Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Fikse oppvaskmaskin - vasker for dårlig, og vondt lukt

Anbefalte innlegg

• 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Nå tok jeg ut en "ren" skål, og den luktet sur melk. Finnes det maskiner på markedet som ikke har dette problemet, som jeg kan bytte til?

Teknikeren gjorde ingenting. Bare sjekket at den tok inn vann og pumpet det ut.

Filtrene i bunnen har jeg prøvd å rengjøre ofte, uten noe resultat.

Ved å sette middsagstallerknene opp ned, sånn at de spyles av den underste armen, har de blitt rene. Dvs. ingen ekstra lukt på dem, sammenlignet med resten av oppvasken. Så manglende hull under midterste arm er definitivt en design-defekt.

Er det en mulighet for å "lure" sensoren til å tro at vannet er skittent?

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Hører du om den bytter mellom øvre og nedre spylearm? Det er en vekselventil som skifter mellom øvre og nedre spylearm flere ganger iløpe av et vaskeprogram. Du hører det godt når den gjør dette. Har vært noen tilfeller hvor det har havnet f.eks. fiskeben nede i den og blokkerer den, så den ikke veksler og spyletrykket blir dårligere.

Og, har du prøvd å kjørt med rensemiddel på intensiv vask?

Lenke til kommentar

Prøv å plukke ut alt som ser ut som det kan plukkes ut. Demonter spylearmer, tilførselsrør, ALT! Dra gjerne frem bitssett og skru ut det du måtte finne av lett tilgjengelige deksler. Sørg så for at disse er tomme for gørr og rene. Du må også skru av tilførselsslangen, der sitter ofte en sil som kanskje har tettet seg og hindrer vanntilførselen. Mulig at der sitter en sil i andre enden av den slangen også.

Endret av Carpe Dam
Lenke til kommentar

Den råtne lukta kommer garantert av noe som sitter fast og koser seg et sted. At den ikke vasker rent kan komme av for lavt vanntrykk, eller som noen her har sagt at det er for lite møkk til at "automagien" virker. Alternativt kan vel også vannkvalitet eller vaskepulverkvalitet ha noe å si. Eller alt i kombinasjon.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte ny Bosch oppvask for et par måneder siden og er kjempefornøyd. Jeg merket en gang det ble en jævlig lukt inne i maskinen, men det var trolig pga. at den sto full med skittne tallerkner osv. et par dager med lukket dør. Men etter et par intensiv vask og god lufting etter vaskene ble lukta borte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...