Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilen mister plutselig kraft


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har hatt et problem med en Opel Combo 2009 modell CDTI 1,3 i over ett år nå. (Har ikke kjørt den så mye)

 

Når jeg starter opp og kjører litt så er bilen helt normal uten noen varsel, men når jeg gasser i litt mer f.eks holder gassen inne fra 60 - 80km/t eller 80 - 100km/t osv.. Så helt plutselig bremser den litt opp og begynner å dra dårlig. I oppoverbakker går den f.eks ned fra 110 - 60/70km/t. Og varsellampe begynner å blinke.

 

MEN når jeg stopper bilen og og starter på nytt så er bilen helt fin igjen.

 

 

 

Noen som vet hva problemet kan være?

 

 

Tusen takk på forhånd!

Endret av TheyStoleMyName
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det spørs. Skal du få det gjort profft på merkeverksted så ligger det nok på rundt en 1000-lapp, mens en adapter og mobilapp ligger på kanskje 300kr.

 

Spør du på de riktige stedene så er det sikkert noen som kan gjøre det for deg mot en liten betaling.

 

Hva heter denne adapteren/appen og hvor kan jeg kjøpe den? Kan den eventuelt brukes til andre biler? F.eks Nissan Leaf?

Lenke til kommentar

Det er en ODB2-adapter, og du finner det på blant annet Teknikmagasinet. Bare kjøp en med Bluetooth, så kan du koble den til diagnose-apper som f.eks Torque.

 

ODB2 er standard på alle biler siden 1998 tror jeg, så du skal ha det i både din bil og i Nissan LEAF. Disse kan bare gjøre en generisk diagnose, men hvis du har motorlampe som blinker så vil du garantert finne noe på det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

 

Les feilkoder. Hvis motorlampe lyser eller har lyst så har du garantert en forklaring i systemet. Jeg tipper du har en lean-feilkode og at dieselpumpen er dårlig.

 

Har utsatt å se på det så nøye. Men hvor mye koster det å få lest opp feilkoder?

 

Du må i det minste ha en enkel OBD2 "reader" (ett "interface") du kobler til OBD2/Diagnose-kontakt.

Biltema selger slikt, og  du finner mange varianter på nett.

De enkleste kan kun lese "generiske" feilkoder, så som regel er det du avhengig av "proprietær" software til ditt bilmerke -  i dette tilfellet Opel.

Har brukt Opelscanner på ett par gamle Opel-modeller i familien (Astra 99 og Vectra 97).

 

Det høres mer ut som du har fått en "overboost-condition" utifra det du beskriver.

Da går ECU i nødmodus og det holder å stoppe/starte motor for å komme ut av nødmodus.

Er det feil på pumpa/sugeventiler så får du ikke slike symptomer.

 

Edit:

Var litt seint ute. Gavekort har gitt deg tips, men ikke forvent deg mer enn at du får lest ut en kode (f.eks. P1251) 

Har slitt med en eldre Previa med tilsvarende symptomer.

Bytta turbo (helvete å jobbe på denne modellen), men det var unødvendig.

Var ikke noe galt med orignalturbo etter 200k. VNT mekansiksmen fungerte upåklagelig.

Men har byttet det meste av elektronikken som styrer både VNT/turbotrykk samt EGR.

Da har det fungert upåklagelig siden.

 

Har også hatt problem med sugeventiler på denne motoren. Byttet to ganger.

Da er symptomene tap av all effekt.

 

Edit2:

Forferdelig mange skrivefeil!!! (sikkert flere igjen). :(

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Det høres mer ut som du har fått en "overboost-condition" utifra det du beskriver.

Da går ECU i nødmodus og det holder å stoppe/starte motor for å komme ut av nødmodus.

Er det feil på pumpa/sugeventiler så får du ikke slike symptomer.

 

 

Dette er grunnen til at du skal ta diagnose ja. Men lavt dieseltrykk kan etter min erfaring gi problemer som TS beskriver.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

 

Det høres mer ut som du har fått en "overboost-condition" utifra det du beskriver.

Da går ECU i nødmodus og det holder å stoppe/starte motor for å komme ut av nødmodus.

Er det feil på pumpa/sugeventiler så får du ikke slike symptomer.

 

 

Dette er grunnen til at du skal ta diagnose ja. Men lavt dieseltrykk kan etter min erfaring gi problemer som TS beskriver.

 

 

Min erfaring er at da går ikke problemet bort ved å stoppe og starte motor.

Men dette er jo basert på problem med en spesifikk modell (Previa), så dette kan helt sikkert variere.

Men ja, dersom det er problem med dieseltilførsel, typisk i situasjoner hvor det kreves nok diesel (pådrag/boost-condtion) så vil feil/mangel med pumpe gi nødmodus.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Når jeg starter opp og kjører litt så er bilen helt normal uten noen varsel, men når jeg gasser i litt mer f.eks holder gassen inne fra 60 - 80km/t eller 80 - 100km/t osv.. Så helt plutselig bremser den litt opp og begynner å dra dårlig. I oppoverbakker går den f.eks ned fra 110 - 60/70km/t. Og varsellampe begynner å blinke.

 

MEN når jeg stopper bilen og og starter på nytt så er bilen helt fin igjen.

 

 

 

Noen som vet hva problemet kan være?

Det kan være en av slangene koblet til turboen som har hoppet av. Disse slangene er ikke spesielt godt festet. Følg alle slanger fra turboen og se om en av dem har hoppet av. Sjekk begge ender.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Det er en ODB2-adapter, og du finner det på blant annet Teknikmagasinet. Bare kjøp en med Bluetooth, så kan du koble den til diagnose-apper som f.eks Torque.

Dersom du har Android-mobil (eller nettbrett) kan du bruke Bluetooth, men hvis du har iOS (iPhone/iPad/iPod) må du ha wifi-utgaven.

 

Uansett: Mye ubrukelige enheter på ebay, har en skuff full med slike, og ingen virker. Endte opp med å kjøpe en komplett dings, omtrent som denne: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Feilkodeleser-2000031400/ Den funker fint hos meg (VAG-utgaven, riktignok).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg kjøpte en generisk kinadrit, og den har fungert fint i to år. Jeg har riktignok Android.

På hvor mange biler har du brukt dette?

Og hva har du kunnet feilsøke (annet en generiske OBD-koder)?

Du skriver over her som om du har erfaring med feil med dieselpumper.

Til slik feilsøking må du nok ha *dyrt* og modell-spesifikk diagnose-utstyr.

 

Som "Zanta" over her har jeg *mange* slike "duppedingser", og har drevet med det i mange år. (Hobbybruk).

Du får det du betaler for, og det er *software* som teller.

 

OBD-adaptere (bluethooth, WiFi, kabel) er aldri bedre enn software som kommuniserer med ECU'ene i bilen.

App'er på Android eller iOS er bare å glemme for annet enn (gjentar meg selv) helt basale ting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...