsmiljøloven noe vedrørende dette? Lenke til kommentar
what_no2000 Skrevet 16. oktober 2016 Del Skrevet 16. oktober 2016 Du har "§ 12-11. Utdanningspermisjon" i arbeidsmiljøloven, men merk at den bestemmelsen ikke sier at du har rett til lønn under permisjonen.Se https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-62/KAPITTEL_12#§12-11 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå