Hårek Skrevet 16. oktober 2016 Del Skrevet 16. oktober 2016 Har et gulvvarme anlegg med en liten Høiax tank og to 6 kW kolber styrt av Backer K11A termostat. Denne termostaten er noe problematisk. Har byttet to ganger på 15 år pga brente kontakter. Og nå er den defekt igjen, kobler ut på overtemperatur hele tiden. Jeg ønsker ikke å bruke mer penger på disse svindyre mekaniske termostatene. Håper det finnes et mer holdbart elektronisk alternativ. Noen som har noe å anbefale? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 17. oktober 2016 Del Skrevet 17. oktober 2016 Den mekaniske termostaten slipper du ikke unna men om den istedenfor å dra lasta direkte kan den brukes til å styre en kontaktor istedenfor, men husk å dimensjonere kontaktoren godt nok for termostatdrift tar hardt på kontaktsettene. Termostaten bruker et bikapilærrør som sitter inni tanken sammen med elementet for å regulere med. At den slår ut på overtemperatur kan tyde på at kontaktsettet som regulerer driftstemperatur har sveiset seg, men ikke godt å si uten å ha feilsøkt på det. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 17. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2016 Det er mekaniske brytere, dvs lysbue, jeg hadde håpet å slippe unna. Termostaten kobler inn minst 5 ganger i timen. Har funnet noe som heter Elektronisk K31e el-kolbestyring 2-6 kW, men det står lite om hva det er. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 18. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2016 Det var en sveiseperle på kontakten: Har nå byttet selve kontaktpunktet fra en av de gamle jeg har liggende. Det varer vel en stund. I 2011 betalte jeg kr 2187 for en ny koblingsboks. Og nå skal noen ha kr 4443. Det er grovt overpriset. Fikk nå avklart at K31 som jeg linket til er helt elektronisk. Har tenkt å prøve en slik. Lenke til kommentar
HåvardGj Skrevet 19. oktober 2016 Del Skrevet 19. oktober 2016 et alternativ kan være å få koblet om til et SSR (solid state relay), som vil fjerne problematikken med brente kontaktsett. bruk det mekaniske kontaktsettet til styrestrøm til SSR-en =) Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 20. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2016 Fikk nå avklart at leverandøren av K31 ikke forstår teknologien. Han svarte "K31e er elektronisk uten mekanisk kontaktor". Men nå ser jeg at den inneholder Omron G2RL releer. Er muligens likevel å foretrekke framfor den overprisede termostaten. PCB releer kan byttes ut for en rimeligere sum. Å sette inne en IGBT/SSR er nok mulig, men det blir en del jobb med å få laget en god montering. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 21. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2016 Har nå koblet opp K31. Det ble ganske trangt, den er tydeligvis tilpasset en annen type kolbe. Enden på elementene stikker godt inn i boksen. En forskjell er at K11A har to-trinns termostat som kobler inn halv effekt, mens K31 kobler inn full effekt. Hysteresen er også mindre, så frekvensen for inn og utkobling blir 3 ganger høyere. Det kan bety at releene får begrenset levetid. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 20. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2017 et alternativ kan være å få koblet om til et SSR (solid state relay), som vil fjerne problematikken med brente kontaktsett. bruk det mekaniske kontaktsettet til styrestrøm til SSR-en =) Ja, det var det jeg til slutt valgte å gjøre. Fant gode SSR på eBay. Ble en del jobb å bygge et lite styreskap, men nå er det i drift. Stoler ikke på at K31 varer i årevis. Har allerede byttet den på reklamasjon, da den plutselig sluttet å fungere pga vakkelkontakt. Nå blir SSR kolben den primære, med K31 som backup. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå