Emancipate Skrevet 16. oktober 2016 Del Skrevet 16. oktober 2016 Oppvaskmaskinen min nekter å vaske rent, og har dessuten fått en råtten lukt. Jeg har prøvd å rense filter, kjøre maskinrens (flere ganger), kjøre med klor (flere ganger), eddik, tabletter, pulver, la maskina stå oppe og tørke mellom hver vask, og selvsagt kjøre på maks temperatur. Jeg skyller selvsagt godt av alt med vann før jeg setter det inn. Men jeg har også prøvd det motsatte, med katastrofalt resultat. Ikke noe av dette hjelper. Problemene står i kø: * Oppvasken lukter råttent og direkte motbydelig. * Oppvasken lukter av det som puttes inn. Har jeg spist burger, så lukter det burger av alt. Melk lukter surt, løk - glem det! Dette gjør også at det er umulig å vaske gryter i maskina. * Oppvasken lukter oppvaskvann. * Bestikk får et belegg på seg. * Bestikk får belegg akkurat der det er i kontakt med bestikkhylla. Med oppvasken mener jeg altså tallerkner, kniver og glass. Oppvaskmaskina det gjelder er en relativt ny og dyr "premium"-maskin som kostet 6700 kroner. Den har aldri vasket rent, men den råtne lukta kom etter hvert. Her er den: http://www.tretti.no/hvitevarer/oppvaskmaskiner/60-cm-brede/bosch-smu69t32sk Bosch SMU69T32SK. Er det noe mer jeg kan gjøre? Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 16. oktober 2016 Del Skrevet 16. oktober 2016 Vil anbefale å ringe Bosch på tlf 22660600 eller registrere her for å få service på maskinen. Kan høres ut som maskinen ikke varmer opp vannet som den skal. Er det varm når du åpner maskinen etter vask? Har du prøvd forskjellige program? Er det varmt hvis du lukker opp maskinen under vasken litt etter at såpekoppen åpnes? Kan også skje hvis tømmeslangen er koblet feil (for lavt) og maskinen brukes skjeldent. Da kan det komme vann fra utslagsvasken som legger seg i maskinen. Går spylearmene fritt? Vil normalt høre på lyden at det fungerer selv om den har ganske lavt støynivå. Jeg skyller selvsagt godt av alt med vann før jeg setter det inn. Det skal du ikke gjøre, ref bruksanvisningen. Særlig hvis du bruker auto-program. 1 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 16. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2016 (endret) Jeg har prøvd samtlige program. Jeg har testet varmen med steketermometer liggende i bunnen. Det varmeste programmet heter 65-75 grader. Det holdt 65 grader, og 70 grader ved siste skylling. Men 65 grader må holdes i 40 minutter for desinfeksjon, og så lenge tror jeg ikke den holdt 65 grader. Jeg skyller selvsagt godt av alt med vann før jeg setter det inn.Det skal du ikke gjøre, ref bruksanvisningen. Særlig hvis du bruker auto-program. Som sagt har jeg også prøvd det motsatte - med katastrofalt resultat. Da blir resultatet enda verre. Ja, tømmeslangen er koblet lavt. Men det er masse vann igjen i bunnkoppen selv rett etter at maskinen er kjørt. Ikke i bunnen av maskina, men nedi hullet under rista. Det kommer ikke fra vasken, men er restvann fra skylling. Vil normalt høre på lyden at det fungerer selv om den har ganske lavt støynivå.Lavt støynivå? Bløffer du?!? Spylingen treffer døra direkte, så det er ikke noe problem å høre. Design-defekt av dimensjoner. Og jeg kjøpte denne maskina pga lavt støynivå (40 dB)... Ja, spylearmene går rundt. Endret 17. oktober 2016 av Emancipate Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 16. oktober 2016 Del Skrevet 16. oktober 2016 (endret) Jeg har prøvd samtlige program. Jeg har testet varmen med steketermometer liggende i bunnen. Det varmeste programmet heter 65-75 grader. Det holdt 65 grader, og 70 grader ved siste skylling. Men 65 grader må holdes i 40 minutter for desinfeksjon, og så lenge tror jeg ikke den holdt 65 grader. Maskiner til husholdingsbruk holder høyeste temperatur bare en kort stund. Hvis den blir varm og du bruker oppvaskmiddel av normal kvalitet og nogenlunde riktig dosering så burde det fungert. Men det er masse vann igjen i bunnkoppen selv rett etter at maskinen er kjørt. Ikke i bunnen av maskina, men nedi hullet under rista. Det kommer ikke fra vasken, men er restvann fra skylling. Det er alltid vann igjen i brønnen under sila. Poenget var at hvis tømmeslangen ligger for lavt og tilkoblet vannlås, så vil det komme noe vann tilbake over tid. Problemet er størst hos de som vasker opp noe for hånd og kjører oppvaskmaskinen bare et par ganger i uka. Lavt støynivå? Bløffer du?!? Spylingen treffer døra direkte, så det er ikke noe problem å høre. Design-defekt av dimensjoner. Og jeg kjøpte denne maskina pga lavt støynivå (40 dB)... Ja, spylearmene går rundt. Ved tom maskin vil man høre mye, men fylt opp skal det ikke være så mye som treffer rett på døra. Denne maskinen skal være temmelig stillegående. Kanskje det sitter noe i dyse(-r) i spylearmen(-e)? Da vasker den dårlig og vil låte mer fordi spyletrykket i de åpne dysene blir høyere. Løsning: Kontakt Bosch for å reklamere på maskinen så sant den er riktig brukt, montert og vedlikeholdt. Endret 17. oktober 2016 av Mr D Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 16. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2016 Jeg googlet problemet med spyling direkte i døra, og da kom det opp en annen som var misfornøyd, og representaten for bosch hadde da sagt at det var normalt. Problemet med å kontakte bosch er bl.a. at jeg er redd for at de gir meg en regning for service, og ei heller fikser maskinen, fordi de ikke finner noe i veien med den. (Spør du meg, skyldes problemet en design-defekt der de rett og slett har valgt å bruke for lite vann for å få en god energimerking.) I tillegg er jeg kronisk syk, så jeg har ikke så mye energi å bruke på problemet. Det er grunnen til at jeg ikke har klagd på den før. Hvis jeg fester slangen helt oppe (noe jeg nå har gjort), vil det ikke gjøre det vanskeligere for maskinen å pumpe ut vannet? Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 16. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2016 Og den tredje grunnen til at jeg ikke klagde, var at når jeg skulle gå inn å klage, så virket ikke kontaktskjemaet. Men nå ser det ut til at det er i orden igjen. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 16. oktober 2016 Del Skrevet 16. oktober 2016 Jeg på min Bosch har jeg to ganger måtte skru av deksel over pumpe (inni maskinen). 2-3 Torx skruer. Gummistrikk og annet gjorde at pumpen ikke fungerer. Et siste tips er å slenge et Gopro kamera og sjekke at maskinen spyler skikkelig. Velg lav temperatur og ta ut kamera før tørking. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 16. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2016 Maskinen spyler, problemet er ikke løse matrester, men lukt. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 20. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2016 Tekniker har vært og sett på maskinen, uten å ha funnet noe i veien med den. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 21. oktober 2016 Del Skrevet 21. oktober 2016 Hvordan kan den være relativt ny når den ikke finnes noen plass... (utgått modell) Prøvd andre vasketabletter? Renset filter? Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 22. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2016 3 år gammel = relativt ny. Jeg har prøvd det du sa. Nå har jeg kjørt den på maks 4-5 ganger, hvorav 1 med klor, og den lukter bedre. Vi får se om det holder seg, det gjorde det ikke sist gang. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 28. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2016 Den middagstallerkenen jeg tok ut til middag i dag luktet ganske enkelt vondt. Så da kom jeg på å sjekke om hullene på spylearmen som spyler fronten på tallerknene var tette. Guess what? Det er ikke noen hull der. Maskinen er designet sånn at det ikke er noen stråler som spyler direkte på der man har spist av tallerkenen. Utrolig provoserende, med mindre dette er gjort bevisst for at vaskemiddelet skal få sitte på. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 28. oktober 2016 Del Skrevet 28. oktober 2016 ... Så da kom jeg på å sjekke om hullene på spylearmen som spyler fronten på tallerknene var tette. Guess what? Det er ikke noen hull der... Hva er det du prøver å forklare? Det er ingen egen spylearm som spyler fronten på tallerknene. Maskinen har to spylearmer (i tillegg til en "dusj" i taket). En nedre spylearm i bunnen og en øvre spylearm som henger under overkurven. Middagstallerkener i underkurven spyles av nedre spylearm, og hvis den ikke har dyser på oversiden, så er det en feil. Og jeg foreslo i post #4 å sjekke dysene i spylearmene... Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 28. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2016 (endret) Middagstallerkener i underkurven spyles av nedre spylearmNettopp. Og fordi tallerkner stilles opp på skrå: Så vil strålen fra undersiden (som går rett opp) treffe baksiden av tallerknene, ikke forsiden, der de er skitne. Den øvre spylearmen burde hatt hull under. Endret 28. oktober 2016 av Emancipate Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 28. oktober 2016 Del Skrevet 28. oktober 2016 Dysene er ikke rettet rett opp, men i forskjellige vinkler. Slik fungerer alle vanlige oppvaskmaskiner. Noen maskiner har en eller to dyser nedover på øvre arm slik som på tuppen på den på bildet. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 28. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2016 Ok. Bortsett fra at det ikke blir rent. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 28. oktober 2016 Del Skrevet 28. oktober 2016 Jeg har det samme i min og alt blir reint til meg, selv på det korteste programmet med 2-ukers skitne tallerkner Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 28. oktober 2016 Del Skrevet 28. oktober 2016 Jeg skyller selvsagt godt av alt med vann før jeg setter det inn.Det skal du ikke gjøre, ref bruksanvisningen. Særlig hvis du bruker auto-program. Personlig syns jeg man skal gi f.. i bruksanvisninger som strider mot sunn fornuft. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 29. oktober 2016 Del Skrevet 29. oktober 2016 Jeg skyller selvsagt godt av alt med vann før jeg setter det inn.Det skal du ikke gjøre, ref bruksanvisningen. Særlig hvis du bruker auto-program.Personlig syns jeg man skal gi f.. i bruksanvisninger som strider mot sunn fornuft. Er det mer fornuftig å klage på at produktet ikke fungerer som forventet fordi det ikke er brukt etter produsentens anbefalinger? Akkurat denne problemstillingen er ganske kjent. Når man skyller godt av før man setter det i maskinen, vil det lille som sitter igjen sitte veldig godt fast. Særlig hvis det får tørke godt, og det skjer ofte fordi brukerne som gjør dette gjør det fordi de har lite oppvask og kjører maskinen skjeldent. Når man bruker autoprogrammet på oppvaskmaskiner, så er automatikken basert på at maskinen analyserer hvor mye partikler det er i vannet etter forspyling. Når denne ferdigskyldte oppvasken spyles med kaldt vann blir det ingen eller minimalt med "møkk" i vannet og maskinen vil da gi et kort program på lav temperatur. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 29. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2016 Jeg skrev også at jeg hadde prøvd å ikke skylle av. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå