Gå til innhold

Spille filmer via s-video

SAGE

Anbefalte innlegg

når jeg kobler tven til svideoen på grafikkortet så blir grafikken skikkelig dårlig på tven. Masse striper og nesten umulig å se hva som står der. Hva gjør jeg galt?

du må vel endre oppløsningen slik at det passer til tven.

I tillegg må du huske på at en TV kun har rundt 400 linjer, mot skjermen din som kanskje har 1200 (i 1600x1200 oppløsning). Dette medfører jo at du bare i realiteten ser hver 3. linje - og i tillegg er en TV kanskje på bare 50Hz, mot skjermen din sin <=100Hz...

Forsøk å sette ned oppløsninga på pcn til 640x480, og se om det blir bedre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
kan en få den til å ha en egen oppløsning ut til tven uavhengi av hva en har på skjermen slik at en slipper å endre oppløsning hele veien?

Skulle være mulig, men jeg kjenner ikke driveren til skjermkortet ditt (siden jeg ikke vet NOE om komponentene dine).

Edit: Sorry - trodde du var trådstarter.

Endret av oslo72
Lenke til kommentar
når jeg kobler tven til svideoen på grafikkortet så blir grafikken skikkelig dårlig på tven. Masse striper og nesten umulig å se hva som står der. Hva gjør jeg galt?

Er det farger der?

I så fall kan det være at dum må velge s-video på tv'en.

På TV'en min er det 3 tilkoblinger

av1

av2-av2

-av2-s(må velges når jeg bruker s-video på av2)

front

Lenke til kommentar
Har et sapphire 9700 kort. Kan du hjelpe meg da?

Har du installert HydraVision fra ATI? Mulig jeg er på bærtur (har ikke brukt TV-ut på kortet mitt ennå). Skulle være mulig.

Nå må det sies at jeg aldri har hørt om hydravision før, men skal laste det ned nå og teste det.

Vet du om det er mulig å lage det til slik at det vises film på tven mens på skjermen kan jeg feks spille?

Takk for hjelpen.

Endret av svortevik
Lenke til kommentar

Har hatt samme problem, og ett problem med at bildet bare blir svart/hvitt når jeg bruker s-video kabel. Jeg bruker istedenfor en overgang fra s-video til "composite" (sånn gul en), og en slik adapter. Det fungerer utmerket, men ikke når jeg bruker s-video rett i adapteren.

Men ett tips:

Når du skal spille av filmer på tv'en, går det an å stille inn skjermkortet slik at Video vises fullskjerm på tv, men i ett vindu på dataen, på den måten kan du drive med andre ting på pc'en samtideig, hvis det skulle være nødvendig, du slipper også å skifte opplsøsning hver gang du skal se film. På mitt atikort heter instillingene "Theater Mode"

Endret av nextri
Lenke til kommentar
Vet du om det er mulig å lage det til slik at det vises film på tven mens på skjermen kan jeg feks spille?

Hvis du med "spille" mener kabal, så går det utmerket, men hvis du skal spille andre fullskjerms spill, så tror ejeg det går dårlig, i tillegg ville lyden blitt en blanding av spill og film.. Ikke så veldig gunstig

Endret av nextri
Lenke til kommentar
ok, da glemmer jeg den aux-greia og kjøper s-video-kabel, scart-overgang og en splitt(jack?) for lyden....

Takker for hjelpen, folkens :yes:

ps...kommer sikkert tilbake med mer spørsmål etterhvert som problemene kommer :blush:

"jack" er altså 3.5mm plugg... i tillegg trenger du jo lange phono-kabler...

Altså:

1 stk: SCART-adapter med inngang for S-Video og 2 x Phono.

1 stk: 15 meter S-Video kabel

1 stk: 15 meter Phonokabel med "bananplugg" i en ende og 3.5mm jack i andre.

(Eventuelt kan du kjøpe en Phono-Phono og deretter adapter fra Phono-Jack).

2 stk: Splitter fra 1x3.5mm stereo-jack til 2x3.5mm stereo-kontakt.

Håper jeg ikke har gått i surr her nå...

Lenke til kommentar

Når jeg skal se film på tv via pc så får jeg ikke opp bilde på tven. Dvs, alt vises som det skal på tv helt til jeg trykker play i power dvd. Da får jeg bare opp ett svart vindu der som filmen skal være. På skjermen er alt som det skal, men som sagt, på tv er det bare sort der filmen skal vises.

Dette er nå blitt slik i alle avspillingsprogrammer, var bare i mediaplayer i starten.

Noen som vet hva som må gjøres?

Lenke til kommentar
Jeg vet egentlig ikke om jeg har forstått problemet ditt riktig? Det er ikke mulig å få lyd på tv'n når du bruker s-video. Du må spille av lyden på et eget anlegg, og du har du jo allerede et surroundsystem, så hva er problemet? Men hvis du skal koble til enda et stereo-anlegg i tillegg til surround-oppsettet ditt så kan du bruke aux-utgangen til det ja.

Dette er ikke helt rett.

Hvis man enten bruker AV-inngangene i front på TV'en, eller har en overgang fra SVHS til SCART med Phonoplugger, så kan man få både lyd og bilde fra PC'en på TV'en.

Man er ikke nødt til å ha lyden over på et eget anlegg.

Trådstarter her har jo dessuten lyden på et anlegg fra før av, så han trenger jo kun å få bilde over på TV'en.

Endret av snole
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-66d37

Hmmm...Hvis det er svart som du nevner,er det fordi det er noen feil med instillingene, let litt rundt på properties på skjermene dine!

Trodde Hydravision fulgte med driverne..kanskje jeg tar feil..?

Lenke til kommentar
Jeg vet egentlig ikke om jeg har forstått problemet ditt riktig? Det er ikke mulig å få lyd på tv'n når du bruker s-video. Du må spille av lyden på et eget anlegg, og du har du jo allerede et surroundsystem, så hva er problemet? Men hvis du skal koble til enda et stereo-anlegg i tillegg til surround-oppsettet ditt så kan du bruke aux-utgangen til det ja.

Dette er ikke helt rett.

Hvis man enten bruker AV-inngangene i front på TV'en, eller har en overgang fra SVHS til SCART med Phonoplugger, så kan man få både lyd og bilde fra PC'en på TV'en.

Man er ikke nødt til å ha lyden over på et eget anlegg.

Trådstarter her har jo dessuten lyden på et anlegg fra før av, så han trenger jo kun å få bilde over på TV'en.

Ja dette har vi fått avklart for lenge siden kamerat ;) Les tråden bedre

Lenke til kommentar
Når jeg skal se film på tv via pc så får jeg ikke opp bilde på tven. Dvs, alt vises som det skal på tv helt til jeg trykker play i power dvd. Da får jeg bare opp ett svart vindu der som filmen skal være. På skjermen er alt som det skal, men som sagt, på tv er det bare sort der filmen skal vises.

Dette er nå blitt slik i alle avspillingsprogrammer, var bare i mediaplayer i starten.

Noen som vet hva som må gjøres?

Det er noe med overlay-innstillingene dine. Har Nvidia selv, så vet ikke hvordan du gjør det med Ati, men det skal være ett (1) alternativ: Bruk, eller ikke bruk overlay. Huk av/på, og det skal være gode greier. Er av og til alternativer for det i både software (DVD-software, altså) og "skjermkort-software".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...