sitdown Skrevet 16. oktober 2016 Del Skrevet 16. oktober 2016 Jeg har levert en bærbar som er 1 1/2 år, infocare sier at skaden på "led" baklyset er pga. av fallskade. Jeg har inrømmet at pc har falt fra stuebordet noen ganger. Men ikke det siste halvåret etter jeg tok til fornuft og la strømkabelen på andre siden av stuebordet.. Uansett så sier forbrukerrådet at infocare er profesjonelle og at bevisbyrden derfor ligger på meg. Jeg installerte en app på den bærbare chromebooken som skulle stoppe denne fra å gå i sovemodus. Jeg tror egentlig det er denne som er årsaken til problemet. Problemet er at det ikke er så lett å ta en reset av denne uten å kunne logge inn på kontoen. Det som skjedde var at jeg satt og jobbet på pcn i 1 time, det ble plutselig svart og jeg fikk provosert frem baklyset ved å trykke på taster etter 20sek. Jobbet i 15min til, det samme skjedde, men skjermen forble svart. Infocare har kun sett skaden på utsiden og konkludert uten å bevise dette. Jeg trenger derfor en fagperson/firma til å utalle at det er liten sannsynlighet for at fallskade fra 60cm skulle ødelegge ledpærer/elektronikk i baklyset på skjermen. Jeg trenger altså en fagperson som kan si at det er lite sannsynlig at det er fallskade som er årsak til at backlight ble defekt, slik at infocare blir tvunget til å sjekke/bevise dette nærmere. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 16. oktober 2016 Del Skrevet 16. oktober 2016 ... infocare sier at skaden på "led" baklyset er pga. av fallskade. Jeg har inrømmet at pc har falt fra stuebordet noen ganger ...Da sliter du litt uansett. ... Jeg trenger derfor en fagperson/firma til å utalle at det er liten sannsynlighet for at fallskade fra 60cm skulle ødelegge ledpærer/elektronikk i baklyset på skjermen ...Da må du få tilbake PC-en og levere den til et annet seriøst verksted som må undersøke maskinen. Det holder ikke med en uttalelse om sansynlighet da det er en svært stor sansynlighet for at feilen henger sammen med fallskade. Lenke til kommentar
sitdown Skrevet 16. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2016 (endret) Vel om det hadde vært en roterende harddisk så ville det vært stor sannsynlighet at denne hadde tatt skade av et fall på 60cm. Kanskje også selveste lcd skjermen? Men led-baklyset eller evt. elektronikken ifb. med dette, er det stor sannsynlighet for dette? Samt at det skal skje 6mnd etterpå når jeg sitter og jobber på denne og det skjedde på måte som beskrevet? Jeg har jobbet nok i forskjellige bransjer til å vite at profitt og kundeforhold kan gå før nøyaktighet og ærlighet overfor sluttkunde. Det har vel vært ganske mange saker til forbrukerombudet og neste instans, som jeg ikke husker navnet på i farta. Chromebooken oppførte seg litt merkelig ifb. med tillegget som skulle stoppe chromebooken fra å gå i sovemodus. Husker ikke helt hvordan nå, men "appen" fungerte ikke som den skulle. Jeg burde kanskje ha prøvd i større grad å finne ut om det gikk an å ta en reset av chromebooken før jeg leverte den til verkstedet. Faktisk så sa forbrukerrådet at om jeg fikk en utallelse fra en fagperson, om at det ikke var stor sannsynlighet at disse delene kunne bli defekte av fallskade så var det nok til at infocare måtte bevise dette var tilfellet. Endret 16. oktober 2016 av sitdown Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 17. oktober 2016 Del Skrevet 17. oktober 2016 Fallskader/støtskader kan føre til defekter som viser seg først langt tid etterpå da skaden kan bli forverret over tid. Derfor tror jeg det kan bli vanskelig å finne en fagperson som vil si det du ønsker han skal si. Som en sidenote så kan det nevnes at verkstedet ikke tjener en krone på å si at en feil ikke går på garanti. Det er alltids en sjanse for at kunden ikke ønsker å reparere produktet for angitt pris. Det er først når de godtar at en feil er garanti eller reklamasjon, at de garantert får betalt for jobben. 1 Lenke til kommentar
sitdown Skrevet 20. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2016 Fallskader/støtskader kan føre til defekter som viser seg først langt tid etterpå da skaden kan bli forverret over tid. Derfor tror jeg det kan bli vanskelig å finne en fagperson som vil si det du ønsker han skal si. Som en sidenote så kan det nevnes at verkstedet ikke tjener en krone på å si at en feil ikke går på garanti. Det er alltids en sjanse for at kunden ikke ønsker å reparere produktet for angitt pris. Det er først når de godtar at en feil er garanti eller reklamasjon, at de garantert får betalt for jobben. Sidenoten er et godt poeng, takk for det. Men det er jo også greit å kunne få saken unna og slippe å se så nøye på feilen og inkassere 1000kr - mva og frakt. Dessuten er jo Elkjøp en stor og viktig kunde for infocare.. Men backlight og småkomponenter er nok ikke det som ryker ved små fallhøyder. Selveste LCD panelet er kanskje mer skjørt? Jeg vurderte om jeg skulle sende med den orginale laderen med nesten knekt tip eller den uorginale laderen.. Hadde jeg sendt med den uorginale laderen så hadde de nok påstått ustabile/høye spenninger Skal aldri kjøpe en bærbar med så tynn tip. Kommer nok ikke å kjøpe Samsung produkter heller, hatt mye problemer med de. Lenke til kommentar
Dreamfault Skrevet 20. oktober 2016 Del Skrevet 20. oktober 2016 Det vil nok koste en 1000-lapp å få noen til å uttale seg om det også, og trolig vil det hjelpe ganske lite Lenke til kommentar
sitdown Skrevet 21. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2016 Det vil nok koste en 1000-lapp å få noen til å uttale seg om det også, og trolig vil det hjelpe ganske lite Nja, da vil ihvertfall måtte sjekke mer nøye og komme med en plausibel forklaring. Som de sikkert ville greie å "finne opp" så du har rett De har sendt den bærbare i retur uten å spørre om det, har de lov til det? det siste jeg skrev var at jeg tok en oppsummering og skrev at: Så det dere sier er at dere har funnet ut at backlight er defekt og at dere pga. ytre skader/hakk i kabinett har vurdert fallskader som grunnen til at backlight har blitt defekt. De har ikke villet svare direkte på dette. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 21. oktober 2016 Del Skrevet 21. oktober 2016 De har sendt den bærbare i retur uten å spørre om det, har de lov til det?Spørs hva som er avtalt. Vanligvis gir Infocare en frist for å svare på prisoverslaget. Hvis man ikke svarer innen fristen og/eller ikke konkret ber om forlenget frist hvis det er noen komplikasjoner, så blir produktet returnert. Lenke til kommentar
Pixxxel Skrevet 24. oktober 2016 Del Skrevet 24. oktober 2016 Nå kan det nå faktisk bare være dårlig kontakt eller defekt inverter også da? Forstår jeg det riktig at de bare sier det er baklyset fordi det er ytre skader på maskinen, uten å ha sjekket innvendig i skjermen? Har personlig mye dårlig erfaring med Inforcare fra tidligere, opplevd veldig mye slurv, men når pc har synlige ytre skader gjør det fort ting vanskeligere uansett butikk. Lenke til kommentar
sitdown Skrevet 27. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2016 (endret) Nå kan det nå faktisk bare være dårlig kontakt eller defekt inverter også da? Forstår jeg det riktig at de bare sier det er baklyset fordi det er ytre skader på maskinen, uten å ha sjekket innvendig i skjermen? Har personlig mye dårlig erfaring med Inforcare fra tidligere, opplevd veldig mye slurv, men når pc har synlige ytre skader gjør det fort ting vanskeligere uansett butikk. Har bedt dem begrunne hvorfor og de henviser kun til ytre skade med bilder. Har sendt 3 mail til dem, men jeg får ikke noe klart svar fra dem, så jeg tolker det som at de ikke har noe bevis for dette. Muligens de har prøvd et annet lcd-panel og sett at dette virker. Man kan så vidt se at skjermen virker, så det er nok noe ifb. med baklyset. Jeg synes også svaret fra forbrukerrådet var rart, at det ikke i det minste er krav til en dypere forklaring. F.eks. det er vanlig at Led-pære.. i baklyset ryker pga. fallskade. Forbrukerrådet sier bevisbyrden ligger på meg og det er opp til meg å skaffe ekspertise til å gi et utsagn om at ødelagt backlight ikke er vanlig ved fallskade på 60cm. Mener jeg leste en artikkel i en nettavis for en stund tilbake at det ikke var nok å vise til fukt/fuktsensor i bærbar pc, men at verksted sannsynliggjøre dette. Kanskje den nye regjeringen har endre forbrukerkjøpsloven? Det værste er at jeg nå har begynt å bruke den nye private bærbare på jobb, den har nå også fått et hakk i kabinettet, skjønner ikke helt hvordan. Men da blir det vel samme leksa om denne også blir defekt.. Endret 27. oktober 2016 av sitdown Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå